שאל את הרב

לגויים אין נשמה? זה נשמע מאוד גזעני!!!!

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 01/07/04 12:54 יב בתמוז התשסד

שאלה

שלום רב לך כבוד הרב!

שנה שעברה למדתי במדרשה שלגויים אין נשמה.יש להם נפש,רוח אבל לא נשמה... לא הארכנו יותר מדי בעניין הזה,ואני קבלתי את זה כעובדה. קבלתי את זה כמו שקיבלתי שיש הבדל רוחני בין חיה לאדם. קצת היה קשה לי לקבל את זה,אבל לקחתי את זה בתור ההתייחסות של הדת היהודית לעולם,וזה חייב להיות נכון,אם הדת היהודית אומרת ככה... עם הזמן זה נראה לי מאוד הגיוני שיש ביננו הבדל רוחני כי הרי אנחנו מחוייבים להיות יותר קדושים מהם (תרי"ג מצוות מול 7 מצוות בני נוח).

הבעיה היא שכאשר אני אומרת לדתיים שלגויים אין נשמה(ואני אפילו לא בטוחה שזה אמור להיות חדש להם) הם נהיים בהלם ואומרים שאני גזענית וכו'.

השאלות שלי:

1)האם באמת היהדות אומרת שלגויים אין נשמה,או שרק חלק מהחכמים\הקבליסתים\הפילוסופים היהודים אמרו את זה?

2)איך אפשר להסביר שהעובדה הזאת(אם היא אכן נכונה)לא גזענית.(אני יכולה להסביר לעצמי,אבל לא לאחרים)

אני אשמח אם תענה באתר כדי שיוכלו לראות ,ותודה רבה מראש.בתאל.

תשובה

ב"ה



ברכה ושלום.


הטעות בהבנה נובעת מכך שיש הגדרות שונות למושג "נשמה".

** לכל מה שברא השם יש נשמה.לחי יש נשמה של חי לצומח יש נשמה של צומח לדומם יש נשמה של דומם לעם ישראל יש נשמה של עם ישראל לאומות העולם יש נשמה של אומות העולם וכ"ו.

** המילה נשמה כוללת בתוכה כל מיני חלקים.
חלק הנפש של הנשמה,
חלק הרוח של הנשמה,
חלק הנשמה של הנשמה,
חלק החיה של הנשמה,
חלק היחידה של הנשמה.
אך יש לך לדעת כי [כל חלק מתחלק בעצמו ל חמישה חלקים וכל חלק מהשארית מתחלק בעצמו לחמישה חלקים וכ"ו] ומה שאמרו לך לגבי הגויים אולי התכוונו שאין להם את אותו חלק (אחד חלקי 25 או לפי שיטה אחרת אחד חלקי 125) .
אבל זה לא משהו מעשי ולא רלוונט לחיים שלנו כאן ועכשיו.

בזמנים עברו היו יודעים להבחין על האדם איזה חלקים יש לו ואיזה חלקים חסרים לו ואיזה חלקים בגלגול ואיזה חלקים יש לו לתקן וכ"ו אבל בימינו אין איתנו יודע עד מה. ולמה ואיך .וזה כלל לא משנה.
ויש עוד מושגים שקשורים לנשמה ולאורות העוטפים את האדם (הילות) ויש מושג של צל ("סר צילם מעליהם אל תיראום") וכל זה מושגים שרק מי שלומד חכמת הנסתר מורגל אליהם.ולומד אותם .


אגב,הרמב"ם כתב יותר על הנפש מאשר על הנשמה .
ולכן חוזר אני על ההתחלה שכנראה יש לך בלבול בהגדרות המושג.

**עצתי אלייך לא להכנס למושגים האלו כי לאלמדת אותם לעומק. רק זאת יש לך לדעת כי בעולם של הקב"ה יש מקום לכוווווולם. גם לאומות העולם יש מקום וכמו שגוף האדם מורכב מאיברים כך הוא העולם ויש עין ויש אוזן ויש מוח ויש לב ויש ידיים וכ"ו. והכל זה אדם אחד אחדותי בריא ושלם. ועם ישראל באומות זה כמו לב באיברים.


עייני גם בתשובתי :

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=37646






בברכה,




עוזיאל


.

כתבות נוספות