שאל את הרב

למה לעשות משהו שאנחנו לא מבינים? - דבר תורה קצר לפרשת ואתחנן

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/07/15 09:16 טו באב התשעה

שאלה

'לא מבין למה לעשות את הדברים, האלו בלי להבין אותם', 'כשאני אבין את המצוות - אקיים, בינתיים אני לא יודע למה לקיים, ואני לא רוצה לעשות שקר בנפשי'.

איך אפשר להבין את כל המצוות? מי יכול לדעת את טעמי המצוות כולם ולהתחבר אליהם? ובכל זאת אנחנו צריכים לעשות את כל המצוות גם בלי להבין, ובלי להתחבר, למה?

תשובה

אדם שאינו יהודי, שהיה מסתכל עלינו ממה הוא היה יכול להתפעל? מן הסתם מהמצוות שיש להן טעם, שהן מובנות - המצוות החברתיות, או המצוות המשפחתיות - שבת או 'ואהבת לרעך כמוך', משם הוא בטוח היה רואה את גדולת עם ישראל.

אלא שבפרשה דווקא כתוב אחרת:
וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים, אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ: 'רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה': כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱ-לוקים קְרֹבִים אֵלָיו, כַּד' אֱ-לוקינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו: וּמִי גּוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם:

לפי הפסוקים האלו הגוים מסתכלים על עם ישראל ומתפעלים דווקא מהחוקים שעם ישראל מקיימים, למה? כאן רואים את השכל של עם ישראל? כאן רואים את הגדולה שלו? זה הרי בדיוק ההיפך, עם ישראל לא חושב ועושה כל מה שאומרים לו?
התשובה טמונה בפסוקים האחרים: 'מי גוי גדול אשר לו אלוקים... כד' אלוקינו בכל קוראנו אליו', בכל פעם שאנחנו קוראים לקב"ה אנחנו רואים שהוא קרוב (כמובן שלא תמיד בדיוק מה שאנחנו מבקשים מתקבל, אבל זה נושא לדיון אחר...) מדוע ד' שומע את תפילת עם ישראל באופן מיוחד? כיון שיש קשר מיוחד ביננו לבין הקב"ה, קשר שגורם לפעמים ל'העביר את הדין' לקרוע את גזר הדין, ולזכות את עם ישראל גם במקרים שמצד הדין לא היינו ראויים לכך.
הקשר המיוחד הזה ביננו לבין הקב"ה, שטמון בכל אחד מעם ישראל ובייחוד בציבור של עם ישראל, מתבטא מצד אחד בתפילה - הקב"ה מקשיב לנו בכל מצב. מצד שני, הקשר המיוחד הזה נותן לנו את האפשרות לקיים את מה שהקב"ה אומר מבלי להרהר אחריו, ולחשוב מה הטעם, כי אדם שמרגיש קשר בלתי אמצעי למישהו אחר, ויודע שהוא נותן לו פקודות לטובתו בלבד, עושה מה שהוא אומר גם בלי להבין כל דבר למה, אם אבא שולח אותי לדואר בוודאי יש לו סיבה, גם אם אני לא מבין מהי.
הקשר המיוחד הזה גורם לגוים (וגם לנו) להתפעל ולומר מצד אחד - מצידו של הקב"ה - מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו. ומצד שני מצידנו - מי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים, הגדולה של עם ישראל היא הקשר המיוחד הזה ביננו לבין הקב"ה, שבא לידי ביטוי בשני צדדים: הקב"ה שומע לתפילתנו, ויש ביננו קשר, ומצד שני הקשר הזה גורם לכך שנוכל לקיים גם מצוות שאין לנו מושג, ואולי גם לא יהיה לנו מושג מה הסיבה להם, כי אנחנו סמוכים ובטוחים שיש לזה מטרה חיובית.
לא סתם הגמרא אומרת שכמו שאנחנו מניחים תפילין שמלמדים אותנו ש'ד' אלוקינו ד' אחד' כך הקב"ה מניח תפילין שבהם כתוב 'מי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים' הקשר המיוחד הזה בין עם ישראל לקב"ה שמתבטא בהנחת 'מכשירי הקשר' על הראש, הוא זה שיכול לתת לנו את היכולת לעשות את דבריו גם מבלי להבין אותם.
והפלא הגדול שבאמת זה עובד, איכשהו עם ישראל העם שעושה דברים רבים בלי להבין אותם, הוא העם החכם בעולם...
שבת שלום
עקיבא - חברים מקשיבים

כתבות נוספות