שאל את הרב

יופי של ירושלים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 19/04/17 16:51 כג בניסן התשעז

שאלה

חכמינו ז"ל פצחו בחשיפה: "עשרה קבין של יופי ירדו לעולם, תשעה מהן נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו" (קידושין מט, ע"ב). ודבריהם לא ברורים כלל. נופיהם הסואנים של הערים פריז, לונדון או ציריך, יפים לאין שיעור יותר מירושלים. יופי טבעי מרהיב עיניים קיים ברחבי העולם כולו, לא פחות ואולי אף יותר מכלל העיר ירושלים; אירופה ואמריקה מלאים בנופי פאר והדר. ואין זהו סוד כמוס למביני טעם וחן גרידא.

אשמח לתשובה על השאלה:

איך אומרים שירושלים יפה יותר מכל העולם

תשובה

לשואלת שלום,

שאלה טובה שאלת, בתקופה מתאימה בה אנו חוגגים 50 להשבת העיר לידינו.

יש להקדים מעיקרון בסיסי חשוב: בדבריהם, חכמינו התעסקו ברבדים עמוקים יותר מכל הבנה והשגה שכלית-חומרית. גם באמרה זו, כמו בשאר מאמריהם, [חז"ל מתכוונים לפן העמוק יותר של המושג יופי]. יופי פירושו השלמה הרמונית של השגה פנימית-רוחנית המבטא שלמות אידיאלית. כמו שאנו אומרים כל בוקר: "אמת, ויציב, ונכון... וטוב [ויפה]". יופי שאינו שקר והטעיה, אלא התאמה פנימית. זו ירושלים.

כאשר חכמינו מדברים על המושג יופי, הם מתכוונים לשורשי המושג. אל הרבדים העמוקים, אותם לא תמיד השכילו להגדיר אומני ההגדרה המוערכים של אומות העולם. זהו סוג של "יופי" שעיני הבשר הרגילות שלנו ספק אם ישיגוהו בהשגה מלאה. דברי חז"ל בעניין הקבין שנטלה ירושלים מבטאים ביטוי מטפורי (משל) על מהות היופי; תפישה עמוקה יותר והיא זווית ראייה פנימית-רוחנית. לפיה, היופי הוא נתון ראשוני, שמקורו בתודעה העצמית. מהות היופי האמיתי מתקיים ופועל ב´דעת האדם´, ואנו מוגבלים מלהשיגו בגלל רוחניותו. חיבור והרכבה מקורם בתודעת האדם, כפי שאמרו חז"ל (ברכות נז: ע"ב): "שלשה מרחיבין דעתו של אדם, ואלו הן: דירה נאה ואישה נאה וכלים נאים"; צד מהותי של האדם נהנה ממראה יפה, ולשכל אין נגיעה בו. אין השגה שכלית בדבר היופי, אלא השתוממות והתרשמות בתודעת האדם בלבד.

(מקורות: בבלי קידושין וברכות | אורי פז)

ובכל זאת, מזמין אותך לצפות בצילומים מרהיבים מבירתנו: http://www.jerusalemshots.com/he

כתבות נוספות