"כשטרוריסט רוצח אדם חף מפשע וטוען שעשה זאת בשם האל, זה צריך להעליב כל אדם מאמין"

נשיא ארצות הברית פנה לעולם המוסלמי ודרש ממנו להילחם בטרור ולא לחכות שמדינתו תעשה עבורם את העבודה. "לא באנו כדי להטיף לאנשים אחרים כיצד לחיות". לדבריו הוא היה רוצה יחד עם המדינות המתונות "לעקור את הקיצוניים ולתת לילדינו עתיד של תקווה שמכבד את אלוהים".

חדשות כיפה 21/05/17 19:35 כה באייר התשעז

בנאומו היום (ראשון) בריאד, פנה נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ לארצות ערב וביקש מהן לא לחכות שמדינתו תעשה עבורן את העבודה ותילחם בטרור האיסלאמי הקיצוני.

"ארצות הברית היא אומה ריבונית, והעדיפות העליונה שלנו היא תמיד הבטיחות והביטחון של אזרחינו", הוא אמר אך הוסיף, "לא באנו הנה כדי להטיף ולומר לאנשים אחרים כיצד לחיות, מה לעשות או איך להתפלל. במקום זאת, אנחנו כאן כדי להציע שותפות, על בסיס אינטרסים וערכים משותפים, למען עתיד טוב יותר לכולנו".

טראמפ הוסיף כי "בכל פעם שטרוריסט רוצח אדם חף מפשע וטוען טענת שקר שעשה זאת בשם האל, זה צריך להעליב כל אדם מאמין".

הוא דיבר על כך שהמלחמה בטרור היא אינה מלחמה בין תרבויות שונות, אלא מאבק בין טוב לרע, "זהו קרב בין פושעים ברבריים השואפים להשמיד את המין האנושי, לבין אנשים הגונים מכל הדתות השואפים להגן עליו. פירוש הדבר הוא התעמתות כנה עם משבר הקיצוניות האיסלאמית ועם ארגוני הטרור האיסלאמיים השואבים ממנו השראה. פירוש הדבר הוא עמידה משותפת נגד רוצחיהם של מוסלמים חפים מפשע, נגד דיכוין של נשים, נגד רדיפת יהודים ונגד טבח נוצרים".

במהלך נאומו הוא התייחס לסכסוך בין ישראל והרשות הפלסטינית. הוא סיפר כי יפגש בירושלים ובבית לחם עם המנהיגים הישראלים והפלסטינים והצהיר כי "אם נשלב ידיים, שלום בין ישראל לפלסטינים הוא אפשרי".

נשיא ארה"ב הוסיף כי "המזרח התיכון היה במשך מאות שנים ביתם של נוצרים, מוסלמים ויהודים". הוא קרא להשיב את הדו-קיום לאזור וקרא: "אם נהיה מאוחדים, לא ניכשל. אף אחד לא יוכל להביס אותנו".

הנשיא האמריקני גם הסביר כי למדינתו יש שאיפה להקמת קואליציה של מדינות החולקות מטרה משותפת והיא "לעקור את הקיצוניים ולתת לילדינו עתיד של תקווה שמכבד את אלוהים".

טראמפ נאם בפני מנהיגים מ-50 מדינות מוסלמיות או שישבהן רוב מוסלמי. אחת ממטרות ביקורו של טראמפ, היא לשפר את יחסיו עם העולם המוסלמי, אותו הרבה לתקוף במערכת הבחירות.

מוקדם יותר נפגיש נשיא ארה"ב עם מלך בחריין, שייח חמד בין עיסא אל-חליפה, לו אמר כי "לשתי המדינות שלנו יש יחסים נהדרים. היה קצת מתח, אבל עם הממשל הנוכחי לא יהיה מתח". לדבריו, "הולכת להיות לנו מערכת יחסים מאוד-מאוד ארוכת טווח. אני מצפה לזה".

בפגישה שערך עם אמיר קטאר, שייח תמים בין חאמד א-ת'אני, אמר טראמפ כי הם ידונו ב"הרבה ציוד צבאי יפהפה משום שאיש לא מייצר ציוד כזה כפי שארה"ב עושה".

לאחר מכן שוחח טראמפ עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ואמר לו כי הוא מקווה לבקר במדינתו. "אגיע למצרים. נכניס את זה ללו"ז שלנו". בנוסך לכך הוא חזר ואמר כי א-סיי "עשה עבודה מצוינת בנסיבות קשות".