איך מונעים מחרדים לרכוש בית בבית שמש? "אין בבניינים מרפסות סוכה"

נוה שמיר היא שכונה חדשה בבית שמש שמשווקת לציבור הרחב, עם כוכביות שאמורות למעשה למנוע מהציבור החרדי לרכוש בה דירות. דובר העירייה: "עושים תכנון שאופייני לצרכים של משפחה חילונית-מסורתית". ומדוע בחרו דווקא בשם שמיר?

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/09/17 09:24 ו בתשרי התשעח

איך מונעים מחרדים לרכוש בית בבית שמש? "אין בבניינים מרפסות סוכה"
רוצים חילוניים בעיר. תושבים בבית שמש, צילום: פלאש 90. יעקב לדרמן

בבית שמש מצאו דרכים מקוריות להילחם בגידול החרדי בעיר ובתקופה האחרונה עמלים בעיר על הקמת שכונה חדשה שפתוחה לציבור הרחב, אך בהגדרה אינה מתאימה לציבור החרדי.

באתר 'גלובס' פורסם היום (שלישי) כי שכונת רמת בית שמש ה', עברה מיתוג וכעת היא נקרת נוה שמיר. בשכונה עתידים להיבנות יותר מ-2,400 יחידות דיור שמשווקות כביכול לציבור הכללי אך מאופי הבניה ומדברים שאומרים במועצת העיר ניתן להבין כי המטרה היא להדיר את רגלי החרדים ממנה.

"כל אחד יכול לקנות, אבל מנענו את הכדאיות לחרדים" אמר מנשה אליאס, חבר הקואליציה במועצת העיר וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. כיצד הם עשו זאת? "למשל, אין בבניינים מרפסות סוכה, ועשינו בניינים של מינימום 10 קומות. הקצאות הקרקע לבתי כנסת הן אחד לכל 1,000 משפחות ואצלם (החרדים) זה לכל 100 משפחות".

לדברי אליאס הכל נעשה בתיאום עם ראש העיר החרדי של בית שמש משה אבוטבול, "אנחנו הצטרפנו לקואליציה בשביל ההסכם הזה. הוא נעשה עם הליכוד והחרדים".

חבר מועצה אחר דווקא חושב שמדובר בתרגיל של העירייה וכי אין כוונה אמיתית למנוע מהחרדים לרכוש בתים בשכונה החדשה. ריצ'רד פרס, חבר סיעת העבודה היושבת באופוזיציה, אמר "לא להגיד שנוה שמיר תוקם בבית שמש זה בדיחה. כל לקוח שקונה בית רוצה להבטיח את עתיד המשפחה שלו. קשה לי להאמין שהציבור הרחב יקנה כאן".

לטענתו, "ראש העיר עושה את זה קודם כל משיקולים קואליציוניים וכדי לרצות את משרדי השיכון והאוצר, שאיתם חתמו על הסכם גג. הלוואי שנוה שמיר תצליח, אבל מה ההיגיון להסתיר את השם בית שמש? אולי ראש העיר עצמו לא מאמין בפרויקט".

בונה שכונה חילונית? ראש עיריית בית שמש

בונה שכונה חילונית? ראש עיריית בית שמשצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בעיריית בית שמש הציגו את עמדתם הרשמית באמצעות הדובר, מתי רוזנצוויג, שאמר כי 70% מחברי מועצת העיר תומכים בהקמת השכונה החדשה: "עיר שלא מתקדמת, הולכת אחורה. זו עיר ותיקה. ברגע שאנחנו נענים לקריאת הממשלה לסייע בפתרון מצוקת הדיור, אנחנו מקבלים הטבות רבות שמסייעות בפיתוח העיר".

לדבריו, "ההיגיון של ראש העיר הוא שבית שמש פתוחה לכולם. אנחנו רוצים שכולם יבואו לכאן, ובוודאי שיהיה פתרון למשפחות מייסדי העיר. אין רצון לשנות את הצביון הייחודי של 12 שבטי ישראל. למרות שבתקשורת זה מצטייר כמקום שיש בו מלחמות אחים, ההיפך הוא הנכון. משקיעים מאמצים אדירים להילחם בכוחות השוק שמושכים חזק לכיוון החרדי. אין ספק שראש העיר סופג ביקורת פנימית בתוך ציבור הבוחרים שלו".

על הדרכים שבהם נוקטת העירייה כדי להבטיח שהשכונה תהיה חילונית הוא אמר: "עושים מיתוג ייחודי. הבחירה בשם יצחק שמיר יש בה אמירה חילונית. עושים תכנון שאופייני לצרכים של משפחה חילונית-מסורתית. כל זה נעשה בשיתוף עם נציגי הציבור הלא חרדי בבית שמש. הרעיון הוא לבנות את השכונות החדשות, חצי חצי. כלומר, חצי רק לציבור הכללי.

"זה תקדים שבאה רשות עירונית ואומרת במפורש שיש שכונה שמיועדת לחרדים ויש לחילונים. מה עוד יכול ראש העיר לעשות בשביל להוכיח שדבריו כנים? עם כל הצעה שיכולה להביא אוכלוסיה לא חרדית לבית שמש הוא משתף פעולה. הוא נוסע לירידי עלייה בחו"ל, מגיע לכנסים בארץ ואומר על כל במה שהוא מזמין תושבים לא חרדים לבית שמש. הלוואי שהיה ראש עיר אחד בארץ שהיה אומר את זה למגזר החרדי".