שאל את הרב

לשון הרע וחברות

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 12/11/17 12:16 כג בחשון התשעח

שאלה

שלום לכבוד הרב,

בשנים האחרונות אני מנסה מאוד מאוד להקפיד על הלכות לשון הרע. לשמוע כמה שפחות, לדבר כמה שפחות ובכלל להרחיק ממני את המידה הרעה הזו.

אחת הבעיות הקשות שלי ביישום ההלכות היא עם הסביבה. זה משהו אחד לקבל על עצמי לא לדבר לשון הרע ולהתרחק מזה מאוד מאוד אבל זה משהו אחר בכלל כשמישהו אחר מדבר איתך לשון הרע.

מאוד מאוד קשה לי להגיד לצד השני שאני לא רוצה לשמוע. זה נשמע לי תמיד ממש מתנשא ולא כ"כ מקובל היום. לא נעים לי ואין לי את הכוחות להגיד שאני לא מדברת לשון הרע ושאני לא רוצה לשמוע. ולכן, אני יודעת שיש אפשרות גם לנסות לא לקבל את מה שנאמר (שזה החלק הקל..) וגם לדבר דברים טובים על מי שיברו עליו לשון הרע או להסיט את הנושא (שזה החלק הקשה כי לעיתים קשה להסיט את הנושא או שלא קשור לדבר טוב פתאום. לרוב זה לא כ"כ מצליח לי ולמרות שאני לא רוצה להראות לצד השני שותפות זה יוצא שאני כאילו שותפה ללשון הרע).

יש סביבי לצערי הרבה נשים ואנשים שמדברים לשון הרע וכמעט ברוב המקרים אינני יכולה להתחמק. דבר זה גורם לי פחות ליצור קשר עם אנשים מסוימים (שבדרכ הם אלו שסביבי רוב הזמן או שמדובר בנשים שבעליהן חברים של בעלי) כי אני מפחדת שיברו איתי לשון הרע ולא יהיה לי איך להתחמק. לצערי אין לי ככ חברות שמקפידות כמוני על לשון הרע וכך נוצר מצב שאני באמת מפחדת ליצור קשרים או לדבר עם החברות שסביבי (אמהות לילדים שחברים של ילדי או סתם נשים שאני מכירה ביישוב). כמובן שפחות בא לי להזמין אותם לארוחות כי אני מפחדת שיהיה לשון הרע או שפחות בא לי להזמין את ילדיהם לבית שלי כדי שהאמא לא תבוא ותדבר איתי ויהיה לשון הרע.

אני מרגישה שאני כבר מגזימה אבל מה הפתרון? המצווה הזו היא כה חשובה לי ואני לא רוצה להיכשל בה. אני מרגישה שאם המחיר הוא לראות פחות חברות או אנשים אז עדיף לי העיקר לא לחטוא בזה..

מה עלי לעשות? האם אני נוהגת נכון?

האם יש לרב עצה בשבילי?

תודה...

תשובה

שלום וברכה.

ראשית ההתמודדות הזו קשה מנשוא היא.

התחושה שאת מתארת מוכרת, ורשה לאנשים רבים.

צריך לדעת שאין שום היתר לדבר לשון הרע שלא לתועלת, ולכן אין בדבר שום נוסחאות קסם. הדבר הנכון הוא להרגיל את האנשים שלא ידברו על אחרים לידך מטוב ועד רע. כותב החפץ חיים שגם דיבור רב בשבחו של אדם עלול להוביל ללשון הרע, שבוודאי יהיה מי שישמע וירצה לגנותו. לכן תרגילי את כולם שאת לא רוצה לשמוע כלום על אחרים.

הרבה פעמים יצירת מתח נוצרת כי התחושה שמקבלים מהאדם שהוא מזלזל באחרים, ולעיתים גם כשאנו רוצים לשמור על ההלכה, אחרים יכולים לפרש זאת כפגיעה כאילו אנו אומרים להם שהם לא שומרים על ההלכה. לכן הטוב ביותר במקרים אלו הוא לתלות את האשם בך.

תאמרי שאת פשוט לא מספיק בקיאה בהלכות לשון הרע, ולכן את מבקשת שלא לשמוע שום דבר על אף אחד.

יהיו בוודאי שילעגו לך כלפי חוץ, אולם בליבם פנימה כולם יעריכו אותך על רצונך לשמור על ההלכה ועל כנותך. האם לאחר אמירות כאלו כולם ירצו להיות חברים שלך? לא בטוח, אולם החברות הטובות שלך בוודאי יכבדו את רצונך, וכבר אמרו במשנה באבות שטוב שכן טוב (וחבר טוב...) מאח רחוק, וממילא ההבחנה בין מי הוא החבר והשכן הטוב משמעותית.

בהתחלה אולי הדבר יראה מוזר ומעושה, אולם עם הזמן כולם יתרגלו שלידך לא מדברים על אף אחד לא טוב ולא רע, וממילא תוכלי את לשמור על איסורי לשון הרע ותזכי עוד אחרים לשמור פיהם ולשונם, לפחות כשהם איתך.

אם למרות זאת תשמעי דברים שאינם ראויים אל תאמיני להם. עם הזמן תראי בעצמך שפחות ופחות ידברו לידך דברים לא ראויים. גם אני כשאני מגיע לעיתים למקומות מסויימים מבחין שחדלו לדבר והחליפו לנושא אחר, והדבר קורה מפני שמכבדים ולא רוצים שאשמע דברים שאיני רוצה לשמוע. כך גם יהיה איתך.

הקב"ה יברך אותך בכל הברכות הטובות ותזכי את וכל משפחתך לחיים טובים וארוכים כאמר הפסוק: 'מי איש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב-נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה'.

כתבות נוספות