שאל את הרב

אמונה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/11/14 23:13 יז בחשון התשעה

שאלה

שלום :)

אני מוצאת את עצמי בעיקר באירועי הימים האחרונים יושבת וחושבת על כל מיני שאלות שעולות לי בראש, אז סליחה מראש על האורך :/

דבר ראשון, תמיד מביאים לנו לאולפנה שלי שיחות של חוזרים בתשובה, שמספרים בהתלהבות על כמה שהם הרגישו ריקנות, וגילו מחדש את החיים. ואני מרגישה שזה חסר לי. אני יודעת שזה נשמע אבסורדי, אבל אני מקנאה בקטע הזה בחילונים שחזרו בתשובה . בתור דתייה שגדלה בבית דתי, אני מרגישה שאני עושה מצוות מתוך הרגל. כן למדתי מה המשמעות שלהם אבל עדיין אני לא מרגישה את החיות וההתלהבות שאני רואה בחוזרים בתשובה. אני מרגישה שלדתיים הרבה יותר קשה לעשות תשובה שלימה, כי זאת אמונה עיוורת באיזשהו אופן . אם ישאלו ילד בן עשר למה אסור לו להדליק אור בשבת הוא יגיד כי ככה ה' אמר. אז השאלה שלי איך דתיה יכולה באמת להתכוון בכל דבר שהיא עושה, ולא לעשות מצוות מתוך הרגל ושגרה.

הנושא השני שאני אשמח לשאול עליו זה איך אפשר להגיד ברוך דיין האמת בכוונה שלימה כשמישהו נרצח, איך ממשיכים להאמין שהכל לטובה כשכל יום שומעים על פיגועי דריסה, ודקירה ורצח.

והנושא האחרון הוא על מעשרות. לפי מה שהבנתי, טונות של ירקות ופירות כל שנה נרמסים על ידי טרקטורים בשביל מעשרות. אני לא מבינה למה כיום, כשאין בית מקדש אי אפשר לתרום את הפירות והירקות לכל המשפחות הנזקקות. לצערנו לא חסר כאלה, והחקלאים מקבלים את אותו המסר שאי אפשר להשתמש בירקות ופירות האלה.

תודה רבה מראש!

נועה (שם בדוי)

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

א. כדאי כל פעם לראות כאילו את עושה זאת פעם ראשונה, כל יום יהיו בעינך כחדשים. כמו כן כדאי לשנות בצורך העשייה ואפילו בתפילה להוסיף ולומר פרקים נוספים כדי לקבל את ההתעוררות המיוחדת.
ב. ההסתכלות היא צריכה להיות רחבה יותר, לראות פרספקטיבה מלאה ודבר זה אנחנו לא יכולים לראות, אלא להאמין שיש מבט כולל והנהגה שלמה, ועל כן אנחנו יודעים שכל מעשה שנעשה בעולם הקב"ה הוא זה שעשה ופעל, ומכיוון שהצור תמים פעלו, וכל דרכיו משפט, א"כ בודאי יש כאן חשבון נעלם. אמנם מקרה כואב ומצער יש בו דין אבל גם חשבון כללי, שהקב"ה שומר רגלי חסידיו, והוא יביא את העולם לתקונו, א"כ מהלך מצער זה הוא חלק מתיקון עולם מלכות שדי.
ג. בס"כ הפירות הנפסדים הם 1% (ועוד דבר קטן) פירות אלו הם תרומה שאי אפשר לאכול, מכיוון שזה שייך ישירות לכהן ואנו טמאי מתים שלא יכולים לאכול. התרומה יכולה להאכל רק על ידי כהן טהור או בהמתו. ואמנם יש מקומות שנותנים את התרומה לבהמת כהן ואז יש שימור מסויים לתרומות, אבל לא בכל מקום אפשר לעשות כן. ברור שהרבנות הראשית מעודדת לתת תרומות לבהמת כהן. כך יש גני חיות שמקבלים תרומות.


שבוע טוב וחודש מבורך
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום שבי דרום

כתבות נוספות