הרב אליהו ל'כיפה': "השוטרים שהגיעו למירון לא מחללים שבת"

בניגוד לרבנים רבים בציונות הדתית, רב העיר צפת סובר שזה לא מעשי לדחות את הילולת רשב"י ביממה, "זה דמיון. לפי קו המחשבה הזה אסור גם לגור בבית אל או בכלל בארץ ישראל"

חדשות כיפה 13/05/17 23:31 יז באייר התשעז

הרב אליהו ל'כיפה': "השוטרים שהגיעו למירון לא מחללים שבת"
הרב שמואל אליהו, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

הפולמוס סביב ל"ג בעומר נמשך. רק בסוף השבוע האחרון יצאו רבנים רבים מהציונות הדתית, בקריאה לדחות את הדלקת המדורות ואת ההילולה במירון ביממה כדי למנוע חילול שבת. הרב שמואל אליהו לא מסכים עימם ול'כיפה' הוא אומר הערב (מוצ"ש) כי הוא משוכנע שהדבר לא אפשרי.

ביום חמישי האחרון הוציא ארגון רבני 'חותם' סרטון, בו שורת רבנים בכירים מהציונות הדתית מפצירים בציבור לדחות את חגיגות ל"ג בעומר מהערב למחר כדי למנוע חילול שבת. רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, לא מצטרף לקריאה וטוען שאין חשש לקדושת השבת.

"באופן אמיתי", הוא אומר ל'כיפה', "צריך לזכור שהשוטרים והחיילים לא מחללים שבת. על פי ההלכה להגן על אוכלוסיה כל כך גדולה זה לא חילול שבת אלא מצווה גדולה. לכן מי שמגיע במוצאי שבת למירון לא גורם לחילול שבת". לדבריו, "בוודאי שהיה ראוי לדחות את ההילולה וההדלקה באופן שלא יצטרכו לנסוע בשבת למירון, אבל אין בנסיעתם זו משום חילול שבת".

לטענתו, "אם נמשיך בקו הזה, אז אסור ללכת למערת המכפלה בשבת ובכלל אפשר לומר שכל שבת חיי שרה גורמת לחילול שבת. לפי זה גם נגיד חלילה שאסור לגור בבית-אל או בכלל בארץ ישראל".

הלילה בשעה 2:00, צפוי הרב אליהו בשיתוף עם רב היישוב יצהר, הרב דוד דודקביץ', להוביל טיש מיוחד בו כמידי שנה יקחו חלק מאות מבני הציונות הדתית. מיכאל דוכן, מנהל הישיבה בקרית ארבע ובין אלו שמארגנים את ההתוועדות, כתב שלשום בדף הפייסבוק שלו כי "ההתנגדות היא להילולה וכל שנה תימצא סיבה אחרת. הארועים במירון נדחו לשעה מאוחרת מספיק שמאפשרת למשטרה לנהל את הארוע בלי לחלל את השבת".

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1027709404026508&id=100003623746704

נזכיר כי לפני כשבועיים הודיע משרד החינוך שהוא נעתר לבקשת הרבנים הראשיים והחליט על דחיית חופשת תלמידי מערכת החינוך ביממה, זאת כדי למנוע חילול שבת בהדלקת המדורות. למרות זאת, בציבור החרדי לא ששו לדחות את ההילולה במירון, מה שעורר ביקורת בעיקר מצד רבני הציונית הדתית.

בסרטון שהפיקו ב'חותם' אמר לדוגמא הרב שלמה אבינר ביחס לל"ג בעומר כי "כל זה חילול שבת עצום של כוחות הביטחון והסעות וכוחות הכיבוי. זה נורא ואיום. שבת בוודאי יותר חשובה מל"ג בעומר". רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, קרא לדחות את ההילולה "כדי למנוע את חילול השבת של אני חושב שאין דרך אחרת אלא לדחות את הפעילות ולהעביר אותם ליום ראשון בערב במקום מוצאי שבת".

הרב אליהו סובר שדחייה היא לא פיתרון מעשי, בטח לא בהתראה כל כך קצרה. "פתרונות תמיד אפשר למצוא", הוא אומר, "אך לבטל זה לא יעבוד".  לדבריו, "זה לא מעשי לדחות ביממה.זה דמיון. זה שמכריזים הכרזות ומוציאים הודעה לעיתונות זה לא באמת פותר את הבעיה". לדעתו, "אם רוצים לפתור את הנושא ולתקן את הקלקול היסודי צריכים הרבנים לשבת מראש ביחד ולטכס עצה ורק אז זה יעבוד".