מאמר בתחומין: "אין כל היתר לנשים לטבול ללא בלנית"

אחרי מאבק משפטי ארוך ופסיקת בג"ץ, הרב יהושע ון דייק – רבה של רמת מגשימים במאמר בתחומין מסביר מדוע חלה חובה על טבילה בנוכחות בלנית כדין ברור "שאין מקום לערער עליו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/06/17 13:55 כא בסיון התשעז

מאמר בתחומין: "אין כל היתר לנשים לטבול ללא בלנית"
מקווה, צילום: Gershon Elinson/FLASH90

אל מול הקולות שנשמעו לאחרונה המערערים על חובת נוכחות הבלנית במקווה, מתפרסם בתחומין ל"ז, הכרך החדש של השנתון היוצא בידי מכון צומת, מאמרו של הרב ון דייק הקובע כי  מדובר בהלכה פסוקה ללא עוררין.

לדבריו, נוכחות אשה נוספת בשעת טבילת אשה מנדתה היא דין המופיע בראשונים ונפסק בשו"ע, ואין מקום לערער עליו. וכך הנהיגה הרבנות בכל המקוואות של המדינה מאז הקמתן הטעם העיקרי לדין זה הוא למנוע מכשול שמא חלק משערות הטובלת יצופו על פני המים, ומעיקר הדין אין חובה שחברתה תבדוק את גופה אם הסירה כל חציצה מעליה.

הרב ון דייק כותב כי למרות שבשעת הדחק ניתן להסתפק בנתינת כריכת השיער (בצורה רפויה), מ"מ השולחן ערוך לא התיר זאת לכתחילה, אלא רק בהעדר אשה אחרת או באישה הנאלצת לטבול במקום חשוך. ולכן נוכחות בלנית במקווה טהרה לנשים הרי חובה מעיקר הדין ולדעת הב"ח אשה שטבלה ללא בלנית צריכה לטבול שנית.

עם זאת, כשמדובר באשה שאינה יכולה בשום פנים ואופן שאשה אחרת תהיה נוכחת בשעת טבילתה בשל לחץ נפשי, מוצא הרב מקום להתיר לה לטבול עם כריכת רשת על ראשה, לאחר קבלת היתר ממורה הוראה מוסמך,  אך מדגיש כי כהוראה כללית לציבור אין להקל בכך.

בשעת הדחק, יכולה אשה בעלת שיער קצוץ להקל ולטבול ללא רשת, וה"ה לאשה זריזה שיכולה לדאוג לכבישת השיער במים תוך כדי הרפיית האחיזה בשיער למניעת חציצה, אך יש להשתדל להימנע מהיתר זה, מטעמים נוספים שהובאו באחרונים לנוכחות אשה בשעת הטבילה - חשש שמא מחמת הבהלה מן המים לא תטבול כראוי (ערוה"ש); וכן סיוע בעיון הגוף מחשש לחציצה שאין האישה יכולה לראותה (או תכשיט שנשאר על גופה). וכן הנהיגו גדולי הפוסקים. כמו כן, בלנית הבקיאה בהלכות טהרה תוכל לסייע ולוודא עם האישה שלא טעתה בספירת הימים

עוד נקבע במאמר כי יש חשיבות רבה שהאשה העומדת על הטבילה תהיה בקיאה בהלכות הטהרה והחציצה, וע"כ עדיפה אשה קבועה שהשתלמה בתחום זה, ואף תהיה זמינה לשאול שאלת חכם ולמנוע מהטובלת אי נעימות. וכי על הבלנית מוטל להשרות רוגע על הטובלת ולהאיר לה פנים, כדי להקל עליה לקיים את המצווה כדין, ועל הרה"ר מוטלת החובה למנות לתפקיד זה נשים מתאימות.

לסיכום, נכתב כי בכל המערכות הציבוריות המודרניות במדינה, יש פיקוח על נותני השירות שיהיו מקצועיים כדי שלא ייכשלו הרבים, ועל כן יש לדאוג שבכל מקווה תהיה בלנית יראת שמים הבקיאה בהלכות הטבילה שתוכל לסייע לטובלות המעוניינות בכך, ולמנוע מכשול.