רבנים בציונות הדתית: "רשב"י בעצמו היה מתנגד לקיום ההילולא במוצאי שבת"

רבנים בכירים מהציונות הדתית קוראים לדחיית ההילולא במירון ליום ראשון. הרב אבינר: "שבת חשובה יותר מל"ג בעומר". הרב שטרן: "כדי למנוע חילול שבת אין דרך אחרת אלא לדחות". צפו בסרטון

חדשות כיפה 11/05/17 22:08 טו באייר התשעז

רבנים בציונות הדתית: "רשב"י בעצמו היה מתנגד לקיום ההילולא במוצאי שבת"
הרב אלישע וישלצקי, צילום: צילום מסך

לרוב נמנעים רבני הציונות הדתית, בטח מהאגף השמרני, להיכנס לעימותים עם הציבור החרדי. הערב (חמישי) לנוכח הכוונה לקיים את הילולת רבי שמעון בר יוחאי במוצאי שבת, הם קוראים בסרטון מיוחד שהופק ע"י ארגון 'חותם', לדחות את הדלקת המדורות ביממה.

https://youtu.be/Rv0P7tWx888

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, קרא לדחות את ההילולה "כדי למנוע את חילול השבת של אני חושב שאין דרך אחרת אלא לדחות את הפעילות ולהעביר אותם ליום ראשון בערב במקום מוצאי שבת". ראש מרכז תורה ומדינה, הרב יגאל קמינצקי, מוסיף כי  "אני חושב שאם הינו שואלים את רבי שמעון בר יוחאי בעצמו, היה אומר לוותר על ההדלקה ובלבד שלא יתחלל ולו במעט מהשבת".

ראש מוסדות צביה לשעבר הרב איתן איזמן הזכיר כי "קדושת שבת היא מעל כל המנהגים" וקרא לכולם לשמור על קדושת השבת "וכולנו יחד עם הרבנות הראשית פונים לכולם לשמור על קדושתה של השבת". הרב פרופ' גוטל ממרכז תורה ומדינה הוסיף "רבי שמעון בר יוחאי מאד הקפיד מאד כיבד את השבת, היעלה על הדעת שתחולל שבת עבור רבי שמעון בר יוחאי".

לפני כשבועיים, החליט משרד החינוך להיענות לבקשת הרבנים הראשיים ודחה את חופשת תלמידי בתי הספר ביממה, זאת במטרה למנוע את הדלקת המדורות במוצאי שבת שעלולות היו להביא לחילולי שבת. עם זאת רבים במגזר החרדי הודיעו כי הם מתכוונים בכל זאת לקיים את הילולת רשב"י במוצאי שבת.

רב המשטרה הרב רמי ברכיהו, אף חידש בשל כך פסק ישן שלו, בו הוא התיר לשוטרים לצאת מביתם בשבת החל מהשעה 14:00, על מנת שיספיק לההגיע למירון ולאבטח את הבאים.

"כל זה חילול שבת עצום של כוחות הביטחון והסעות וכוחות הכיבוי" אמר הרב אבינר ראש ישיבת עטרת ירושלים, "זה נורא ואיום. שבת בוודאי יותר חשוב מל"ג בעומר. הרב אורי שרקי ממכון מאיר ציין גם הוא את הדאגה לשבת של כוחות הביטחון ואמר כי רבי שמעון בר יוחאי "בוודאי היה שמח שההילולה שלו לא תיהיה כרוכה בהשבתת כוחות הביטחון ממנוחת שבתם".

ראש בית מדרש מהו"ת, הרב אלישע וישליצקי, הוסיף כי "מי שנאמן באמת לדרכו של רשב"י אמור להיות נאמן לכבודה של השבת. העובדה שהשבת נשמרת במישור הציבורי המישור של מערכות של כוחות הביטחון זה חלק מהותי מהנאמנות לשבת. דוחים את ההדלקה ולא נכנסים לשום ספק שבקלים שמא מישהו אחד יחלל שבת." לסיום בירך הרב את הדוחים "הקב"ה יקבל ברצון את הדחייה הזו, הקב"ה דרך תורתו של רשב"י יברך את כל הנאמנים והנאמנות לרשב"י".

מארגון 'חותם', אשר הפיק את הסרטון, נמסר: "ראינו את חובתנו לתבוע את כבודה של השבת. מצער שדווקא ציבורים אשר הדאגה לשבת היא נר לרגלם, לא אפשרו לדחות את ההדלקה, והתעקשו על קיומה בשעה מוקדמת אשר לדאבוננו ככל הנראה תגרום לחילול שבת המוני. לכבודו של רשב"י ולכבודה של השבת היה ראוי לדחות את ההדלקה. אנו ציפייה כי סרטון זה אולי יעורר ולו במעט את הגורמים השונים, וימעט את חילולי השבת".