שאל את הרב

שפינוזה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/07/15 22:17 יא באב התשעה

שאלה

שלום לכבוד הרב,

אני בת 19. נזדמן לידי לעיין מעט בהגותו של ברוך שפינוזה. יכול להיות שבגילי, כאשר עולמי הרוחני מעוצב אך לא דיו,

עדיף לי להימנע מלפגוש תכנים כאלו ובכל זאת אני מקווה שזהו חלון הזדמנויות עבורי להעמיק את אמונתי בה' אף יותר,

ואת הנעשה כבר אין להשיב.

אני חייבת לציין כי טענתו העיקרית של שפינוזה שאלוקים = חס וחלילה, ליקום, נראית על פניו הגיונית ונדמה שקשה מאוד להפריכה (אף-על פי שאני בטוחה שוודאי קיים הסבר מניח את הדעת).

הטיעון הנגדי שעלה בראשי התקשר דווקא למתמטיקה.

כמובן שמאפס וימינה נמצא עולם המספרים החיוביים והוא כידוע אינסופי. כמו כן גם משמאל, בעולם המספרים השליליים - כמותם היא אין סוף.

אך גם בטווח שבין 1 ל-2, אם נעשה זום אין - יש עולם מספרים שהוא אינסופי.

כלומר זה שאלוקים מצטמצם ומפנה מקום לעולם - אין זה אומר שהוא מאבד מאינסופיותו.

וברור ששכינתו שורה בעולמנו, ובכל זאת, יש אזור שלם וענק שהוא לא הוא בעצמו.

אז הוא בעצם כן מאבד מאינסופיותו.

כיצד הרב משיב לכך?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אין לנו שליטה על תנועות רוחניות אנחנו פוגשים במשך החיים. אפשר כמובן לעצום עיניים ולהתעלם, אולם כדאי יותר להתייחס למפגשים אלה כהזדמנויות שהתגלגלו אלינו, ולהוציא יקר מזולל.
טענתו של שפינוזה בדבר הזהות שבין אלוהים ועולם ניתנת כמובן להפרכה, וההיגיון שבה יכול להיות נתון במחלוקת. הכשל העיקרי שבה נמצא עוד בשורשיה: ההנחה כי יש ביד הפילוסופיה לעסוק בהגדרת האלוהים, ויש ביד השכל להמשיג את המונח ״אלוהות״ בכלים הראציונליים. הנחה זו לעצמה היא כה מפוקפקת, ורק אם מסכימים לקבל אותה ניתן להמשיך לקרוא את דבריו.
ברם, משנתו דומה במובן החיצוני שלה דווקא לתפיסה הקבלית, שטוענת כי העולם כולו כפי שאנו פוגשים אותו הוא התגלות אלוהית, ״מלוא כל הארץ כבודו״. אלא שבעוד שהוא טוען כי האלוהים הוא העולם, טוענים המקובלים כי העולם טמון באלוהות המקיפה. מכאן נולדה תורת הצמצום הקבלית, ופינוי החלל, שאיפשר את בריאתו של העולם המופרד לכאורה מהאלוהות.
מה אני אפוא מציע לך לעשות? אני מציע לך לפנות אל תורת הצמצום מבית מדרשו של האר״י (להתחיל ברקע כללי דרך, לדוגמה, סדרת האוניברסיטה המשודרת של גלי צה״ל), ולפגוש את סוגיית יחסי אלוהים ועולם. אפשר שזה יעשיר אותך מאוד.
ואם תרצי להמשיך ולדון בשאלות חשובות אלו - אשמח.

כל טוב

כתבות נוספות