שאל את הרב

כל כך הרבה ישיבות- איך בוחרים באיזו ישיבה לעשות שבו''ש?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/01/13 15:21 ד בשבט התשעג

שאלה

אני שמיניסט בישיבה תיכונית באזור המרכז. בזמן האחרון התחילו לדבר איתנו בישיבה על מה לעשות שנה הבאה ואמרו לנו שזה אחת משתי ההחלטות הכי חשובות בחיים שלנו -לבחור מה לעשות אחרי הישיבה התיכונית ועם מי להתחתן. אני כבר החלטתי שאני הולך לעשות הסדר. הבעיה היא איפה. באו אלינו לישיבה נציגים מכמה ישיבות ותכלס מה שהם אמרו זה שרוב הישיבות פחות או יותר אותו הדבר ושאנחנו צריכים ללכת ולמצוא את המקום שמתאים לנו .בנוסף גם אמרו לנו שעדיף לעשות רק שלושה שבו"שים.

אני כבר עשיתי שבו"ש אחד באיזו ישיבה (לא ממש אהבתי ,ישיבה גדולה מידי ולא ממש אהבתי את החבר'ה .הכל היה פחות או יותר סבבה אבל לא ממש התלהבתי מהישיבה-בנוסף לזה הייתי גם קצת בשוק)

נכון לעכשיו יש איזה 5 ישיבות שאני רוצה לבדוק ואני צריך להחליט על שניים שאני עושה בהם שבו"ש -אבל איך אני אמור לבחור?!

תודה רבה -שמיניסט מבולבל

תשובה

שלום לך צדיק!

אין ספק שבחירת הישיבה לחיים היא הבחירות החשובות.
הישיבה מעצבת ובונה את הבסיס של עבודת ה´ ולימוד התודה שילווה אותך לכל חייך.
אנו מחויבים ואף צריכים להשתוקק ללמוד תורה כל יום, כל חיינו, אך לימוד יום יומי שנותן את אקורד הפתיחה ללימוד התורה האמיתי, מתוך רצון פנימי ולא מתוך רצון לרצות את ההורים בציונים או את המורים והרבנים בנוכחות בכיתה ובסדרים, בהחלט עושה מהפכה באישיותנו ומשפיעה על חיינו בצורה משמעותית.

אם הבנתי נכון שאלת איך יודעים לבחור את ישיבות שבהם נעשה שבו"ש.

אכן שאלת המיליון דולר היא איפה ללמוד- יש כ"כ הרבה ישיבות...כל כך הרבה הצעות, מקומות, רבנים וכו

דבר ראשון, צריך לשמוח שיש הרבה ישיבות בא"י! זה לא ברור מאליו בכלל... לפני 70 שנה היום בארץ 3-2 ישיבות וגם עליהן עשו פוגרומים...היום יש ישיבה בכל פינה, בכל רחוב ובכל פנייה..
מתוך השמחה העצומה על כך צריך לגשת לכל העסק הזה שקל מאוד להפוך אותו להסתבכות קודרת ומעצבנת.

בחירת הישיבה מתחלקת לשניים:
הבירור לפני- שקובע איזו ישיבה לבדוק
הבדיקה עצמה- שקובע את הישיבה בה תלמד
לענ"ד שתי הבדיקות הן שונות וצריכות להגיע מתוך הסתכלות וגישה אחרת.

כל הישיבות טובות- עובדה: יש להם תלמידים, עוד מחזור של תלמידים ועוד מחזור של תלמידים- אם הן לא היו תורמות במידה כזו או אחרת לתלמידיהן הן היו ריקות...
השאלה היא איזו ישיבה טובה לך איזו ישיבה תחדור לאישיותך, תכנס לראש שלך ותתרום לך את מה ששום ישיבה (או יותר נכון רוב הישיבות) לא תעשה

כדי לעשות סדר בראש אתייחס לשני החלקים בבחירת הישיבה- גם לבירור לפני וגם לבדיקה עצמה:

כשאדם בא לתבוע את אבדתו ממוצא האבדה הוא יכול לקבלה רק על ידי סימנים: "זה עט כחול, 0.7 עם שריטה בקצה..."
אך ת"ח יכול לקבלה גם על ידי טביעת עין: "זה שלי"- איך אתה יודע? "אני פשוט רואה שזה העט שלי...אין לי סימנים מוגדרים" ועל ידי אותה טביעת עין אותו ת"ח באמת נאמן ומקבל את אבדתו חזרה.

