השלכות קמפיין ההדתה: בעיריית גבעתיים אוסרים על עמותות דתיות להיכנס לגנים

ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב חריף לראש הממשלה ושר החינוך, בדרישה שיפעילו את סמכותם על ראש עיריית גבעתיים בגין ההחלטה שקיבל, "החלטות אנטישמיות ואנטי-דמוקרטיות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/07/17 21:49 י בתמוז התשעז

השלכות קמפיין ההדתה: בעיריית גבעתיים אוסרים על עמותות דתיות להיכנס לגנים
פעילות בבית ספר חילוני, צילום: צילום מסך מדף הפייסבוק של אורות נתניה

"קמפיין ההדתה" מתחיל לחלחל לשטח. ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, פרסם אמש (שני) הנחיה ראשונה מסוגה, האוסרת הכנסת תכנים חיצוניים לגני הילדים כל עוד היא לא מלווה בחתימת רוב ההורים. ח"כ בצלאל סמוטריץ' לא אהב את ההנחיה ושיגר על כך מכתב בהול לראש הממשלה, שר החינוך ושרים נוספים.

קוניק התייחס בדף הפייסבוק שלו להחלטה וכתב כי "רבות דובר בחודשים האחרונים בגבעתיים וברמה הארצית גם, על הדתה ובכלל על כניסת עמותות חיצוניות לגני ילדים ובתי ספר ממלכתיים".

לדבריו, "לאחר ישיבות רבות בנושא, הוחלט כי כל דרישה לתוכן חיצוני מכל סוג שהוא, לרבות בנושאי דת אך לא רק, תוכל להיכנס לגן רק במידה ותהיה עבורה דרישה בכתב, חתומה על ידי רוב הורי הגן". קניוק גם הוסיף כי הוא יפעל שגם מנהלי בתי הספר בעיר שכפופים למשרד החינוך יפעלו לפי ההנחיה התקדימית.

ראש עיריית גבעתיין

ראש עיריית גבעתייןצילום: צילום מאתר גבעתיים שלנו

יש לציין כי הערב הייתה מתוכננת בעיריית גבעתיים ישיבה מיוחדת בשם "הוועדה לבחינת הפלורליזם הדתי" ולפי גורמים בעירייה, היא תוכננה עוד לפני שסערת ההדתה פרצה. זמן קצר לפני תחילת ההתכנסות, הוחלט לדחות אותה בשל רצון אנשי העירייה ללמוד את הנושא לעומק בטרם יקבלו כל החלטה.

מי שניסתה להציג את עמדתה לקראת הישיבה היא תנועה בשם "גבעתיים חופשית", ששיגרה לראש העיר מסמך בו נכתב בין היתר כי מדובר בקבוצה שקמה בשנה האחרונה "נוכח התגברות הפעילות של גופים תורניים שונים בעיר, ובפרט במערכת החינוך שלה".

בהמשך הם כותבים: "לצערנו, אנו עדים מזה תקופה, וביתר שאת בשנה האחרונה, לתהליכי הדתה בעיר גבעתיים. הללו מופעלים -על ידי שלושה גופים מרכזיים: מרחבי"ה (וכן עמותות מקבילות כמו -אל עמי); ד"חב , והגרעין התורני "קהילת נווה". כל אחד מהארגונים הללו פועל בזירות אחרות, אולם שני מאפיינים משותפים לשלושתם: הראשון – חוסר קבלה של החילוניות, וניסיון להשריש ערכים תורניים-אורתודוכסיים ובחלק מהמקרים גם בעלי זיקה פוליטית; השני - התמקדות יתרה בילדים, במקרים רבים באמצעות פניה ישירה וללא מעורבות של הוריהם".

בשלב הדרישות מחברי העירייה כותבים אנשי הקבוצה כי הם דורשים "להפסיק החל משנת הלימודים תשע"ח את פעילות העמותות התורניות במערכת החינוך הממלכתית בעיר!". בנוסף לכך הם דורשים לא לאפשר לקהילה התורנית בעיר שימוש במבני בתי הספר ושאר מוסדות החינוך בעיר וכן "הפסקת שיתוף הפעולה בין עיריית גבעתיים ובין הגרעין התורני".

לסיום הם מדגישים כי "איש מאיתנו אינו יוצא נגד האוכלוסייה הדתית בעיר ( או האוכלוסייה הדתית בכלל)! נהפוך הוא - אנו חשים כי מגמת ההדתה בעיר, והפעולות המיסיונריות של הגורמים הדתיים השונים, מערערות את היחסים הטובים ששררו תמיד בעיר בין הדתיים והחילוניים המתגוררים בה, ועל כך אנו מצרים מאוד".

שונאים דתיים? סמוטריץ

שונאים דתיים? סמוטריץ'צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי לא אהב את ההתעסקות בנושא ובמיוחד לא דרישותיהם של אנשי הקבוצה. במכתב ששלח לגורמים בכירים בממשלה, לרבות ראש הממשלה ושר החינוך, הוא כינה את המסמך "אנטישמי ששנאת היהדות והדתיים נוטפת מכל שורה ושורה בו ושמזכיר תקופות אפלות ביחס ליהדות וליהודים".

לטענתו, "הדבר מצטרף להודעתו של ראש העיר מהיום ולפיה הוא הורה לאסור כברירת מחדל את כניסתן של עמותות וארגונים שפועלים מזה שנים בגני הילדים ובמערכת החינוך של העיר. מדובר בקמפיין שנאה ופחד שמוביל מיעוט קטן וקיצוני בחברה הישראלית נגד כל דבר שמריח ריח יהדות, בניסיון "פלורליסטי" לכפות את דעתו על הרוב הגדול בחברה הישראלית שאוהב ושמח בזהות היהודית שלו ושל ילדיו".

עוד הוסיף סמוטריץ' כי "הניסיון להצר את צעדיו של הגרעין התורני בעיר ולמנוע ממנו ומגופים נוספים שימוש בשירותי העיריה, כפי שמקבל כל ארגון אחר, מהווה אפליה קשה ופוגענית שלא ניתן לקבלה".

לדבריו הדרישות של התנועה מהעירייה להפסיק לשתף פעולה עם פעילויות בנושא יהדות הן "דרישות הזויות והן דרישות שבמדינה דמוקרטית מתוקנת אנשים לא היו מעלים בדעתם להעלות".

לסיום הוא דרש ממכותבי המכתב, "לפעול באופן מיידי ולהודיע לראש העיר, מר רן קוניק, כי אם חלילה תימשך רדיפת היהדות בעירו ואם תתקבלנה חלילה, הערב או בעתיד, החלטות אנטישמיות ואנטי-דמוקרטיות, יהיו לכך השלכות מבחינתכם, איש איש בתחומי סמכותו".