שאל את הרב

הלכות השכמת הבוקר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 13/02/17 10:30 יז בשבט התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מגיע מרקע חילוני, אך כבר תקופת זמן מתחזק ברוך השם.

יש לי מספר שאלות:

1) כיום אני נוהג שלאחר השכמה משינת לילה, אני נוטל תחילה ללא ברכה, ורק לאחר עשיית הצרכים אני נוטל עם הברכה. העניין הוא, שלפעמים אני שוכח את הברכה לאחר הנטילה השנייה, ונכזר רק בדיעבד – זה יכול להיות סמוך לניגוב וזה יכול להיות גם פרק זמן אחרי.

מה עושים במצב כזה ? האם אני יכול לברך גם לאחר הניגוב על נטילה של בוקר ? האם יש פרק זמן מסוים שלאחריו כבר איני יכול לברך ? והאם אני יכול לטמא את הידיים על ידי נגיעה בכפות הרגליים למשל ולאחר מכן ליטול שוב עם ברכה ?

2) בנטילה שלפני סעודה יוצא שאני מתבלבל לפעמים בסדר הנטילה, ונוטל לסירוגין כמו לאחר שירותים. מה עושים במצב כזה ? האם אני יכול עדייך לברך על הנטילה ? האם עליי ליטול שוב בסדר תקין ? ואם כן – האם עליי לטמא את ידיי לפני נטילה נוספת ?

3) לעיתים רחוקות יותר, יוצא שגם לאחר שירותים אני מתבלבל בסדר הנטילה, ונוטל כמו לפני סעודה. האם יש הבדל במה שעליי לעשות כאן לעומת הסעיף הקודם ?

4) באמירת הקדיש בימי שבת בבית הכנסת, אני רואה שלעיתים רק חלק מהאנשים עומדים, ולעיתים כולם עומדים – בהתאם למקום בסידור בו נאמר הקדיש. באותו בית כנסת גם נהוג למשל לומר קדיש אחרי שיעור התורה בשבת, ובקדיש הזה רק החלק שעומד בכל קדיש נעמד, היתר נשארים יושבים. שאלתי את אחד המתפללים מה הטעם לכך אך לא הבנתי כלל את דבריו, ולא רציתי להציק..

בנוסף, האם אלו שנשארים יושבים – עליהם להשתתף רק באמן? לא להשתתף בכלל ? להשתתף בכל הקדיש רק מישיבה ? כי בסוגיה הזו אין ממש סדר ממה שראיתי אצלי בבית כנסת.

5) שאלה אחרונה, לגבי ברכת אשר יצר בבוקר – הבנתי שעדיף לחכות עם הברכה לאחר הנטילה, ולסמוך אותה לברכות השחר. האם גם כאן עובד הכלל שניתן לברך עד 72 דקות לאחר ? גם אם מדובר בעיכוב מתוכנן של הברכה (בהתאם לתכנון שעת התפילה) ולא בשכחה ?

תודה רבה רבה מראש על זמנך היקר כבוד הרב !

תשובה

לשואל שלום,
ברוך תהיה על ההתקדמות. מאחל לך הצלחה וחוויה נעימה בכל מילי דקדושה.
1) אכן כפי שכתבת, בדרך כלל צריכים להתפנות לאחר השינה. ואין ראוי לברך ברכה בשעה שאדם צריך לנקביו. לכן לאחר ההתפנות נוטלים שוב את הידיים, ומברכים את הברכה לפני הניגוב.
ואדם שאינו צריך לנקביו בבוקר, יברך את הברכה בנטילה הסמוכה לקימה.
ואמנם, פסק הרב עובדיה יוסף זצ"ל למעשה להקדים ההתפנות בבית הכסא לנטילת ידים שלוש פעמים, [כדי שהברכה תהיה על הנטילה הראשונה].
(מקורות: שו"ע או"ח ו, ב | משנה ברורה ד, ד | הלכה ברורה ד, ד | בירור הלכה ד, ד)
2) [עליך ליטול שוב בסדר תקין]. פעמיים יד ימין ולאחר מכן פעמיים יד שמאל. ויש מהדרים ליטול שלוש פעמים כל יד. וחשוב להקפיד להרטיב את כל היד והאצבעות בכל שפיכה.
3) כאן [אין צורך לשוב וליטול]. משום שהנטילה לאחר עשיית צרכים מטרתה שטיפת הידיים מזוהמה.
4) מנהג האשכנזים לעמוד בזמן שמיעת הקדיש. מנהג הספרדים ובני עדות המזרח שלא לעמוד, אך אם עומד – לא ישב.
[כל השומע יענה אמן], בין יושב בין עומד.
וכדאי שלא יהיה אדם עומד בין היושבים או יושב בין העומדים וינהג כמנהג המקום.
5) [מברכים 'אשר יצר' רק לאחר נטילת הידיים בבוקר]. יש לברך אחרי עשיית הצרכים, וטוב לסמוך אותה לברכות השחר כפי שציינת. את ברכות השחר אין חובה לסמוך לתפילה, אלא יאמר אותם כשמתעורר, לאחר עשיית צרכים ונטילת הידיים.
הרגש בנוח לשאול עוד, בשמחה רבה.
עלה והצלח מעלה מעלה במעלות התורה!
כל טוּב

כתבות נוספות