מה הקשר בין בובות, סלפי ויגאל אלון? הצגת ילדים ליום ירושלים

איך משלבים בין בובנאות לאהבת הארץ? שרית ברנס, בעלת תאטרון אבני דרך, מעלה הצגת ילדים בהשראת שירו של יורם טהרלב

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 24/05/17 12:24 כח באייר התשעז

מה הקשר בין בובות, סלפי ויגאל אלון? הצגת ילדים ליום ירושלים
שרית ברנס הצגה, צילום: שרית ברנס

שרית ברנס כתבה וביימה את ההצגה "ברחובנו הצר" בהשראת שירו של יורם טהר לב "על כפיו יביא".

גיבורת ההצגה היא ילדה ששמה שלומציון, שנשלחת לבקר את סבתא רבא נונה בשכונת אוהל משה בירושלים.  לשלומציון המעודכנת ירושלים נראית ארכאית ומשעממת. סבתא מספרת לשלומציון על סבא משה (מואיז) אשר בנה שכונות רבות בירושלים. בעוד שלומציון מעלעלת באלבום התמונות הישן, נופלת מתוכו תמונה ישנה של סבא ושני חברים, ועליה כתוב המשפט הסתום: "מתי כבר יגיע היום". התעלומה גדלה כאשר שלומציון נתקלת בתיבת עץ ישנה ונעולה שגם עליה כתוב המשפט "מתי כבר יגיע היום..." שלומציון מחליטה לפתור את התעלומה ומחפשת דרך לפתוח את התיבה… האם תצליח שלומציון לפתוח את התיבה, ומה תגלה בתוכה?

משתתפי ההצגה "ברחובנו הצר"

משתתפי ההצגה "ברחובנו הצר" שרית ברנס

לשרית תואר בלימודי ארץ ישראל והיסטוריה, היא עבדה כמדריכת טיולים והיום היא משלבת בין הבובנאות שלמדה, לארץ ישראל שהיא אוהבת. לשאלה האם ההצגה מתאימה רק לקהל דתי עונה שרית: "המסרים של ההצגה הם לא מסרים תורניים אלא מסרים של טבע, מורשת ואהבת הארץ. כאשר אני מופיעה מול קהל  דתי אני יכולה לדבר על הבית האחרון של השיר ('והוא חולם כי כמו שאת העיר בנה, יניח למקדש את אבן הפינה') במובן הדתי, שהלוואי שנזכה לגאולה שלמה. מול קהל חילוני המסר הספציפי הזה נשאר ברמת השיר. אם את שואלת אותי, המסר של ההצגה הוא מה שאמר יגאל אלון 'עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל' ".

בהצגה משולבות בובות שמפעילה שרית, והיא מיועדת לגילאי 5-11. ההצגה מופיעה בגנים ובבתי ספר בכיתות א'-ו'. שרית: "ההצגה עמוסה בתוכן. בגילאים הנמוכים אני כמובן מורידה מהמלל והתוכן ההיסטורי. כך שאנו מתאימות את ההצגה לגיל מולו אנו מופיעות".

ההצגה רצה כבר חודשיים, אך השבוע, בו חל יום ירושלים, ההצגה תציג כל יום בין פעמיים לשלוש.

ההצגה מיועדת ליום ירושלים דווקא?

"ממש לא, אני חולמת לעשות את ההצגה הזו כבר שלוש שנים. בגלל שהשנה היא שנת היובל לירושלים לא יכולתי לא לשבת ולכתוב אותה. גם כשנחגוג בשנה הבאה 70 שנה לישראל ההצגה תתאים, כי ירושלים היא חלק מההיסטוריה".

שרית מאמינה שכדי להטמיע את המסרים של ההצגה, יש לעבוד עם הילדים על המסרים בסמיכות להצגה עצמה, לכן היא מחלקת למורים מערכי שיעור. "כך התכנים נשארים מוחשיים. כ-500 מורים קיבלו ממני את המערכים בימים האחרונים".

כתיבה, בימוי ועיצוב תפאורה - שרית ברנס

משחק: מיכל פרץ

הפקה מוסיקלית: איתי אברמוביץ'

עיצוב בובות: סטודיו bubish מירב ומיכאל נחמיאס

איורי תפאורה: בתיה שירה וקנין

 

שרית ברנס, תיאטרון אבני דרך, 050-7770957, baranesarit@gmail.com