בעקבות המחאה: צה"ל שינה את הוראות הפתיחה באש על גנבי ציוד

צה"ל מחזיר את הסדר בנגב: לאחר מכת גנבות שהתגברה עם השנים, החליטו בצבא לאפשר לחיילם לבצע נוהל מעצר חשוד על גנבי ציוד צבאי בשטחים המוגדרים כצבאיים

חדשות כיפה 21/05/17 20:52 כה באייר התשעז

בצבא החליטו להילחם במכת הגנבות בדרום. לאחר מחאה גדולה, בעיקר מצד אנשי מילואים, הודיעו היום בצה"ל כי הוראת הפתיחה באש, כנגד מי שינסה לגנוב ציוד ונשק, תוקל באופן משמעותי ומעתה יוכלו הלוחמים לפתוח בנוהל מעצר חשוד.

בשנים האחרונות נגנב ציוד צבאי רב לאחר שגנבים, בדרך כלל מהפזורה הבדואית בדרום, נכנסו לשטחי אש ושטחי אימונים וניצלו את הוראות הפתיחה באש המחמירות.

רק לפני כחודשיים, נגנבו אפודים, משקפות ואמצעים לראיית לילה באחד משטחי האימונים של צה"ל סמוך לבסיס צאלים. אלון מליק, אחד מלוחמי גדוד המילואים שממנו נגנב הציוד, החליט לנסות ולשים לזה סוף ופעל להחתמת אנשי מילואים על עצומה שקראה לצה"ל לשנות את מדיניותו בנושא.

יותר מ-2,000 אנשי מילואים חתמו על העצומה שנשלחה לרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. המחאה התפשטה ברשתות החברתיות בעזרת תנועת 'אם תרצו' וגופים נוספים וזכתה גם לסיקור תקשורתי לא מבוטל.

בסופו של דבר החליטו בצה"ל לשנות את הנוהל הקיים ולהרחיב את סמכויות החיילים בשטח. כעת בכל שטח צבאי סגור, לרבות בסיסים, שטחי אימונים ואש, יוכלו הלוחמים בשטח לבצע על גנבים שנחשדים בגניבת נשק חם נוהל מעצר חשוד.

על אף התשובה הלקונית שקיבל מצה"ל, מליק משוכנע שבצבא החלו להתייחס ברצינות לסוגיה. ל'כיפה' הוא אומר כי "הנוהל החדש הוא ההוכחה הטובה ביותר לצדקת המאבק שלנו". לדבריו, "ההבנה שמכת הגנבות הולכת וגדלה וללוחמים בשטח אין כלים להתמודד עם התופעה הזו היא זו שמלכתחילה הוציאה אותנו להיאבק על תיקון המצב. אנחנו מברכים על כך שצה"ל שמע את קריאתנו ושהוא מבצע שינויים הכרחיים בנהלים וכמובן שנוודא שאכן חל שיפור מהותי בשטח".

ח"כ סמוטריץ' בירך על ההחלטה ואמר כי "הוראות הפתיחה באש החדשות הן צעד חשוב בכיוון הנכון של החזרת הריבונות לנגב ושל שיקום כוח ההרתעה של צה"ל. ריבונות אינה עניין תיאורתי וכשהיא לא נאכפת היא לא קיימת. שחיקת ההרתעה שאפשרה לגנבים להסתובב ללוחמים בין הרגליים ולגנוב תחמושת וציוד צבאי היוותה סכנה של ממש".

לדבריו, הוא "שמח שפעילות ארוכה ושיטתית של תנועת רגבים בשנים האחרונות להעלאת הנושא למודעות מתחילה לשאת פירות וקורא לצה"ל למגר את התופעה בנחישות".

מנכ״ל הפורום המשפטי למען ישראל יהודית ודמוקרטית נחי אייל, ששלח לפרקליטות הצבאית מכתב בנושא, אמר כי "ההחלטה היום היא הדבר הנכון והראוי שתחזיר את ההרתעה לחיילי צה״ל ובפרט בשטחי האימון. אנו גאים להיות שותפים בהחלטה שהינה פרי מאבק ממושך של הפורום ואשר ניצניה כבר נזרעו בהודעת הפרקליטות הצבאי לפורום כבר לפני כשלושה חודשים".

בתנועת רגבים הגיבו גם הם להחלטה ואמרו: "סוף סוף ייהפכו שטחי האש לשטחי אש!". לדבריהם, "בשנים האחרונות פעלנו יחד עם מילואימניקים רבים כדי לשנות את המצב בו עשרות בוזזים נכנסים לשטחי האימונים ומטילים אימתם על חיילי צה"ל שהיו מנועים עד היום מלפעול כנגדם בשום אמצעי. אנו מברכים על השינוי ומקווים שזוהי הסנונית הראשונה המבשרת על שינוי מדיניות בעניין זה".