רוב מנהיגי הקהילות היהודיות בעולם: "לעולם אין לחלק את ירושלים"

לרגל יום ירושלים ועל רקע ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל, דו"ח מיוחד קובע כי יהודי התפוצות והארץ רואים בירושלים בית, משוכנעים שכל השגרירויות צריכות לשכון בה ומודאגים מצביונה החרדי של העיר

חדשות כיפה 23/05/17 09:47 כז באייר התשעז

רוב מנהיגי הקהילות היהודיות בעולם: "לעולם אין לחלק את ירושלים"
צעדת דגלים, יום ירושלים, דגל ישראל, צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

רוב מנהיגי העולם היהודי סבורים שלעולם אין לחלק את ירושלים, שכל השגרירויות צריכות לעבור לעיר הבירה, מרגישים זיקה חזקה לכותל המערב ולהר הבית, אך מודאגים מצביונה החרדי של העיר. כך עולה מדו"ח מיוחד שהוגש השבוע לראש העיר ניר ברקת, ע"י המכון למדיניות העם היהודי לרגל יום ירושלים ועל רקע ביקורו של דונלנד טראמפ בישראל.

דו"ח הביניים של המכון, שנסמך על על דיונים ושאלונים שהועברו בעשרות קבוצות של מנהיגים יהודים וקהילות יהודיות ברחבי העולם, הוקדש השנה לנושא 'ירושלים והעם היהודי: אחדות ומחלוקת'. לרגל יובל לשחרור ואיחוד ירושלים, חובר המסמך גם על בסיס סקר מקיף ומשלים שנערך בקרב מדגם מייצג של הציבור הישראלי.

על המסמך עמלו שני עמיתים בכירים במכון, שמואל רוזנר וג׳ון רסקיי, והוא התנהל בחסות קרן וויליאם דווידסון. מהנקודות המרכזיות שעלו בו ניתן ללמוד כי ירושלים בכלל והמקומות הקדושים בפרט, כמו הכותל המערבי והר הבית, מהווים מוקד חיבור עמוק ליהודי התפוצות וישראל, שמרגישים בעיר כ-"בית". בנוסף לכך רובם מסכימים כי "לעולם אין לחלק את ירושלים" וכי "הר הבית צריך להישאר תחת שליטה ישראלית".

רובם חושבים שעל שגרירויות העולם לעבור לירושלים והם מעוניינים שבעיר יישאר רוב יהודי מובהק. בקרב תושבי הבירה, 55% בטוחים שעירם מתפתחת בכיוון הנכון. עם זאת רוב גדול בקרב יהודי התפוצות סבור שעל רקע עליית כוחו של המגזר החרדי בעיר, היא לא מתפתחת כפי שהם רוצים.

סיבת הדאגה המרכזית של מנהיגי יהדות הגולה, היא מערכת היחסים בין היהודים לערבים בעיר והמתח הדתי השורר בין הזרמים השונים ביהדות. נתון מעניין נוסף מלמד, כי במסגרת הסכם שלום רוב יהודי התפוצות היו מוכנים "להתפשר על מעמד ירושלים כעיר מאוחדת בשליטה ישראלית".

מתפללים בכותל

מתפללים בכותל. דן הדני הספריה הלאומית

במעמד מסירת דו"ח הביניים, שיוגש במלואו בערב ראש השנה הקרוב, אמר ראש העיר ירושלים ניר ברקת כי "הקשר של עם ישראל עם יהדות התפוצות הוא קשר חשוב, מפרה הדדית, בלתי ניתן לניתוק. נלמד לעומק את נתוני המחקר החשוב של המכון למדיניות העם היהודי, כדי להמשיך ולחזק את הקשר בין ירושלים לבין התפוצות".

לדבריו, "בשבוע בו אנו חוגגים יובל לאיחודה של בירת ישראל, תמימות הדעים בין יהדות התפוצות לבין תושבי ישראל וירושלים באשר לחשיבותה של העיר המאוחדת בריבונות ישראלית, היא עוצמתית, ומבהירה לכל אויבינו שירושלים תישאר מאוחדת לנצח".

נשיא המכון אבינועם בר יוסף, הדגיש כי "מנהיגי ישראל צריכים להיות ערים לחשיבות הרבה שמייחסים בתפוצות לקיום מרקם חיים פלורליסטי בירושלים, על מנת לאפשר לכל מי שמרגיש יהודי לחוש בבית בבירת ישראל".

לדבריו, "במרבית הפגישות בתפוצות הודגשה החשיבות ההיסטורית-דתית של ירושלים והשאיפה לקיים בה רוב יהודי שיוכל לשמור על המקומות הקדושים לעם היהודי. רבים מבין המשתתפים ציינו שהם רואים בירושלים את בירתו הרוחנית של העם היהודי ובמרכזה את הכותל המערבי כמוקד מאחד ליהודי ישראל עם יהודי התפוצות".