שאל את הרב

ביטול תורה

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 22/05/06 18:38 כד באייר התשסו

שאלה

לכבוד הרב שלום!

1. מה ההגדרה של ביטול תורה?

2. האם לימודי חול זה לא בטיול תורה?

תשובה

שלום רב,

1.לביטול תורה שתי משמעויות עיקריות:
א. עקירת הוראה, הלכה או מצווה מן התורה - אין ביטול גדול מכך! לדוג', כשאדם מודע, כי עליו לבצע פרטי מצווה מסויימים בזמן נתון, אך בוחר הוא להתעלם מהם ולא לקיימם – הרי ביטל הוא דברי תורה.
ב. אי עיסוק בתורה - כיצד? כידוע: "לכל זמן, ועת לכל חפץ תחת השמים" (קהלת, ג', א'). כך גם בלימוד התורה: אדם המקדיש זמן ללימוד תורה אך אינו מנצלו לכך, הרי ביטל תורה מעצמו בכך שלא עסק בה.

2. תורתנו - תורת חיים היא - "וחי בהם", אין התורה באה להחליף את חיי העולם, אלא להקנות כלים אידיאלים - רוחניים לאופיים הראוי בעיני ה'. החיים הטבעיים, הינם כלי הקיבול אליו יוצקים אנו תכנים רוחניים - תורתיים. אין ייעוד תכנים אלו להחליף את חיי היום - יום אלא ללוותם ולשכללם לאורך הדרך!

לימודי חול אינם ביטול תורה, כפי שאכילה, שתייה, רחצה, אירועים משפחתיים ושאר הזדמנויות המשחרות לפתחנו אינן ביטול תורה! "לכל זמן ועת לכל חפץ" – לכל יש מקום בעולם! לתורה ולחול, לגשמי ולרוחני כאחד!

מאז ומתמיד היו אבותינו יראי שמים ועובדי כפיים כאחד! די לעיין בספקטרום הרחב של מצוות התורה כדי להבין שעל אף: "תלמוד תורה השקול כנגד כל המצוות" לא עסקה תורה רק בו, אלא ירדה לפרטי הפרטים בכל הנוגע למקח וממכר, דיני נזיקין, חקלאות וכו'.

תורה, כידוע, ניתנה לבני אדם - לא למלאכים! אין בני האדם יכולים להתקיים ללא מרכיבים גשמיים! המהפכה התעשייתית, ריבוי הידע והאקדמיה ובדורות האחרונים - התפתחות הטכנולוגיה וענפיה - לא הותירו לרוב בני האדם את הפריבילגיות של חיים מינימליסטיים! כדי שבעל משפחה יוכל לכלכל את בני ביתו בכבוד ולמלא כל צורכם, חייב הוא להתפרנס באחד מני אלפי המקצועות המצויים בימינו.

לימודים, בין אם ריאליים או הומניים, הם הכלי האולטימטיבי לרכישת ידע וכישורים היכולים להביא את האדם ללמוד מקצוע. יתרה מכך, לימודי חול הם צורך קיומי! כידוע, "אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ" ול-ענ"ד יש להבין את הדברים גם כך: אין אדם למד אלא כשליבו חפץ. קשה להניח, כי בעלי משפחות הטרודים בענייני יום – יום יכולים למצוא זמן ולעסוק בתורה בנחת. בכוח לימודי החול - המקדמים את האדם ומפתחים את יכולותיו גם לסייע בלימוד התורה.

בברכת לימוד פורה,
צביקה – צוות ישיבת הר עציון.

כתבות נוספות