שאל את הרב

בתי הדין הרבניים - הופעה בטלוויזיה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/09/07 23:38 ז בתשרי התשסח

שאלה

ב"ה

כבוד הרב שלום!

זה עתה סיימתי לראות פאנל בהשתתפותך בנושא בתי הדין הרבניים.

ברצוני להדגיש: אמנם אני חרדי בהגדרתי החברתית אך דעותי נוטות יותר לכיוונך.

יחד עם זאת, מצאתי לנכון להעיר ואו למחות על דבר שנאמר.

נכון אמנם שהרבנים החרדים לא משתמשים מספיק בכל הכלים שיש ברשותם, ואשר איתם יכולים להקל ולו במעט על הציבור (בנדו"ד - נשים). אך ברור שאי השימוש בקולות מסוימות שההלכה - להבנתך (וגם להבנתי) - מתירה להשתמש בהם, נובעת אך ורק מתוך השקפה והסתכלות הלכתית, מחמירה אמנם (בל נשכח שבעיני אנשים מסוימים פסיקות מסוימות שלך יכולות להחשב מחמירות ולא אנושיות) וחלילה לא מתוך התנהגות שמיצגת חוסר שויון אישי בין הדיינים כגברים לבין הנשים.

התחנכתי במוסדות חרדיים בהם הכרתי רבנים אשר השקפתם התורנית היא מהמחמירות ביותר, ובכל זאת הנהגתם האישית היתה ותשאר שויונית והוגנת כלפי כל אדם באשר הוא אדם - איש כאישה.

יכולנו לראותם מזילים דמעות על צרת איש או אישה.

אשר על כן, הגדרת נקיטת עמדה מחמירה בדיון הלכתי כחוסר רגישות הנובעת משירותו או אי שירותו בצבא של הדיין - לימודו או אי לימודו במוסד אקדמאי הינה הבל הגובל בעוול.

לדעתי ניתן היה לשמוע בדבריך הסכמה לגישה זו, ובוודאי שמחאה לא נשמעה.

("ואפי' מי שיש בידו למחות ולא מיחא וכו'.." פ"ו דשבועות).

אינני יודע איך ניתן לתקן דברים שנאמרו בשידור חי.

לצערי הציבור החרדי מתעלם מהצורך ביחסי ציבור.

בכבוד ובאיחול לגמר חתימה טובה

שניאור.

תשובה

שלום וברכה
א. אתה צודק. על כן לא אמרתי מילה אחת על שאלת חוסר השוויון, בשל העובדה שאני מקפיד מאוד בדבריי לחתור לאמת.
ב. ברם, העובדה שמדובר בהסתכלות הלכתית אינה אומרת שלא ניתן לבקר את אותה הסתכלות מחמירה, בעיקר בשל העובדה שזו חומרא דאתי לידי קולא. מה שטענתי הוא שההליכה שלהם לחומרא היא בין התורמים לנישואי תערובת בהיקפים של יאומנו בגלל עמדתם בנושא הגיור, והיא שתורמת להתמוטטות מוסד המשפחה (ואף אמרתי בדבריי שחלק כלל אינו תלוי בהם) בשל הכרעה הולכת וגוברת שלא להזדקק להקמת בית בישראל כדת משה וישראל בשל החשש של מה יקרה אם ח"ו נרצה לפרק אותו.
ג. בשעת שידור חי בטלוויזיה חייב המופיע שם לשקול במהירות מה הכי חשוב לומר. אם הוא יתפנה למחות נגד עניין זה ונגד עניין אחר התוצאה תהיה שאת הדברים החשובים יותר הוא לא יאמר. בשיקול בין המחאה על הטיעונים בהפליה ובין הדברים אותם בקשתי לומר - הכרעתי לומר את הדבר.

כל טוב ותודה על ההערות

כתבות נוספות