טיפים מנצחים: איך לגרום לילדים למצוא עניין בליל הסדר!

כולנו יודעים שהמטרה הגדולה של ליל הסדר היא הילדים, אבל זה חתיכת אתגר. אז איך אפשר לתפוס את תשומת הלב שלהם בשעה מאוחרת בלילה למשך כל קריאת ההגדה? היכנסו לקריאה.

חדשות כיפה מלכה פוגל - מנחת הורים 29/03/18 12:08 יג בניסן התשעח

טיפים מנצחים: איך לגרום לילדים למצוא עניין בליל הסדר!
צילום: shutterstock

הפעם זה ייראה שונה! כמה פעמים אמרתם את זה לעצמכם, בנוגע לליל הסדר?

כולנו יודעים שהמטרה הגדולה של ליל הסדר היא הילדים, אבל זה חתיכת אתגר. איך אפשר לתפוס את תשומת הלב שלהם מאוחר בלילה, למשך כל קריאת ההגדה?

הנה כמה טיפים ותובנות, נסו אותם השנה, וחוויית ליל החירות תשתפר:

  1. ההכנה מתחילה כבר כמה שעות לפני הסדר עצמו: כדאי שהילדים ישנו שנת צהריים, כדי שיהיו יותר עירניים ורעננים.

  2. מומלץ לאסוף את הילדים ולספר להם מה יהיה בליל הסדר. לעשות להם סדר  לקראת ליל הסדר. קודם אנחנו נשב ונעשה קידוש. אחרי זה ניטול ידיים וכו'...כך ילדים יידעו מה לצפות וגם ייהנו "לזהות" כל שלב שהגענו אליו.

  3. כדי שהילדים באמת יתעניינו, יהיו קשובים וילמדו מהסדר, חייבים לעשות את הסדר מותאם לילדים. מה זאת אומרת? אי אפשר להתעלם מהמלל הרב שילדים כנראה ימצאו כמשעמם. ילדים לא לומדים מדיבורים, הם לומדים מחוויות. ההגדה כבר עוזרת לנו בכך שישנם המון שירים שילדים אוהבים, אבל חשוב שאנחנו ניתן להם את הזמן לשיר ונייחס לכך חשיבות ולא נעבור הלאה מהר. השירים הם מאוד חוויתיים לילדים.

  4. ישנן הגדות מקסימות עם איורים יפיפיים שהילדים ישמחו לעיין בהם. בעקבות האיורים יעלו שאלות וזו דרך מצויינת לעניין אותם ולחבר אותם לסדר ולסיפורי יציאת מצרים.

  5. אפשר לרתום את הילדים לתחום האמנותי ולעודד ילד שאוהב דרמה להעלות קטע על יציאת מצרים, לכוון ילד שאוהב ליצור כדי שיכין משחק שכולם ישתתפו בו וכדומה.

  6. אם רוצים לחבר את הילדים אל הטקסט, אפשר להכין מראש טבלה עם מילים ייחודיות שנמצאות פזורות בהגדה. כך, הילדים יקשיבו לכל קטע ויחכו לשמוע את המילה שהם מחפשים ולסמן אותה (למשל, לשים עליה חתיכת מצה) בלוח שלהם.

  7. חשוב לעדכן שהאפיקומן יגיע בסוף הארוחה. ההתרגשות סביב האפיקומן יכולה גם להפוך מתישה לילד עצמו וגם להורים ואם הם יידעו באיזה שלב מגיע האפיקומן, זה יכול להרגיע אותם.

  8. כשהילדים יושבים ומשתפים פעולה, שימו לב אליהם. יש לנו נטייה להעיר או לדבר איתם רק כשהם פונים אלינו, בדרך כלל עם בעיה. בואו נקדים את תשומת הלב שלנו וננתב אותה למקום חיובי. עברו ליד הילד ולטפו לו את הראש. לחשו לו באוזן ״איך אתה יושב ומשתתף יפה, אתה ממש משמח אותי״ או ״עוד מעט מגישים את המרק שאתה הכי אוהב!״. תנו לו מבט וחיוך מעבר לשולחן. כל הפעולות המחזקות האלה ודומיהן נותנים לילד תחושה שרואים אותו, תחושה של ערך. ובאירוע חגיגי זה, הוא גם מטפח מחשבות כמו: אני משמח את אמא (אני לא רק מעצבן אותה).

  9. עוד טיפ חשוב לילדים שמתקשים לשבת: כשאתם רואים שנהיה להם קצת. קומו איתם, לכו הצידה וקיפצו איתם, תנו להם להתגלגל קצת, לרוץ, עשו איתם פעילות קצרה שתעזור להם להוציא קצת אנרגיות ולהירגע ולחזור לשולחן הסדר מרוכזים יותר.

  10. כבר בסוף הסדר, אתם מכינים את ליל הסדר של שנה הבאה. דברו עם הילדים ושאלו אותם כיצד חוו את ליל הסדר. כך תוכלו לדעת מה עבד ומה פחות ולשמוע מהם מה הם היו רוצים לראות בסדר של שנה הבאה.

 

 

גם אני אשמח לשמוע פידבק שלכם: malkapev@gmail.com.