הסוד הגדול: איך עוברים אסיפת הורים בשלום!

אסיפות הורים יכולות להיות מייגעות ומתסכלות, אנו ההורים, אוהבים את ילדינו ומאמינים שהם מתפקדים למופת וקשה לנו לשמוע עליהם דברי ביקורת. כיצד נוכל לחזור מאסיפת הורים רגועים ומרוצים ונפיק ממנה משמעות חינוכית לילדים שלנו?

חדשות כיפה חיים שטרית 08/05/18 10:02 כג באייר התשעח

הסוד הגדול: איך עוברים אסיפת הורים בשלום!
צילום: shutterstock

"אמא! אבא! המורה הודיעה שביום ראשון הבא תתקיים אסיפת הורים בשעה שבע בערב".     

אבא: "מיכל יש חתונה ביום ראשון, לא? אה לא, טוב אז נצטרך ללכת לאסיפה".

אספות הורים יכולות להיות מייגעות ומתסכלות, אנו ההורים אוהבים את ילדינו ומאמינים שהם מתפקדים למופת וקשה לנו לשמוע עליהם דברי ביקורת. חשוב לנו שהמורה יבין ללבו של הילד וינהג עמו לפנים משורת הדין. הרבה פעמים מתוך רצון בטובת הילד ובהצלחתו אנו עלולים להגיע לחיכוך עם המורה בנוכחות הילד או לחלופין לכעוס על הילד בנוכחות המורה.

על מנת שנוכל להפיק משמעות מאסיפת ההורים ולצאת ממנה בתחושה שאנו מרוצים ומבינים טוב יותר איך לעזור לילד, אנו צריכים להסתכל על אסיפת הורים כשיחה בין אנשים אחראיים השותפים להצלחת ילדינו. ברגע שנדע לראות את הצד השני כגורם מיטיב לילד ולא כחפץ ברעתו נוכל לדבר בנחת ולהגיע להבנות שיעזרו לילדים שלנו להצליח.

בוודאי שאפשר לבוא עם טענות לאסיפת ההורים ולשטוח אותן בפני המורה, אבל מה טוב אם נפתח במילים טובות ורק אז נעבור לשמוע ולהשמיע את דברינו.

כלל ידוע בחינוך הוא שכאשר רוצים להעיר לילד צריכים לעשות זאת בדרך מעצימה ולא משפילה, צריכים לראות את הטוב שבתלמיד ולשבח אותו על כך ורק לאחר מכן להעיר על מה שצריך ולבקש שיפור. דבר זה נכון גם באסיפת הורים בין ההורים למורים, אם המורה ידע להצביע על הדברים החיוביים של התלמיד ולבקר בצורה עדינה ומכובדת וההורה ידע לשבח ולהכיר טובה למורה שעומל לטובת הצלחת בנו או בתו יוכלו שניהם להגיע להבנות ולשיתוף פעולה.

צילום: shutterstock

 

כמו כן, חשוב למצוא איזון בין התמיכה בדברי המורה לבין תחושת ההכלה והאמפתיה לילד שלנו, כך שאמנם נקבל את דברי המורה ונשוחח עם הילד בזמן הנכון על הדברים שטעונים שיפור, אך לא נגער בילד או נכעס עליו בנוכחות המורה. בל נשכח כי לילד שלנו כמו לכל אדם יש רגשות וברגע שאנו גוערים בו בפני המורה אנו בעצם פותחים מולו חזית וגורמים לו להתנגד ולהצדיק את עצמו והוא כבר לא יחשוב איך לשפר את התנהגותו אלא יהיה עסוק בהשבת מלחמה על הכבוד שאבד לו.

חשוב שנשמע את דברי המורה, נאמר את אשר על לבנו בנחת, ניתן לילד להעיר או לשאול ונלך לביתנו כאשר כל אחד יחשוב עם עצמו מה הוא יכול להועיל. אם יש צורך נשב עם הילד בבית באווירה נינוחה על כוס קפה ונחשוב יחד איך אפשר לטפל בקשיים ולהתקדם.

אסיפת הורים מורכבת ממשולש יחסים: הורה-מורה-תלמיד, ההבנה כי כל אחד מן הצדדים הינו בעל דעות, רגשות ותחושות המכוון לטובה ולא עסוק במניפולציות כדי להרע לצד השני, תעזור לנו להסתכל בצורה חיובית יותר, להוריד את המתח ולהפיק תועלת להצלחתם של הילדים.


 

חיים שטרית - B.Ed   בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.