הרב בני לאו ל'כיפה': "אם הרבנים יביעו עמדה, נשמע גם את הפוליטיקאים"

הרב בני לאו מצפה מרבני הציונות הדתית לקחת אחריות על נושא פסיקת ההלכה במרחב הציבורי. "אחריות למדינה ואחריות לשבת, הן חלק מעבודת ה' שלנו. אסור שאשימו אותנו בעצימת עיניים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/09/16 10:26 ב באלול התשעו

הרב בני לאו ל'כיפה': "אם הרבנים יביעו עמדה, נשמע גם את הפוליטיקאים"
אביגיל פיפרנו, צילום: אביגיל פיפרנו

בעוד קולה של הציונות הדתית וחברי הכנסת הדתיים בסערת עבודות הרכבת בשבת טרם נשמע בצורה ברורה. אומר היום הרב בני לאו בשיחה עם 'כיפה', כי הגיע הזמן שהציונות הדתית ורבניה יקחו אחריות על נושא פסיקת ההלכה שמציבים החיים במדינה מודרנית. "הציונות הדתית כל כך הרבה שנים אומרת 'אנחנו חלק, אנחנו לא ליד, אנחנו ו' החיבור, אנחנו מקף המחבר' כל מיני אמירות שכאלה. הגיע הזמן שאנחנו כציבור נדרוש את העיניים הפתוחות של פוסקי ההלכה". לטענתו הגיע הזמן להפסיק לעצום את העיניים ולהתעלם מהמציאות, "לא יכול להיות שיאשימו אותנו שאנחנו עוצמים עיניים ושאנחנו מתעלמים. לא יכול להיות".

הרב לאו סובר כי יש להקים צוות רבנים שיתנו מענה הלכתי נרחב ויסודי לכל אתגרי החיים במדינה. לדבריו מי שצריך לעמוד בראש הפוסקים הם רבנים בעלי שיעור קומה. "זה לא יכול לבוא ממקומות של אנשים שהם בדרג ביניים. זה חייב להיות אנשים בעלי כתפיים. לכן הזכרתי את הרב נחום רבינוביץ, צריך אנשים בעלי מעמד בתוך עולם פסיקת ההלכה, שיש להם אחריות כלל ציבורית. זה יכול להיות גם הרב דב ליאור, אנשים שעומדים בצמרת עולם הפסיקה". לשיטתו, הרבנים הגדולים צריכים לאגד סביבם תלמידי חכמים וביחד להוביל את עולם הפסיקה המורכב שיוצרים חיי המדינה "אני יכול להזכיר את הרב ראם הכהן מעתניאל, את הרב אליעזר מלמד מהר ברכה, יש לנו אנשים גדולי תורה בתוך העולם של הממלכה שאומרים אנחנו יכולים להתמודד עם המערכת".

(צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לידיעה: Yaakov Naumi, פלאש 90)

לשאלתנו, האם הפסיקה הממלכתית הזו לא צריכה להיות תחת אחריותה של הרבנות הראשית, ענה הרב לאו כי "אם הרבנות הראשית רוצה להיות ממלכתית אז היא גם תעשה את זה. הלוואי שהייתי שומע את הרבנים הראשיים אומרים 'אני והממלכה זה אחד' ושהם יושבים בתוך המדינה ולא לידה". לדבריו סידור העבודה הבלתי רשמי בין הציבור החרדי לדת-לאומי צריך להיפסק. "שהציבור החרדי ידאג לשבת ואנחנו נדאג למדינה, זו לא שפה שאנחנו יכולים לקבל. כי גם האחריות למדינה וגם האחריות לשבת הן חלק מעבודת ה' שלנו".

לגבי התחמקותם של מנהיגי הציבור הסרוגים מלהביע את עמדתם במשבר השבת, חושב הרב לאו שיש קשר ישיר בין שתיקת הרבנים לשתיקת הפוליטיקאים. "אם הרבנות הציונית תביע את עמדתה, נשמע גם את הפוליטיקאים. אבל הרבנות הציונית לא מדברת אז חברי הכנסת נבוכים כי מה יש להם להציג?"

מוקדם יותר, התייחס הרב לאו, בדף הפייסבוק שלו, למשבר הנוכחי וכתב כי "זו יכולה להיות שעתה הגדולה של הציונות הדתית. שאלת חילול שבת במערכות ציבוריות לא נולדה היום ולא תיעצר בתחנת הרכבת. מדינה צריכה פסיקה הלכתית שאיננה נקודתית". בפוסט שכתב, הציע הרב לאו פתרון לשחיקת הסטטוס קוו, "הפתרון יגיע מפוסקי הלכה אמיצים שלא עוצמים עין אלא מביטים נכוחה. הם יכולים לקבוע גבולות גזרה להגדרת פיקוח נפש במערכות מדינה. רק ראייה ממלכתית שמדינת ישראל יקרה לה תצליח לעמוד במשימה".