פרשה וסרט: פרשת חקת - אף אחד לא מושלם

בני ישראל יכלו להפוך את משה לאליל. גם גיבורי העל בקולנוע יכולים לעשות הכל ותמיד הם יצליחו להציל את העולם, אבל למרות הכל, פרשת מי מריבה מלמדת אותנו שאף אחד לא מושלם, לא משה רבינו, וגם לא סופרמן

חדשות כיפה גלעד פרי 29/06/17 16:24 ה בתמוז התשעז

פרשה וסרט: פרשת חקת - אף אחד לא מושלם
סופרמן, צילום: צילום מסך יוטיוב

לעיניי עם העבדים הוא יכל להיתפס כסמל לשלמות.
הוא כל יכול. הוציא את בני ישראל ממצרים, קרע את ים סוף, הוריד את התורה מהר סיני, מדבר עם אלוקים פנים אל פנים. משה רבנו הוא סופר הירו.
אפשר להתלונן על משה, לבכות ולהטיח בו- למה הבאת אותנו למות במדבר?! ואפשר גם ללכת לכיוון השני בצורה קיצונית, להסתכל על משה ולהגיד- וואו. הוא האליל שלי.
שני הכיוונים שגויים לגמרי, ובפרשה הזו הקב"ה מעקר את השורש מהכיוון השני, זה של האליל.

סרט הסופרמן הראשון, משנת 1978, היה הסרט שהחל להכניס את גיבורי העל לנוף הקולנועי. בשלהי שנות ה-70, יש תקציבים (55 מיליון דולר, המון לאותה תקופה), יש כוכבים (כריסטופר ריב, מרלון ברנדו) וז'אנר המדע הבדיוני מקבל הכרה מצד חובבי הקולנוע. סרטים כמו כוכב הקופים, אודיסאה בחלל, מפגשים מהסוג האישי וכמובן מלחמת הכוכבים, היו מהראשונים בז'אנר זה. 
זה הזמן המתאים ביותר לעשות סרט על גיבור העל הכי מפורסם, סופרמן.
והסרט אכן זכה באהדת המבקרים וגם באהדת הקהל, הוא גרף פרסים והתבסס כסרט גיבור העל הראשון.
40 שנה אחרי, בשנת 2017, לאחר שאנחנו רוויים בסרטי גיבורי על מכל הסוגים והמינים, חווית הצפייה בסרט סופרמן הראשון יכולה לגלות לנו סרט פרמיטיבי ומיושן במקצת, שונה לחלוטין מהסרטים העכשוויים באותו ז'אנר. סופרמן הוא טיפוס לא פראייר, את זה אנחנו יודעים. נו, גיבור על. אבל הכוחות של סופרמן אז, היו באמת בלתי מוגבלים. הנה, לדוגמא, לקראת סוף הסרט, כאשר המצב שלו היה בקאנטים והוא לא ממש הצליח להציל את אהובתו, הוא פשוט החזיר את הזמן אחורה. הגיוני נכון? הרי זה סופרמן! הוא כל כך חזק עד שיכול לסובב את כדור הארץ כשבא לו.
שימו לב לסצנה:

