השעורה: המין החלש

היא תופסת את המקום השני ברשימות של שבעת המינים שהשתבחה בהם ארצנו, וחמשת מיני דגן, אך מבלה מעט מאוד בצלחת או בכוס השתייה שלנו

חדשות כיפה שרה בר אשר 29/02/16 17:03 כ באדר א'

השעורה: המין החלש
shutterstock, צילום: shutterstock

היא תופסת את המקום השני ברשימות של שבעת המינים שהשתבחה בהם ארצנו, וחמשת מיני דגן, אך בשונה מהמין שמככב במקום הראשון, היא מבלה מעט מאוד בצלחת או בכוס השתייה שלנו. חבל. לכן הנה כל מה שכדאי לדעת על מין מספר שתיים, השעורה, שעונת הקציר שלה שהחלה בפסח, הסתיימה השבוע.

בכל זאת יש בה משהו: השעורה עשירה מאוד בסיבים תזונתיים (17%) לעומת החברים האחרים במשפחת הדגנים. כגון, החיטה המלאה שתורמת רק 12%, אורז מלא 3.5%, תירס 7% ושיבולת שועל (קוואקר) 10%. היא מספקת נוגדי חמצון, ויטמינים (בעיקר ויטמיני B), מינרלים (סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ, כרום, סלניום, נחושת, מנגן וזרחן) וכמות חלבון רבה יותר מדגנים כמו תירס, אורז מלא, דוחן ושיפון. בנוסף, בו בזמן ששאר חבריה למשפחת הדגנים מציגים אינדקס גליקמי גבוה יחסית, השעורה מציגה אינדקס גליקמי מרשים שעומד רק על 36, כלומר כשאוכלים שעורה מדד הסוכר בדם עולה בצורה מועטה. לשם השואה האינדקס הגליקמי של קמח מחיטה מלאה עומד על 47, כוסמת 54 ואורז מלא מבושל מתקשט ב 76. זאת ועוד, השעורה מכילה מעט גלוטן. מה שאומר שאחד, הכניסה לחברי מועדון הצליאק, אסורה. ושניים, שניתן להכין ממנה לחם. (כיוון שהגלוטן מדביק את העיסה). לחם מחמצת שאור שמכיל 95% שעורה ו 5% חיטה מלאה נמכר בבתי הטבע. תחפשו אותו.

גרסת הפנינה: אפשר לאכול גריסים מלאים ואפשר לאכול גריסי פנינה. שניהם נולדו כשעורה והמשיכו את חייהם לאחר שגרסו אותם. השוני הוא שאת גריסי הפנינה, קילפו. לכן הם אולי יפים כמו פנינה, אך תוך כדי פעולת הקילוף, הערך התזונתי שלהם ירד. מה שאומר שמרקים ונזידים מכינים מגריסים מלאים. זאת ועוד, 1/2 כוס של גריסים מלאים, או גריסי פנינה מבושלים תורמים 100 קלוריות.

בירה שחורה: מהווה תחליף בריא למשקה מפורסם שמתיימר להוות את טעם החיים. ברשימת הרכיבים שלה נמצא את לתת השעורה. בתהליך יצירת הלתת מאפשרים לגרעיני השעורה לנבוט בעזרת ויסות הטמפרטורה והלחות שמצויה סביבם. זאת לצורך יצירת אנזימים, שבתורם יפרקו את העמילן (הפחמימה) שבשעורה. בשלב הבא מכניסים את הגרעינים לתוך תנורי קלייה. המעבר אל תנורי הקלייה עוצר את תהליך יצירת הלתת. השלב האחרון הוא ייבוש הלתת עד למצב שבו הגרעין מכיל לא יותר מ 6 אחוזי לחות.

בהמשך רשימת הרכיבים נמצא את הכשות או בשמה התקין: כשותנית. זהו צמח שמקנה לבירה את הארומה האופיינית. הרשימה ממשיכה עם שמרים שתפקידם לפרק את הסוכרים. תוצר הלוואי של אותו פירוק הוא הפחמן הדו חמצני CO2 שאף הוא מופיע ברשימת המכובדים. כל 100 מ"ל של בירה שחורה תורמת 41-34 קלוריות, ובגרסת הדיאט 18-19 קלוריות (תלוי במפעל).

למרות זאת היא איננה טובה לכולם. היא לא משתלבת בדיאטת הרזיה, כיוון שמומלץ להימנע מממתיקים מלאכותיים כגון אסוסלפאם K, אספרטיים וסוכרלוז (שמה לעשות, הם לא מוסיפים בריאות). היא לא מתאימה לאנשים שסובלים מרמות גבוהות של סוכר בדם עקב כמות הפחמימות הרבה שבה. היא לא מתאימה לסובלים מצליאק בגלל שיש בה גלוטן. היא לא מומלצת לאנשים שסובלים מפטריות (באיברים שונים), או מנפיחויות במערכת העיכול, בגלל שיש בה שמרים שלא עושים טוב לפטריות. והיא לא טובה למיניקות כיוון שצריך לשתות הרבה בירה כדי להגביר את כמות חלב האם, מה שאומר שלא רק התינוק יעלה במשקל, אלא גם אימו.

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il