הבירור לפני צריך להיות מתוך סימנים
הבדיקה עצמה צריכה להיות מתוך טביעת עין

הבירור לפני:

בדיקה של המון ישיבות לא בריאה. ובאמת כדאי לבדוק מספר מצומצם של ישיבות. התפזרות מבלבלת, והצמצום ממרכז ומועיל לבחור בצורה בריאה יותר.
הבחירה את מי לבחור יכולה להיות ע"פ התרשמות כללית חיצונית על הישיבות הן מנציגים והן מחברים שכבר לומדים בישיבות או מהמלצות של הרבנים המכירים אותך אישית.
הבחירה של איזו ישיבה לבדוק צריכה להיות מתוך סימנים- נסה להגדיר לעצמך איזה דברים חשובים לך: חבר´ה (סגנון וכדומה), יחס אישי של רבנים (יש כאלה של אכפת להם..), רמה של לימוד (גבוהה, בינונית, נמוכה..), נוחות (מרחק בין הישיבה לפנימייה), גודל הישיבה (גדולה מידי, קטנה מידי..) , מיקום הישיבה (´סתם´ מקום או מקום עם אידאלים, מקום שמחזק ריבונות וכו), סגנון הישיבה (סגנון ממלכתי, לא ממלכתי, חסידות וכו..), פעילות בקהילה אם בכלל (יש כאלה שזה חשוב להם.. יש שמעדיפים להתרכז בלימוד בלבד..) ועוד נתונים שחשובים לך אישית.
מראש אני אומר לך שלא תמצא את ה 100%- אבל תשאף לשם. נסה לברר כמה שיותר וע"פ זה תחליט.

הבדיקה עצמה:

מה חשוב? למה לייחס יותר חשיבות?
יהיו שיגידו לך שזה הרבנים, יהיו שיגידו לך שזה החבר´ה, האוכל, המקום בביהמ"ד, המקום לספרים, מיקום הישיבה ועוד אין ספור פרטים- מלא מלא סימנים.
כל הפרטים הללו חשובים מאוד אבל לענ"ד אם תגיע עם רשימת מכולת של נתונים שחשובים לך לעולם לא תמצא את מבוקשך- וזה מהסיבה הפשוטה והיא שאין ישיבה שהיא 100% שתפורה לאישיותך.. אין ישיבה שסובייקטיבית אליך לא יתגלו בה חסרונות.
רק לצורך ענייננו אפשר להשוות את זה להחלטה הגורלית השנייה שציינת בשאלתך והיא בחירת אישה.
איך בוחרים אישה? איך בני זוג יודעים שהם נועדו זה לזו?
אם יבואו הבחור והבחורה עם רשימת נתונים ויסמנו V ליד כל נתון נכון הסיכוי שמישהו מהם יתחתן קלוש- כי אין בנ"א שעונה לכל הדרישות המפורטות הללו.

סבבה, הבנתי איך לא... אבל איך כן בוחרים?