בשנת 2017, רבים מסתכלים על הסצנה בגיחוך, מה נסגר עם התסריט הזה? מה, סופרמן הוא אלוקים? 
אבל בתקופה ההיא, בימים ההם, סופרמן עשה באמת מה שבא לו, ולאף אחד זה לא הפריע. כמעט כולם אהבו את זה. בימים ההם.
***
אז מפרשה לפרשה אנחנו קוראים על המשברים שעוברים בני ישראל במדבר. בפרשה שעברה על המרד במשה, לפני כן על המרגלים, על קברות התאווה, על הצרעת של אהרון ומרים ועוד נכונים לנו משברים בעתיד. אבל אף אחד לא הכין אותנו למשבר שחווה משה עצמו ודווקא בשנת ה- 40, ממש ערב הכניסה לארץ, משבר שנקרא 'מי מריבה'. 
אז מה הסיפור? תקציר: לאחר מות מרים, העם מתלונן שאין לו מים. ה' אומר למשה לדבר אל הסלע ויצאו מים ובמקום לדבר משה הכה אותו, בהתבטאות שאיננה אופיינית לו "שמעו נא המורים". העונש קשה מנשוא: משה לא ייכנס לארץ.
כמעט כל הפרשנים נזעקים- מה היה החטא הגדול של משה? האם זה בגלל שהוא הכה במקום לדבר? האם זה כי לא מספיק האמין בה'? האם זה כי התבטא כנגד העם?
נדמה שאם מתעלמים לרגע מהסיבות למה קיבל משה עונש, נוכל לנסות להבין מה אפשר ללמוד מכל הסיפור.
עסקנו בשבוע שעבר בפרשת קרח, אמרנו שקרח רצה להיות גיבור. אייקון. המשה החדש.
אחד המסרים שניתן ללמוד מהפרשה של מי מריבה, היא שאפילו אדם כמו משה, יכול לטעות ולחטוא. ולמרות שבשביל בני ישראל משה הוא סוג של גיבור, אין לו הנחות סלב. הוא חוטף על הראש ונענש בצורה חמורה. 
**
גם הקולנוע מבין שאין הנחות סלב. מאז הסופרמן של שנת 78', עברנו הרבה. אפשר לראות בשנים האחרונות מגמה שבה הגיבורים הקלאסיים המושלמים, הסופרמנים, נחלשים בצורה קיצונית. היום גם גיבורי העל כבר לא אלוקיים. לפעמים הם נשברים, חוטפים מכות, משתכרים, מזדקנים ואפילו עושים מעשים לא בדיוק מוסריים.
בסרט 'עלייתו של האביר האפל', למשל, השלישי בטרילוגיה המוצלחת של כריס נולאן על עלילותיו של באטמן (כריסטיאן בייל), אפשר לראות איך הנבל הראשי, ביין (טום הארדי), מצליח לשבור, פשוטו כמשמעו את באטמן. צפו בקטע:

לא רק בגיבורים חלשים יותר ופחות מושלמים, עסקינן בשנים האחרונות, אלא גם גיבורים נרדפים. עד עכשיו הגיבור הציל את העולם והביא כבוד לארגון או למדינה שלו. כעת, משום מה, הגיבור נרדף כאילו הוא הנבל בעצמו, ועליו במהלך הסרט להוכיח את חפותו. גיבורים נרדפים ראינו בכל תולדות הקולנוע. עלילה שבה הגיבור שמוצא את עצמו לפתע נחשד ברצח או עבירה חמורה אחרת, וכל מהלך הסרט בורח ומנסה להוכיח את חפותו, ותיקה ומוכרת. אבל מה עם גיבורי העל המושלמים? את המגמה הזו אנחנו רואים רק בשנים האחרונות.
אותו אביר אפל, למשל, נרדף בתחילת אותו סרט שלעיל ונעלם כי נחשב לפורע חוק ונבל בעצמו. במהלך הסרט הוא מנסה גם להתחמק מהטובים, וגם למגר את הרעים.

זוכרים את סופרמן המושלם? אז בסרט המושמץ 'באטמן נגד סופרמן', שני הגיבורים הללו נלחמים אחד בשני למוות. מי צודק? מי מוסרי יותר? מי הטוב ומי הרע?
צפו בקרב הענקים:
https://www.youtube.com/watch?v=PHqDbu5b6J4 

