הרב לאו: בית המשפט לא יקבע מי יהודי

תגובות רבות במערכת הפוליטית והרבנית על החלטת בג"ץ לקבל את הגיורים הפרטיים לעניין נושא חוק השבות. שר הדתות מזהיר: "יהיו פה מאות אלפי גויים מגיורים פיראטיים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/03/16 19:49 כא באדר ב'

הרב לאו: בית המשפט לא יקבע מי יהודי
פלאש 90, צילום: פלאש 90

החלטת בג"ץ בנושא הגיור מעוררת תגובות רבות כשבצד החרדי-חרד"לי זועמים על ההחלטה. הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו מסר תגובה קצרה במיוחד להחלטה שמלמדת על יחסו אליה. "בית המשפט העליון ושופטיו לא יקבעו מיהו יהודי אלא תורת ישראל, כך היה תמיד ונדאג בעז"ה שכך יהיה גם הלאה", אמר הרב בדומה למקבילו הספרדי שהביע אף הוא את מורת רוחו מההחלטה.

השר לשירותי דת ח״כ דוד אזולאי מחה אף הוא על ההחלטה ואמר: "בג״ץ מנסה לקעקע את היסודות היהודיים של מדינת ישראל ופוגע במערך הגיור הממלכתי וברבנות הראשית. מי ששותק על החלטת בג״ץ להכיר בגיורים פיראטיים שלא יתפלא למצוא כאן במדינת ישראל מאות אלפי גויים שיקבלו אזרחות על פי חוק השבות כתוצאה מתעשייה מפוקפקת של גיורים מזוייפים. בכוונתי לפעול באמצעות חקיקה שגיורים במדינת ישראל יהיו אך ורק כאלו שנעשו על ידי מערך הגיור הממלכתי".

בארגון רבני צהר הפנו אצבע מאשימה לכיוונה של הרבנות הראשית ואמרו: ''החלטת בג״ץ בעניין הגיור והכנסת הגיורים הרפורמים לתוך ישראל נמצאת באחריותם הישירה של כל אותם אלה שפעלו בכל כוחם לביטול הגיור ההלכתי על ידי רבני הערים שארגון רבני צהר פעל להעבירו כהחלטת ממשלה בממשלה הקודמת".

"אנו ברבני צהר נלמד היטב את ההחלטה ונפעל ככל יכולתנו על מנת לאפשר לאלפי המועמדים לגיור לתת להם גיור נגיש על פי כל כללי ההלכה'', נאמר בהודעת הארגון.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הודיע בעקבות פסיקת בג"ץ כי יגיש הצעת חוק שתעקוף את ההחלטה:"שוב בג"ץ מתערב בענייני מדיניות רגישים ולא מותיר למחוקק ברירה אלא לתקן את העיוות שנוצר בחקיקה. בהתבסס על הסעיף בהסכמים הקואליציוניים לפיו פגיעה בסטטוס קוו על ידי בג"ץ בחקיקה, מיד בתחילת מושב הקיץ נניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתקבע הכרה רק בגיורים הממלכתיים". סמוטריץ' הבהיר כי הוא רואה את הפסיקה הזו כעוד חוליה בשרשרת של פסיקות שפוגעות במשילות הכנסת: "על רקע שורת פסקי הדין מהתקופה האחרונה שבהם בג"ץ רואה עצמו כמחוקק וקובע מדיניות מזיקה אין מנוס מלהסדיר את סמכויותיו בחקיקה ולהחזיר את המשילות לנבחרי הציבור בכנסת ובממשלה".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), יוזם חוק הגיור, טען כי מדובר בבשורה משמחת: "פסיקת בג"צ שמכירה בגיורים שנערכו בבתי דין פרטיים הינה בשורה גדולה למדינת ישראל, למלחמה בהתבוללות ולאלו המבקשים להתגייר שלא דרך הגיורים המרחיקים של הרבנות הראשית. זו בשורה עצומה גם למאות הישראלים שכבר התגיירו בבתי הדין האלטרנטיביים לגיור וכעת מדינת ישאל תכיר בהם".

"חשוב להדגיש כי פסיקת בג"צ הינה תוצאה ישירה של ביטול חוק הגיור שהובלתי בכנסת הקודמת, שבוטלה כהרף עין בליל החתימה על ההסכמים הקואליציוניים. מספר פעמים על דוכן הכנסת הבעתי דעתי שלצערי הרב האחריות והתקווה הגדולה במדינת ישראל לנושא דת ומדינה יגיעו רק באמצעות בג"צ. זאת נוכח הסכמתם של חברי הכנסת מטעם הקואליציה לשים עצמם כעבדים נרצעים של הסכמים קואליציוניים המייצגים יהדות קיצונים ומרחיקה", האשים שטרן.

שטרן בירך את בית המשפט העליון על החלטתו וציין כי כחבר כנסת הוא "מאחל לכנסת שתתעורר ותעשה את המוטל עליה לא רק כעבד נרצע של הסכמים קואליציוניים הזויים. ישבתי על ספסלי בית המשפט העליון כאשר הוא דן בעתירה זאת, האזנתי לדברי השופטים, שמעתי את "תחנוניהם" כדי שהממשלה תתעשת ותחוקק חוק ראוי בנושא הגיור ולכן לא הופתעתי מפסיקת בג"צ היום", אמר שטרן.

גם שטרן האשים את החרדים והבית היהודי בכך שבג"ץ התערב בנושא, "אני מקווה שמדינת ישראל תכיר בעתיד בגיורים אלו לא רק לצורך מרשם האוכלוסין אלא גם להענקת תעודות המרה והכרה בגיורים. אין לי ספק שבפסק דין זה, הנובע מעתירה של גופים שונים, ובתוכם גם חרדים, נכנס בג"צ לחלל כואב שאותו יצרה מפלגת הציונות הדתית בכניעתה לקיצונים שבחרדלי"ם ובחרדים".

כזכור, בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה השופטת מרים נאור, החליט היום (ה') ברוב קולות כי גיורים פרטיים שנערכים בדרך כלל בחו"ל בקהילות שונות יוכרו לצרכי חוק השבות, כלומר, המתגיירים בגיורים אלה יהיו זכאים לעלייה ולקבלת אזרחות.