נחזור לבחירת בת זוג ומשם נגיע לבחירת ישיבה.
מסופר על בחור שחבר שלו הציע לו בחורה- לאחר הפגישה הראשונה הוא נפרד מהבחורה בגלל שהיא ג´נג´ית..
החבר לא וויתר והציע לו בחורה נוספת- אך גם ממנה הוא נפרד כיוון שהיא גבוהה מידי..
החבר נשך את שפתיו והציע לו עוד בחורה- וגם שוב הפתיע הבחור ונפרד ממנה לאחר פגישה אחת בגלל שהיא עם משקפיים...
החבר התייאש.
לאחר כחודש רואה החבר את אותו בחור עם בחורה גבוהה, ג´ינג´ית ועם משקפיים. מפתיע אותו הבחור ואומר לו: ´מזל טוב! תכיר את ארוסתי´! התעצבן החבר, לקח אותו לפינה ושאל אותו: "אני חייב לדעת! איך אתה מתארס עם מישהי שיש בה את כל החסרונות שלא מצאו חן בעיניך בבחורות שהצעתי לך?!" ענה לו הבחור בפשטות: "לא יודע... אני פשוט אוהב אותה.."

הבנת?
בכל מקרה אני אסביר.
הבחירה הנכונה והבריאה של אישה, ושל ישיבה בבדיקה עצמה צריכה להיות מתוך טביעת עין.

את כל אריכות הדברים אפשר לתמצת במשפט אחד של חז"ל: "אין אדם לומד אלא ממקום שליבו חפץ" (ע"ז יט:)
אין במשפט פירוט של נתונים על רבנים, חברים, תנאי פנימייה "במקום שלבו חפץ" נקודה. והכוונה היא שבחירת מקום הלימוד צריכה להיות איפה שבטביעת עין, מעל כל הסימנים, מעל כל הפרטים פשוט טוב לך ללמוד שם. יותר מזה- לא כתוב "במקום שליבו רוצה" אלא "במקום שליבו חפץ" חפץ הוא לא רצון סתמי, אל רצון שבוער מתוך האדם, רצון שממש אפשר לממש אותו (כמו...חפץ)

השלב הבא בו אתה מגיע לבדוק ישיבה ספציפית צריך להיות מתוך טביעת עין ולא מתוך סימנים.
אל תהפוך את השבו"ש למילוי דו"ח פנימי על הישיבה והמצב הסוציואקונומי שלה- פשוט תשב ותלמד, דמיין שאתה אחד מהתלמידים, כנס לשיעורים, נסה להשתתף בשיחות של הברה, תנשום את האווירה של הישיבה, תיפגש עם הישיבה כמות שהיא. ה"חפץ" אמור לפרוץ מאיליו.
אני לומד בישיבה שמבחינה חיצונית ממש לא נוח ללמוד בה- צפוף, אין מקום לספרים, הישיבה רחוקה מהפנימייה ועוד אבל בכל זאת כשפתחתי גמרא והתחלתי ללמוד הבנתי שזה זה...
קח את הבדיקה הישיבה בכל הרצינות. תתנתק מהעולם, תתחבר לישיבה. תלמד את מה שהם לומדים או לפחות את הגמ´ שעליה אתה נבחן בבגרות. לימוד ספרים מעניינים אחרים יגרום לך להרגיש מנותק ולא קשור, דבר שיקשה עליך את ההסתכלות הבריאה על הישיבה.


ואם לא מצאתי?

אל תתייאש! תמשיך לחפש! אם אתה תגלה רצינות אין שום סיבה שהרבנים שלך לא יתנו לך הזדמנות נוספת לעשות שבו"ש.
תבחר מתוך נחת ומתו שמחה שההתלבטות שלך היא לאיזו ישיבה ללכת ולא מתי לקחת מנה נוספת של סם..


סיכום:

יש הבדל בין הבירור איזו ישיבה לבדוק לבין הבדיקה של הישיבה בעצמה-
הבירור לפני- הוא ע"פ בירור יסודי ושכלי של הפרטים- ע"פ סימנים
הבדיקה עצמה- היא מהתרשמות כללית- ע"פ טביעת עין

אני מציע לך לקרוא גם תשובות נוספות שלנו בנושא זה:

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=1753
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=48280
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=26524
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=14805

מקווה שנתתי כיוון כללי
אשמח לעזור עוד אם צריך
המייל שלי: elronza@gmail.com
פלאפון: 0524521552
אלרון


כתבות נוספות