ומחוץ לעולם הקומיקס? דוגמאות יש לרוב. ניתן אחת: ב'משימה בלתי אפשרית' פרק 4, מן גרסה אמריקאית לג'יימס בונד בגילומו של טום קרוז האינסופי, היחידה של הגיבור אית'ן האנט נרדפת מכיוון שהיא ולא אחרת, נחשדת בפיצוץ הקרמלין. טום קרוז יוצא לטהר את שמו בסרט עתיר פעלולים ואפקטים. אית'ן האנט, בדומה לג'יימס בונד, הוא גיבור על (אם כי לא במובן הקומיקסי), הדבר האחרון שהוא רוצה זה שהוא דווקא יחשב כנבל.
צפו בסצנה המפורסמת ביותר בסרט ובו טום קרוז מלהטט על המגדל הגבוה בעולם. לא לבעלי פחד גבהים:
https://www.youtube.com/watch?v=-cloa9MnnII
אגב טום קרוז ידוע כשחקן שנוהג לבצע את הפעלולים בעצמו. לא מאמינים? בבקשה:

חזרה לקומיקס. בסרט 'קפטן אמריקה- חייל החורף', השני בסדרת שוברי הקופות של קפטן אמריקה, הופך גיבור העל האהוד למבוקש ונרדף על ידי הממשלה. 
גם הסרט האחרון בסדרה, 'קפטן אמריקה- מלחמת האזרחים', מוריד את דרגת גיבור העל לרמה אנושית. בין השאר, הסרט עוסק במלחמה פנימית בין גיבורי העל שמוכנים להגביל את כוחם המופרז, לאלה שלא מוכנים לכך. ואיך פותרים זאת? כמובן, במכות. הנה הסצנה שפתחה את התיאבון למעריצי הקומיקס,  שהפגישה בו זמנית מספר לא מבוטל של גיבורי על בחליפות שונות וצבעוניות:
https://www.youtube.com/watch?v=4M33ozGPFKU

וולברין מהקומיקס אקס-מן תמיד היה ממורמר וכועס יותר מחבריו, אבל בסרט האפל והקודר אך עטור השבחים 'לוגאן', יותר מתמיד- הגיבור זקן, מוזנח, מיואש וממורמר. אמנם יש לו כוח, אבל עסקי הגיבורים כבר הרחק מאחוריו. הוא מקלל, אלים, זונח את המוסריות ובאופן כללי מתנהג באופן שלא ממש הולם גיבורי על.
צפו בסצנה מתוך הסרט שבה וולברין לא בדיוק נראה ומתנהג כמו גיבור על טיפוסי ומעיין, בפאב , בחוברת קומיקס... של אקס-מן. 
https://www.youtube.com/watch?v=pvSJmmDqb6A


ראינו מגמה של תהליך של החלשת הגיבור ואפילו ניסיון לגרום לו להיות לא לגיטימי ואף יותר גרוע- להפוך אותו מטוב לרע. בעשר השני של שנות האלפיים הקהל נהיה תמים פחות, וכבר מחפש גיבורים מורכבים וחלשים יותר. גיבור מושלם בעל כוחות בלתי מוגבלים ואהדה אינסופית כבר לא מתקבל באדישות, לאחר 120 שנות קולנוע. 

בני ישראל הגיעו למשבר שיא. מילא הם, שהם סוררים ומורים, מתלוננים, חוטאים ומקבלים עונשים על ימין ועל שמאל, אלא שעכשיו גם משה? אם חשבו, בני ישראל, שמשה הוא בדרגת אלוקים, מושלם וכל יכול, רגע לפני הכניסה לארץ, הגיע הזמן לקלוט את המסר מפרשת 'מי מריבה'- אף אחד לא מושלם, אפילו לא משה.
**
רשימת הסרטים:
סופרמן, 1978, ריצ'ארד דונר
עלייתו של האביר האפל, 2012, כריסטופר נולאן
באטמן נגד סופרמן- ליגת הצדק, 2016, זאק סניידר
משימה בלתי אפשרית 4: קוד הצללים, 2011, בראד בירד
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, 2016, ג'ו רוססו, אנתוני רוססו
לוגאן, 2017, ג'יימס מנגולד
 

לטורים הקודמים

הכותב מרכז מגמת קולנוע ותקשורת בתיכון, מרצה לקולנוע ואיש חינוך.

לתגובות: giladperi123@gmail.com