שאל את הרב

"שקולה מיתתן של צדיקים כשריפת בית א-להינו" - ד"ת לצום גדליה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/09/14 21:36 ג בתשרי התשעה

שאלה

בג' בתשרי (ואם ג' תשרי יוצא בשבת כמו השנה אז למחרתו בד' תשרי) חל צום גדליה. צום זה אמנם מסתדר מצוין עם כל האוכל שטוחנים בראש השנה, אך הסיבות לקביעת צום זה הן לגמרי אחרות.

הרקע לקביעת צום זה מופיע, בספר מלכים ב', פרק כה, פס' כב-כה (הסיפור המפורט מופיע בירמיה פרקים מ'-מ"א):

"וְהָעָם הַנִּשְׁאָר בְּאֶרֶץ יְהוּדָה אֲשֶׁר הִשְׁאִיר נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּפְקֵד עֲלֵיהֶם אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן: וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן תַּנְחֻמֶת הַנְּטֹפָתִי וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶּן הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם: וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ וּלְאַנְשֵׁיהֶם וַיֹּאמֶר לָהֶם אַל תִּירְאוּ מֵעַבְדֵי הַכַּשְׂדִּים שְׁבוּ בָאָרֶץ וְעִבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל וְיִטַב לָכֶם: וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה בֶּן אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת וְאֶת הַיְּהוּדִים וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה: וַיָּקֻמוּ כָל הָעָם מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל וְשָׂרֵי הַחֲיָלִים וַיָּבֹאוּ מִצְרָיִם כִּי יָרְאוּ מִפְּנֵי כַשְׂדִּים:"

לאחר שכבשו הבבלים את יהודה הם הותירו בארץ ישראל רק את דלת העם, מתוך הנחה כי מדובר באנשים חסרי ישע אשר מחד לא ימרדו בהם ומאידך יעלו להם מס. כשליט מקומי מטעמם, מינו את גדליה בן אחיקם ולצידו, כגיבוי דתי, את הנביא ירמיהו. גדליה וירמיהו ישבו במצפה, הוא נבי סמואל של ימינו, מאחר וירושלים הייתה חרבה, ואליהם התקבצו כל היהודים אשר נותרו לפליטה בארץ וכן יהודים שברחו בתקופת המצור לארצות סמוכות וכעת שבו לארצם. בשארית הפליטה שביהודה נתלו תקוות גדולות, שעל ידי התבססותם בארץ, יוכלו יחד עם השבים מבבל אחר שבעים שנה להקים מחדש את בית המקדש ולקומם את מלכות ישראל. ואכן לזמן מה היה נראה כי דלת העם שנשארו בארץ מתאוששים מהחורבן ומעבדים את שדותיהם וכרמיהם.

אולם מלך בני עמון שרצה להשבית את שארית ישראל, שלח את ישמעאל בן נתניה לרצוח את גדליה בן אחיקם. לישמעאל בן נתניה היתה

תשובה

כתבות נוספות