שאל את הרב

חריף, בצל וכדו'

חדשות כיפה רבני כושרות 25/07/12 14:42 ו באב התשעב

שאלה

שלום,

חיפשתי פירוט של הלכות חיתוך בסכין\בישול\טיגון בצל, חריף וכדו' התקשתי מעט למצוא בספרים שיש לי גישה אליהם.

אשמח אם תוכלו לפרסם תשובה\מאמר ולעשות לי קצת סדר.

נ.ב. אני מעדות המזרח והולך לפי הרב עובדיה שליט"א.

תודה רבה וישר כוח!

תשובה


חריף (סימן צו'):
הגדרה: כל דבר שיש בו חריפות או חמיצות וקשה לאוכלם ללא מאכל אחר.
דוגמא: שום, בצל, צנון, חזרת, פלפלין חריפים, לימון ודג מלוח ביותר.
הערה: יש מאכלים שבישול או טיגון מפקיע את החריפות ואחר שהתבשלו יש לדון בהם כמאכל שאינו חריף. (בצל, שום וכדו', פלפל חריף תמיד נשאר בחריפותו) (באר היטב סימן צו ס"ק ד ובכף החיים ס"ק יב)
הדין:
מאכל חריף שנחתך בסכין בשרית:
סכין בת יומא:
שו"ע: אסור לאכלו או לבשלו עם חלב עד שיטול כדי נטילה (2 ס"מ) מהמאכל החריף.
רמ"א: אסור לאוכלו או לבשלו עם חלב.
סכין שאינה בת יומא:
שו"ע: יש מתירים לכתחילה לאוכלו עם חלב (החיד"א במחזיק ברכה סימןטו ס"ק ו) ויש מתירים רק בהפסד מרובה ושעת הדחק. (כף החיים סימן צה ס"ק ו)
רמ"א: אסור לאוכלו או לבשלו עם חלב.
דעת החכמת אדם: אם חותכים מאכל חריף בסכין פרווה, על קרש חיתוך או צלחת בשרית/חלבית, המאכל מקבל את הטעם הבלוע בקרש או בצלחת ונאסר באכילה עם המין השני (כלל נו סעיף ב). ויש חולקין. (דרכי תשובה סימן צו ס"ק לז)
בישל מאכל חריף בכלי בשרי או חלבי:
הכלי בן יומו - אסור לאוכלו עם המין השני.
הכלי אינו בן יומו - רמ"א: אסור לאוכלו עם המין השני. שו"ע: בדיעבד אם בישלו עם המין השני יש מתירים ויש אוסרים ובמקום הפסד מרובה גם האוסרים מקלים.

מקרה: בצל שבושל בכלי בשרי שאינו בן יומו ואחר שפקעה חריפותו מחמת הבישול בעודו חם בכלי הראשון עירבבו אותו בכף חלבית שאינה בת יומא.
דין:
1. הבצל בלע טעם בשר.
2. יש מחמירים להכשיר את הכף, כיון שהבצל חם בחום שהיד סולדת בו וטעם הבשר עבר לכף (משנ"ב סימן תנא ס"ק צ). יש מקלים הסוברים שאין בכוחו של מאכל חריף להעביר את הטעם הבלוע בו לכלי אחר (אבן העוזר סימן צו סעיף ג ועיין בהערות איש מצליח על המשנ"ב שם שהכריע כאבן העוזר וכן עיין בכף החיים או"ח סימן תנא ס"ק קפה שהכריע להקל בדיעבד).
3. הבצל אינו נאסר באכילה כיון שבשעה שעירבבו אותו עם הכף, פקעה חריפותו ולא בלע טעם חלב.

מקרה נוסף: בצל שנחתך בסכין בשרית שאינה בת יומא ואחר כך חתכו את הבצל בסכין חלבית שאינה בת יומא.
דין:
1. הבצל אסור באכילה משום שבלוע מטעם בשר ומטעם חלב.
2. הסכין החלבית לחלק מהדעות יש להכשירה משום שבלעה טעם בשר מהבצל ויש מקלים. (עיין במקורות שהבאנו בדין הקודם)

המתנה אחר מאכל חריף
בצל שנחתך בסכין חלבית, לרוב הדעות מותר לאוכלו מיד אחר שאכל בשר ואין צריך להמתין שש ש', והוא הדין לבצל שנחתך בסכין בשרית, מותר לאכול אחריו מאכלי חלב מיד. (דרכי תשובה סימן פט ס"ק מב ד"ה ועיין)

כתבות נוספות