שאל את הרב

כל היום עסוקה ב'מה חושבים עלי'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/06/15 22:26 כ בסיון התשעה

שאלה

שלום,

אני כל היום מתעסקת במה החברה חושבת אומרת או תגיד אם אני יעשה כך או כך אני ידעת שזה לא טוב לי אבל לא יודעת איך להפסיק לחשוב על כך אשמח שתיעצו מה דעתכם בנושא....

תודה רבה רבה!

תשובה

שלום יקרה!

המצב שאת מתארת הוא מצב לגיטימי והוא קורה הרבה לבני נוער. כן, תתפלאי, לא רק את חושבת על ´מה יגידו ועל מה יחשבו´. בגילאי גיל ההתבגרות אנחנו עסוקים בלעצב את אישיותנו, בלחשוב מה אנחנו רוצים להיות ולאן פנינו מועדות, כל אחד בתוך עצמו. אבל, משום שהנפש אינה יציבה והחלטית בפני עצמה אנחנו "נעזרים" לשלילה בדעת החברה עלינו. כמובן שזה לא טוב, אדם שהוא שפוט לדעת החברה עליו הוא לא יתקדם לא שהוא באמת רוצה אלא לאן שהחברה רוצה, הוא ירגיש שחייו נחמצים כי הוא לא עושה מה שהוא רוצה באמת. אדם כזה גם לא מוציא את כוחותיו לפועל בצורה הכי טובה כי הוא נתון להשפעות החברה ולא לרצון עצמו.

את כותבת שאת מבינה שזה לא טוב. [זו כבר חצי דרך! אדם שמודע לעצמו, יכול להתקדם ולצאת מהמצב שהוא נמצא בו.] אדם שלא מודע למשל, לכך שהוא נתון להשפעות החברה כל הזמן לא יכול לא להיות מושפע. כי הוא בכלל לא יודע שהוא מושפע.

אז את בעצם אומרת, אוקי, הבנתי את זה, אבל מה תכל´ס, איך אני יכולה להיות אני ולא להיות מושפעת מדעת החברה עלי כל הזמן?

ראשית, חשוב לדעת שאנחנו לא יכולים לצמצם לגמרי את השפעת החברה עלינו. מכיוון שאנחנו טיפוסים חברתיים, חיים עם אנשים כל הזמן, חשוב לנו להיות ליד מי נעים לנו ליד מי שנעים לנו לידו ושאנחנו יודעים שהוא אוהב אותנו. ואולי יותר מזה שהוא רואה אותנו כמשהו מיוחד, מכיר אותנו.
בנוסף לכך, [יש השפעות חיוביות שאנחנו מקבלים מהחברה]. אנחנו מקבלים נבנים מהחברה. לדוגמה, כשאני לומדת מחברה לדון לכף זכות, זו השפעה חיובית- "איזהו חכם הלומד מכל אדם" (מסכת אבות).

אז, רגע יש כאן קונפליקט, להיות מושפע או לא להיות מושפע מהחברה?
כדי להיות מושפע מהחברה ´לטובה´, לפני כן, כדאי לפתח יישות עצמאית בעולם. זאת אומרת לברר עם עצמנו [מה אני רוצה להיות?, מהי המטרה שלי בחיים? לאן אני רוצה להגיע?] ואח"כ ההשפעות מהחברה צריכות להיות מותאמות למטרה שהצבנו לעצמנו. הכוונה היא שנברר עם עצמנו אם כל השפעה תואמת את המטרה שלי, אם כן, אין סיבה שלא לאמץ בשתי ידיים את ההשפעה, אבל אם לא, אז אין לנו סיבה לקחת את ההשפעה הזו הרי היא לא תואמת את המטרות שלנו, אנחנו רוצים להיות עקביות במטרה שלנו.

אפשר להציע "תרגיל" קטן שיכול לסייע לפתח אישיות משל עצמנו שלא תלויה בדעת אחרים.
קחי לך כמה דקות ביום, או אולי אפילו יותר. קחי מצב מסוים שבו לא הצלחת "להיות את" ו"הלכת ע"פ מה שחושבים עלייך". תדמייני אותו קורה שוב, רק הפעם תדמייני את התגובה ה"אמיתית" שלך, מה שבאמת היית רוצה לעשות/להגיד/לחשוב ופשוט לדמיין את התסריט האמיתי קורה בראש שלך. יכול להיות שבהתחלה את תהיי קצת מופתעת אלו דברים "יוצאים" לך. כמובן, שאחר כך אפשר להתבונן בזה ולשאול את עצמך האם זו התגובה הנכונה, עיקר העניין הוא שנתת ביטוי, ולו רק בדימיון, לאישיות שלך, וזה מה שחשוב.

הרעיון של התרגיל הזה [להרגיל את הנפש שלך להיות חופשיה, לחשוב בצורה עצמאית ואח"כ גם לפעול על פי החשיבה העצמאית שלך. ] את יכולה לחשוב בעצמך על ´תרגילים´ נוספים שמתאימים לך שהולכים על הרעיון הזה.


תמשיכי להתפתח את אישיותך בשמחה ובנחת, את בדרך הנכונה! ותעלי מעלה מעלה.


מוזמנת להמשיך לשאול ולהגיב על הדברים במייל שמופיע כאן למטה.

הרבה שמחה וטוב,
רינת rinathaber@gmail,com.

כתבות נוספות