בציבור הדתי לאומי ברמת בית שמש א' מציגים: רחפנים נגד אלימות

לציבור הדתי לאומי בבית שמש נמאס להיתקל באלימות מצד הזרמים החרדים הקיצוניים והחליטו על תגובת נגד: הם מאיימים עליהם כי אם התופעה לא תיפסק הם יתחילו "במסירה רבתי לשלטונות מדינת ישראל", על כל עבירה על החוק שתיעשה על ידם

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/06/17 14:14 יט בסיון התשעז

בציבור הדתי לאומי ברמת בית שמש א' מציגים: רחפנים נגד אלימות
חרדים שורפים דגל ישראל, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

לציבור הדתי לאומי ברמת בית שמש א' נמאס. כבר זמן רב שהם נתקלים בקללות ובאלימות מצד הפלגים החרדיים הקיצוניים שברמת בית שמש ב' ולאחר שהרשויות לא הצליחו לפתור את הבעיה הם לקחו את הפיתרון לידיים בדרך מאוד יצירתית. בשכונה התארגנה קבוצה שהחלה להפעיל שירות 'אכיפה פרטית' כנגד אנשי רמת בית שמש ב' החרדית, במטרה שיפעלו למיגור תופעות האלימות.

עם השנים התפתחה לצד העיר בית שמש שכונת רמת בית שמש המחולקת ל-א' ו-ב'. ברמת בית שמש א' מתגוררים רבים מבני הציונות הדתית ואילו רמת בית שמש ב' מאכלסת את הציבור החרדי ובתוכם גם פלגים קיצוניים ואנטי ציוניים.

אחד מתושבי רמת בית שמש א' מסביר ל'כיפה', כי העיר בנויה כך שכדי להגיע ברגל מרמת בית שמש א' לעיר הותיקה, כמעט ואין ברירה אלא לעבור דרך האזור החרדי. לדבריו, החיכוך הזה יוצר עויינות רבה מצד חלקים מהציבור החרדי ולעתים אף אלימות. "הצעקות בדרך כלל מתמקדות בנושא הצניעות", הוא מספר ל'כיפה', "עברתי עם אשתי באזור ולכל אורך הדרך פשוט צרחו עליה 'שיקסע' ולי קראו נאצי".

לדבריו, למרות שלא מדובר בכל אוכלוסיית רמת בית שמש ב', זו עדיין תופעה רחבה ומסוכנת, "בין יום העצמאות ליום ירושלים למשל, אסור לעבור שם עם דגל ישראל על הרכב כי נערים פשוט יקפצו לך על האוטו בזמן עצירה". בהמשך הוא מספר כי באזור החרדי גרים לא מעט אנשים המשתייכים לפלגים וכתות קיצוניות שלא בוחלים באמצעים ולעתים אף זורקים על העוברים בקבוקים ואבנים.

בשבתות האחרונות הותקפו גם בני נוער מהציבור הדתי לאומי, שהיו בדרכם להדריך בסניף בני עקיבא בבית שמש ונוכחות המשטרה לא רק שלא הרגיעה את המצב אלא החמירה אותו. בעקבות זאת, החליטו אנשי הקהילה הסרוגה ברמת בית שמש א' לעשות מעשה.

פשקוויל שחולק ברמת בית שמש ב

פשקוויל שחולק ברמת בית שמש ב'צילום: באדיבות המצלם

הם יצרו קשר עם בכיר מחסידות סאטמר בארצות הברית ושיתפו אותו בבעייתם. לדבריהם, הוא הבהיר להם שהדרך היחידה למגר את האלימות היא להפעיל על הצד השני מנופי לחץ ולגרום להם להבין שפעולות האלימות רק יפגעו הבם ובאינטרסים שלהם.

לאחר סיעור מוחות בין התושבים, הם החלו לעקוב אחר פעולות לא חוקיות של חלק מתושביה החרדים של רמת בית שמש ב'. באמצעות רחפנים הם אגרו מידע על עבירות בניה וכן החלו לערוך תיעוד של עבירות מס והלבנת הון של בעלי העסקים החרדיים. בהמשך הם פרסמו פשקווילים בהם הם התריעו בפני התושבים כי אם לא יפעלו למיגור האלימות כלפיהם, הם יפנו לרשויות עם הממצאים שברשותם. 

בשבת האחרונה, כך אומרים ברמת בית שמש א', חלה ירידה בסף האלימות אך למרות האופטימיות התושבים מבינים שבלי טיפול יסודי, הבעיה לא תיפתר. "אם הרשויות לא יתעוררו ולא יפתרו את הנושא", אומר תושב השכונה, "זה יגמר בשפיכות דמים". לדבריו צריך רק לקבל החלטה ואז הבעייה תיעלם, "ביום שיחליטו לסיים הם יצליחו. לפני בעיית הבדואים צריך לפתור את בעיית הכנופיות האנטי ציוניות בבית שמש".