שאל את הרב

סכנה: כאן בונים תשובה - חלק א': יש דברים נסתרים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/09/16 17:17 יט באלול התשעו

שאלה

אנחנו נמצאים בחצי ימי התשובה. בימים אלה מצטרפים גם קהילות האשכנזים לכל עם ישראל באמירת סדר הסליחות. תפילות שיעזרו לנו להתנקות מעוונותינו במהלך ימי התשובה. אך [מה טיבם של ימי התשובה]?

כדי לענות על שאלה זאת ואחרות אתם מוזמנים להצטרף ללמוד [יחד] על ימים אלה, וכך אולי נכין את עצמנו יותר טוב בימים אלה.

*

ימי התשובה מחולקים לארבע חטיבות שונות זו מזו – אבל מצד שני משלימות זו את זו:

[החטיבה הראשונה] היא ראש השנה והימים לקראתו שלפי הראשונים על תלמוד הירושלמי מדובר ביום אחד ארוך בעצם. העבודה של ראש השנה שנזכה בקרוב להגיע אליו נקיים מכל עוון היא [להמליך את הקב"ה] על העולם.

[החטיבה השנייה] אלה ימי החול שבעשרת ימי תשובה ש"השפיץ" בימים אלו הוא צום גדליה. בחטיבה זאת אנחנו חוזרים חזרה על כל אותם מקומות שאנו עסוקים בהם במהלך כל השנה: הבית, הלימודים, העבודה, החברים, מעגלים חברתיים או התנדבויות ועוד...

בכל אלה עלינו להתנהג בצורה אחרת מתוקנת יותר ממה שהיה בכל השנה.

המטרה בחטיבה זאת היא [לתקן את עולם העשייה שלנו]. אפילו באופן מלאכותי, מופיע בהלכה שגם מי שלא מקפיד או מחמיר כל השנה, [וגם יודע] שלאחר תקופה זאת ימשיך לא להקפיד ולהחמיר – בעשרת ימי תשובה שיעשה את זה.

זה כמו הילוך איטי אל התכלית - תיקון עולם העשייה במהלך ימי החול של עשרת ימי תשובה. ומתוך הדבר הזה יצא גם [תיקון לכל השנה כולה]!

[החטיבה השלישית] היא שבת תשובה שלא באה לתקן את העולם המעשי כי שבת פרושה מששת ימי המעשה בעניין עשיית מלאכה. אלא שהתיקון שלה הוא [הצצה לתמונה של איך אנו אמורים להיראות].

הדקה שלאחר הדלקת הנרות בה כל הבית מסודר, השולחן ערוך, האוכל והפלטה מוכנים, הנרות דולקים הילדים מסדרים את עצמם סידורים אחרונים המותרים בשבת ולכולם יש כמין אור על הפנים – [שם תמונת החיים האידאלית שלנו].

בדקה זאת אנו שבים אל תמונתנו המקורית לפני שהכול התבלגן, התערבב או אפילו התפקשש קצת. בשבת תשובה מלמדים אותנו איך אמורים להיראות חיינו [ועוזרת לנו לבחון את מעשינו במהלך השנה].

[החטיבה הרביעית והאחרונה] חלה ביום הכיפורים שבו אנו [לא עושים כלום]! מי שעושה זה הקב"ה. הוא מנקה אותנו ומכפר לנו.

זה [יום של סוד גדול מאוד]. יום של כפרה גדולה שאין לנו מושג כיצד היא מתבצעת.

הכוהן הגדול בקודש הקודש

תשובה

כתבות נוספות