אולי חסיד הסאטמר שלי עמד בצפירה

"אין לי בעיה עם מי שחושב שהצפירה היא גימיק מיותר ומטופש ושחושב אחרת ממני, יש לי בעיה עם מי שלא חושב כלל". שגיא מזוז פגש חסיד סאטמר וניסה לשכנע אותו שהצפירה חשובה

חדשות כיפה שגיא מזוז 28/04/14 12:06 כח בניסן התשעד

אולי חסיד הסאטמר שלי עמד בצפירה
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

לפני מספר שנים שאלני חסיד סאטמר המתפלל בבית הכנסת שלי שאלה נכבדה- מדוע אני כועס עליו שהוא לא עומד צפירה ביום השואה שקבעו הציונים ואילו על החילונים שלא אבלים בט' באב אינני כועס?

לפני שעלה בלשוני להגיב הוא המשיך את נאומו הנלהב- הדבר מוכיח את צדקת דבריו של "רב יואליש" (האדמו"ר מסאטמר בעל הספר "ויואל משה") שלציונים המדינה חשובה יותר מאשר התורה, מגילת העצמאות יותר חשובה מעשרת הדיברות, כל יראת השמיים יוצאת מהחורים של הכיפה הסרוגה ועוד [להרחבה ותוספת עיון עיינו רבני ש"ס בשנה האחרונה].

אז הייתי כמאמר השיר עודני ילד ואיך אדע- בשבת האחרונה ראיתיו והזכרתי לו שאני חייב לו תשובה על השאלה הנ"ל והינה היא לפניכם :

אין לי בעיה עם מי שחושב שיום העצמאות זה "יום העצמות" ואין לי בעיה עם מי שחושב שהצפירה זה גימיק מיותר ומטופש, אותו הדבר לצד השני אין לי בעיה עם מי שחושב שאין בעיה לאכול בט' באב או עם מי שחושב שאלוקים זה המצאה של אנשים חלשי אופי, מיותר לציין שאני חושב שהם טועים אבל מצד שני הם גם חושבים שאני טועה ככה שאנחנו שווים בקטע הזה.

אבל כן יש לי בעיה עם שני סוגי אנשים: לא עם מי שחושב אחרת אבל כן יש בעיה עם מי שלא חושב בכלל! לא יכול להיות שתטען שאתה נגד כל דבר שהמדינה תקבע או תעשה (עד כדי כך שהוא לא לוקח קצבאות מהמדינה!) מכיוון שהמדינה הרסה את עולם התורה וכשאני יקשה שכיום בארץ ישראל יש יותר לומדי תורה יותר מאשר היה אולי בכל ההיסטוריה אתה תשתוק במבוכה.

סוג נוסף של "אנשים בעייתיים" זה אנשים שלא מכבדים- בוא נצא מנקודת הנחה שאתה כן חושב ולאחר מחשבה מעמיקה הגעת למסקנה מסוימת לדוגמא שלא צריך לעמוד בצפירה או דוגמא אחרת- חשבת והגעת למסקנה שאין אלוקים, זכותך! אם בשעת הצפירה תהיה בבית שלך ותמשיך לטגן חביתה אני יחשוב שאתה טועה אבל זה לא יכעיס ולא יקומם והכי חשוב לא יגרום לאנשים לשנוא אותך/כם, בדיוק כמו שאם בן אדם יעבור בבני ברק בט' באב עם שווארמה זה יכעיס אותך וילבה את השנאה בין חרדים חלונים, משא"כ אם הוא יעשה "על האש" בבית שלו או בפאב בת"א. ואפילו במקרה שלך שאתה לא עומד בצפירה זה גרוע יותר מחילוני שיאכל שווארמה ברחובות בני ברק שבמקרה שלך "נמצא שם שמיים מתחלל" במקרה של אוכל השווארמה אלוקים יישאר מחוץ לתמונה.

האמת לא נראה לי שהוא השתכנע מדבריי, אבל לפני שרציתי לענות לו עניתי לעצמי, ואני השתכנעתי. ואם עברתם ביום שני באזור נתיבות וראיתם חסיד סאטמר ( ניתן לזהותם ע"פ השמלה) עומד דום בצפירה כנראה שזה "הסאטמרי שלי".