שאל את הרב

להשאר או לעבור אולפנה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/03/07 19:38 כג באדר התשסז

שאלה

לאחרונה עברתי שינוי משמעותי מבחינה דתית אני יותר מקפידה על צניעות ועל תפילה ועל שאר נושאי ההלכה.

כרגע אני לומדת באולפנה האולפנה נורא טובה מכל מיני בחינות אבל אני לא חושבת שאוכל להתקדם בה עוד מבחינה דתית, מהסיבה שרוב בנות האולפנה לא כ"כ מקפידות וגם מכיוון שאין הרבה פעילויות חברתיות בנושא הרוחני והדתי, לכן רציתי לשאול מה עדיף לי לעשות, האם לעבור לאולפנה אחרת (ואם כן אולי יש לכם המלצות לגבי אולפנה כלשהי באזור י-ם?) ובכך לעזור לעצמי או האם להישאר באולפנה שלי ואולי בכך לעזור לכמה מבנות השכבה שלי גם להתקדם.. ואולי זה אף יוכל לעזור לי..

אשמח לקבל תשובה.. תמר.

תשובה

שלום תמר יקירתי.

קודם כל, אני רוצה להתנצל על העיכוב הרב בתשובה ואני מקווה שלמרות זאת התשובה תהיה לך לעזר.

אני שמחה לשמוע שהתחזקת. כל פעם מחדש זה מחמם לי את הלב לשמוע כאלה דברים.
האמת, קצת קשה לי לענות לך על השאלה כי אני לא מכירה אותך ואני לא יודעת איפה את לומדת. השאלה שלך היא מסוג השאלות הסובייקטיביות לחלוטין. לכל אחד מתאים משהו אחר, ולכן ללא היכרות קצת יותר מורחבת ועמוקה, זה בעיה לענות לך כראוי.
לכן, אני חושבת שיש מקום להתייעץ עם מישהו שמכיר אותך קצת יותר טוב. כמו למשל ההורים, המחנכת וכו´.
מה שכן, אני יכולה לנסות להראות לך את הצדים השונים לכאן ולכאן ואת על פי מה שמתאים לך תוכלי להחליט.

לא סתם נאמר "אוי לרשע ואוי לשכנו".
לסביבה ולחברה שבה אנחנו חיים יש השפעה עלינו ולכן צריך לבחור את החברה בה אנחנו חיים שתתאים לערכים שלנו ולמה שאנחנו שואפים ורוצים להיות.
אבל לפעמים אנחנו נמצאים בחברה שלא הכי מתאימה לנו למרות הכול וגם לזה יש יתרונות מסוימים, כמו בכל דבר. "למטבע יש שני צדדים" - לכל דבר יש גם יתרונות וגם חסרונות. השאלה על מה שמים דגש ומה תופס יותר משקל.

מי שיוצר את האווירה זה הבנות, איך שהן יתנהגו וידברו זה מה שיגרום לאווירה להיות כמו שהיא. זה נכון שהכי כיף זה להיות באווירה תומכת שכולם כמוך, אבל לא תמיד זה כך. הרבה פעמים אנחנו נמצאים בסביבה שהיא לא בדיוק כמו שהינו רוצים או מצפים, והחכמה היא לדעת לשמור על עצמנו ולהמשיך ולהתקדם למרות הקושי. באמת יותר קשה לשמור על עצמך אם הסביבה לא כמוך, אבל צריך להמשיך ולשמור על מה שקיים ולהתקדם. הייתי מציעה לך להתקדם בעשייה, רוחניות וערכים. תפתחי ספרים ותלמדי בעצמך דברים.
למרות שלסביבה יש השפעה גדולה עלינו גם לבית ולמשפחה יש תפקיד גדול. בסופו של דבר הבית זה המסגרת בה נמצאים וממנה באים. לכן, הייתי מציעה לך כשאת מגיעה הביתה, תפתחי את הספרים שלך, תעסקי בדברים שאת מתעניינת בהם. אם יש לך חברות אחרות מחוץ למסגרת הלימודים שאיתם את מרגישה יותר בנוח, אז את יכולה להיות איתן אחר הצהרים.

דבר נוסף שאת יכולה לעשות זה לאט לאט לקרב את חברותיך לכיתה לדברים שלך. זה למשל יתרון גדול שלא יהיה במקום שכולם כמוך. אני מציעה לך את זה בזהירות כי זה לא מתאים לכל אחד ואת לא צריכה לקחת עליהן אחריות ולהרגיש שאת צריכה ´להחזיר אותן בתשובה´ אלא רק אם זה מתאים לך ויש לך כוחות להשפיע עליהן.
ישנו משל הצדיק בפרווה והצדיק במפזר חום. יש אחד שאם קר לו יביא סוודר ויחמם רק את עצמו ויש אחד שיביא מפזר חום ובכך ידאג גם לחמם את שאר האנשים שבחדר. המשל הזה מתאים בדיוק לכאן. המעלה היותר גבוהה היא לא רק "להסתגר" בתוך עצמך אלא גם לתרום ולהשפיע על הסביבה. זאת אומנם דרגה יותר גבוה אבל גם יותר קשה לביצוע ולא כל אחד בכל שלב בחיים יכול לעשותה. לפעמים אנחנו צריכים את השלב של להבשיל עם עצמנו, של התקדמות עצמית ורק אז, לאחר שהתמלאנו אנחנו יכולים גם להשפיע על החוץ. (וזה מה שכתבתי לך קודם, שלא בטוח שזה מתאים לך כרגע בגיל שלך ובמקום בו את נמצאת מבחינה רוחנית).
בכל אופן, צריך לדעת איך לעשות את זה. צריך לעשות זאת בחכמה ולא על ידי זה שתבואי מלמעלה בהרגשה של "אני יודעת ואתן לא", "אני במקום אחר מכן" כי זה ייצור אנטי והן לא ירצו להקשיב. צריך לבוא מתוכן, בגובה העיניים. לאט לאט, אחרי שתרגישי בטוחה בחברתן, תוכלי להחדיר להן קצת מהדברים שלך. מידי פעם ככה תזרקי איזה הערה או משהו שמתקשר לנושא השיחה, ישירות או בעקיפין.
את יכולה אפילו לארגן וליזום אירועים ודברים חברתיים שיעסקו בנושאים שונים שאת רואה לנכון.

בכל מקרה, את מוזמנת לפתוח את העיניים ולחפש סביבך בנות נוספות שעבודת ה´ משמעותית להן ויחד ליצור איזושהי קבוצה - לא מתוך התנשאות אלא מתוך כך שתהיה לך סביבה קרובה מחזקת יהיה לך יותר כוח להתמודד ולהשפיע על כולם. וודאי שיש עוד בנות כמוך אך לא לכולן יש כוח לעשות שינוי, ולא לכולן יש כוח לעמוד בלחצים חברתיים לכן תנסי לפעמים ליזום שיחות עם בנות ´אחת על אחת´ וזו עוד דרך להשפיע ולבדוק מי ´ברא שלך´ ומי לא.


בסופו של דבר, כמו שכבר כתבתי למעלה, עניתי לך מאוד בכללי כי קשה להתמקד כשלא יודעים במי מדובר, אז את מוזמנת בשמחה לחזור אלי לאימייל ושם נוכל להמשיך קצת יותר בהרחבה ולעומק את הנושא.

בכל מקרה, שיהיה בהצלחה רבה!
מחכה לשמוע ממך,
הדס.
hadas.ste@gmail.com

כתבות נוספות