למה משגיח הכשרות של הכנסת החליף את התאנה באפרסמון?

האפרסמון אמנם לא כלול ב-7 המינים, אך אתמול בכנסת הוא החליף לסדר ט"ו בשבט אחד את התאנה. מחשש לתולעים, התיר רב המשכן להגיש תאנה אחת ויחידה שנבדקה בקפידה. מי זכה לאכול ממנה?

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/02/17 09:36 כ בשבט התשעז

למה משגיח הכשרות של הכנסת החליף את התאנה באפרסמון?
shutterstock, צילום: shutterstock

שלמה המלך כבר המשיל את התורה לתאנה, אך אתמול (ד') בסדר ט"ו בשבט שנערך בכנסת, כמעט אף אחד לא זכה לטעום ממנה לאחר שרב המשכן אישר להכניס תאנה אחת בלבד. כך פורסם הבוקר בידיעות אחרונות.

חברות הכננסת רחל עזריה מכולנו ועליזה לביא מיש עתיד, עבדו בתקופה האחרונה על הפקת סדר ט"ו בשבט בכנסת. לפני כמה ימים נתבקש צוות ההפקה להסיר מתכנית האירוע כל מה שקשור לתאנה. הסיבה לבקשה החריגה, נעוצה בסירובו של רב הכנסת, הרב אלכסנדר הוכמן, לאסור על הכנסת תאנים למדכן מחשש שהפרי המתוק נגוע בחרקים.

לבסוף לאחר דין ודברים הוחלט על פשרה, לפיה הותרה כניסתה של תאנה אחת בלבד, אותה חתך ובדק בזכוכית מגדלת משגיח הכשרות של בית הנבחרים. התאנה החתוכה הונחה על צלחת אחת, כך שעשרות הסועדים שישבו סביב השולחן ביניהם יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, לא זכו לאכול את אחד משבעת המינים והסתפקו בתחילף מעניין בדמות אפרסמון.

באופן פרדוקסלי, מי ששפר מזלו וזכה לטעום מהתאנה הנבחרת, היה דווקא הרב אהרון לייבוביץ, חבר מועצת העיר ירושלים ומייסד מיזם "השגחה פרטית", שהוקם במטרה להוות אלטרטיבה למערך הכשרות של הרבנות הראשית. כשהגיע הזמן לברך על התאנה אמר הרב לייבוביץ' בהלצה שרק הוא זכה להחזיק ולאכול תאנה.

לאחר האירוע הוא התייחס מעט יותר ברצינות לסיפור המוזר ואמר: "תאנה היא אחד משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל. אומנם חשוב לבדוק שאינה נגועה בתולעים חלילה, אבל מכאן ועד למניעת אכילתה? אנחנו מגלים שוב שהרבנות הראשית נגועה בהחמרת יתר מנותקת. אנו שמחים על הפירות הטובים ומקפידים על ההלכה ברוח זו".