שאל את הרב

משמעות חלומות על פי היהדות!

חדשות כיפה הרב שי פירון 12/01/03 21:19 ט בשבט התשסג

שאלה

האם לחלום על פי היהדות יש השפעה על חיי היום יום?

מהי משמעות של חלום על פי היהדות?

מהי מהות החלום על פי היהדות?

תשובה

ב"ה

שלומות

חכמינו זכרונם לברכה קבעו ש"חלומות שוא ידברו." לתוכן של חלום אין שום השלכה מעשית למאורעות בחיי בן אדם. בנוסף, כשאדם מרגיש אי נוחות עקב חלום, זו היא כפרת עוונות בשבילו.
חז"ל אומרים שדוד המלך חלם חלום רע כל לילה.
מצד שני, עצם החלום כך מלמדים חכמים מעיד על הקשר שיש בין האדם לבין אלוהיו. אדם שלא חולם נקרא שכן רע!
לכן, החלום הוא ביטוי פנימי לאיכות הקשר בין האדם לבוראו אך בה בעת הוא ביטוי לעולמו של האדם. בהרבה מובנים, אדם ישן כדי לחלום. החלום הוא ביטוי של מה שנמצא בתת מודע שלנו.


שלמה המלך אומר לנו בקהלת "והאלוקים עשה שיראו מלפניו" אומרת הגמרא שמדובר על חלום רע. כלומר שלפעמים מראים לו לאדם כל מיני חלומות קשים המבלבלים אותו בעבור שתהיה יראת ה' עליו כל הימים. כדאי לנו אם כן שנדע קצת מה הם החלומות בדיוק. חז"ל מבארים לנו שישנם בעיקר שלשה סוגי חלומות. החלומות שאדם חולם בהתחלת הלילה אחרי הרדמו וכן מה שלפעמים חולם באמצע היום הם בדרך כלל על מה שראה והרהר במשך היום. מה שחולמים באמצע הלילה קשור יותר לעולם הדמיוני המושפע ממזגו וטבעו וממאכלו של האדם וכן מהלחצים העוברים עליו. חלומות אלה הם בדרך כלל המשונים ביותר ועליהם נאמר "וחלומות השוא ידברו." רוב החלומות שאדם חולם הם משני הסוגים האלה ואין סבה שיתייחס אליהם או ידאג מהם כלל, למעט שנים מהם. האחד הוא אם חלם חלום לא יפה בגלל שהרהר ביום באיזה עבירה, אז וודאי שיתחשב בחלום זה ברצינות במטרה שמיום זה והלאה לא יעבור על "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם." וכן יש ואדם חולם באמצע הלילה שעובר עבירה ונטמא מזה חלילה - חלומות אלה באים על ידי שדים ורוחות רעות המחפשים לטמא את האדם ולהכשילו; וכל זה מסבה שעבר על עבירה ועוד לא חזר עליה בתשובה גמורה. וכן חלומות אלה לפעמים מבהלים את האדם במיוחד אם ישן בבית לבד או שחסרה מזוזה כשרה בחדרו. אולם יש עוד סוג חלום - הסוג השלישי, שאדם חולם לפנות בוקר ולפעמים אפילו מתעורר מתוכו. על חלומות אלה נאמר "חלום אחד מששים לנבואה" כלומר שיכול שיהיה בו מן האמת, ולפי מדרגתה של נשמתו רואה הוא פחות ברור או יותר ברור את פרטי החלום. באשר לפתרון החלומות יש בזה גם כמה דרכים ואין פה המקום להאריך, אולם אלה הם כמה מראשי הפרקים באשר לבירור אפיו ותכנו של חלום שנראה אמיתי: 1) בחלום הלילה מראים לנשמה מה עתיד לבא עליה אולם לא תמיד זוכה היא לזכור אותה. 2) לא כל החלומות שיש בהם מן האמת מנבאות עתידות. למשל יש ואדם רואה בחלומו קרוב שלו שנפטר שבא כאילו לבקרו. חלומות מעין אלה יש בהם משמעות שונה ולא תמיד מנבאות על העתיד. 3) יש והחלום חוזר על עצמו כמה פעמים - דבר המורה שיש בו מן האמת וגם יתקיים בקרוב, אבל לא בהכרח כפי שרואים בחלום מכיון שרוב בני אדם רואים את חלומותיתם כחידה. 4) יש סוג חלום שפתרונו תלוי בפותר אותו ועל חלומות אלה נאמר (כל) "החלומות הולכים אחר הפה." כלומר שלפעמים יש כח בפותר החלום להסב את פתרון החלום לפי ענינו של החלום אולם על פי תפיסתו של הפותר, כך שתוצאות החלום יכולות להיות תלוי בפותר. 5) חלום שנראה רע הוא לא בהכרח רע; כמו כן חלום שנראה טוב לא תמיד מבשר טובות. ישנם חלומות שנהגו לצום עליהם ולפדותם בצדקה. חלומות אלה באים לעורר את האדם. וכן אמר הקב"ה "אף על פי שהסתרתי פני מהם - בחלום אדבר בו." החושש שראה חלום ממין זה ועגמה עליו נפשו מאוד יעשה שאלת רב ובעזרת ה' ימצא מרגוע לנפשו. ועל זה נכתב בתלמוד הירושלמי: "אם ראית חלומות וחזיונות קשים קפוץ לשלשה דברים ואתה ניצול לתפלה ולצדקה ולתשובה."





































כתבות נוספות