שאל את הרב

איך אפשר לשתף מבלי לעבור על 'לשון הרע'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/09/14 22:15 כו באלול התשעד

שאלה

שלום רב ותודה גדולה מראש!

1.האם מותר לי לבקש ממורה סליחה בשם כל הכיתה-מורה שהיה חיכוכים בינו לכיתה -ויש בנות שאולי לא ירצו לבקש ממנו סליחה ועדיין כועסות עליו( גם אנחנו לא היינו בסדר),האם אני בכלל חייבת להודיע לכולם, או מותר לי בשם כל הכיתה לבקש סליחה?ואם אני אשאל אותם-יכול להיות שבנות רק יתחילו לומר לשון הרע עליו..

2.אני מאוד משתדלת בקטע של הלשון הרע,ויצא לי לחשוב,שזה משהו באמת גדול,אבל אני לא מצליחה לראות באמת חברה מתנהלת ככה-נגיד שמורה עיצבנה מישהי,מישהי רבה עם מישהי והיא לא תשתף בכך את אמא שלה, או חברות שלה ..מה הגבול לשיתוף?וזה מאוד טוב ואולי יהיה כאלה שיצליחו אבל בתור חברה של אנשים אני לא מצליחה לראות את כל זה לא קורה..אני מבינה עוד לשון הרע שהוא ממש סתם רכילות מגעילה וצוחקים על אנשים,אבל שמישהו כועס או פגוע-קשה לי יותר לראות איך באמת חברה שלמה תתנהל ככה..וגם לי קשה עם חברות לדעת שאולי הם לא ישתפו אותי סתם בדברים שמפריעים להם כי זה לשון הרע..

באמת תודה ענקית!

תשובה

שלום לך ויישר כח על השאלות היפות.

ביחס לבקשת סליחה, אני לא חושב שאפשר לבקש 'בשם הכיתה' כאשר הכיתה לא באמת לבקש סליחה. אני חושב שאת יכולה לבקש בשם עצמך, ואם את יודעת שיש בנות נוספות שמעונינות בכך, אז את יכולה להגיד, שאת ועוד כמה בנות מבקשות ממנו סליחה.

כל הכבוד שאת משתדלת בקטע של לשון הרע, ואני רוצה להעלות כמה נקודות ביחס לכך.

קודם כל, אין בעיה של לשון הרע אם [לא מזכירים שמות] ואם אי אפשר להבין במי מדובר. לכן, אפשר בהחלט לשתף מבלי להזכיר שמות (מורה שלי עצבנה אותי, למשל).

דבר שני, הרצון לשתף כשאנחנו כועסים ומתוסכלים מאד מובן. מצד שני, דיני לשון הרע בעצם אומרים לנו להמתין רגע ולנסות 'לראות את הצד השני'. האם אפשר ['ללמד זכות'] על מי שהכעיס אותנו? האם יכול להיות שגם לנו יש חלק בכל הנושא הזה? אולי אפשר להעביר ביקורת בצורה יותר 'אוביקטיבית'. אפשר לומר - המורה ממש לא מתחשבת ונותנת לנו המון שיעורי בית, ואפשר גם לומר - למורה ממש חשוב שנצליח ולכן היא נותנת לנו הרבה שיעורי בית, אבל אנחנו קצת מתקשות בזה וזה מתסכל. המידע והשיתוף הוא כמעט אותו דבר, אבל ההבדל בטון, בנימת הדיבור, במחשבה הוא תהומי.

דבר שלישי, לפעמים באמת [צריך להתאפק]. בדיוק כמו שאנחנו צריכים לשלוט על האכילה שלנו וגם כשאנחנו מאד רעבים אסור לאכול משהו לא כשר, ובדיוק כמו שאנחנו צריכים לשלוט על השינה שלנו ולקום בזמן לתפילה כך גם אנחנו צריכים לשלוט על הדיבור שלנו. זה בהחלט לא פשוט אבל האיפוק הזה הוא חלק מהיותנו יהודים שמקבלים על עצמם עול מלכות שמים.

דבר רביעי ואחרון, יש מקרים שבהם השיתוף באמת מאד נצרך מבחינה נפשית, ואז באמת יש מקרים שבהם הלשון הרע מותר וזה נקרא 'לשון הרע לתועלת'. זה קצת מסובך להסביר את כל הפרטים, אבל באופן כללי, כשאת מדברת לשון הרע ואת מראש אומרת למי שאת מדברת איתו שאת לא מתכוונת להגיד דברים רעים אלא רק 'לשפוך את הלב' - אולי השומע יוכל לתת לך נקודת מבט חדשה על הדברים, אולי הוא יוכל לנחם אותך, אולי יתן לך סיוע אחר וכו' - במקרים האלו יש מקום להקל אבל זה בצורה מאד כללית ומאד תלויה באופי שלך , באופי של השומע, בנושא של הסיפור וכו'.

מקוה שהצלחתי קצת להסביר - תגובות תתקבלנה בשמחה במייל שלי

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות