אושוויץ':הנאצים והפיתרון הסופי

חדשות כיפה מושיק גולדברג 20/04/10 00:00 ו באייר התשע

Auschwitz: The Nazis And The 'Final Solution
ארץ: בריטניה
שפה: אנגלית, תרגום :עברית
שנה: 2005
במאי: לורנס ריס, קתרין טאטג'י ,
אורך הסרט: 50 דקות (6 פרקים)
מתאים לגילאים: נוער, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
אושוויץ': הנאצים והפיתרון הסופי היא סדרה דוקומנטרית שהופקה ע"י ה- BBC על בית הקברות היהודי הגדול ביותר בעולם- אוושויץ'.

שישה פרקים בהם משולבים חומרים ארכיונים נדירים, עדויות שמעולם לא הוצגו קודם לכן ושחזורים דרמטיים של המתרחש בשנים בהם פעל המחנה.

הסדרה מגוללת את התפתחותו של המחנה שהוקם בתחילה לחיילים רוסים, אסירים סובייטים ומתנגדי המשטר. בשנת 1941 כשהחל מבצע ברברוסה נשלחו חיילים רבים למחנה ובוצע בהם טבח תחילה בירי. ההרג בירי היה לא אפקטיבי שכן הוא הותיר צלקות בנפשותיהם של הרוצחים, לכן כאמצעי עיקרי להשמדת המתנגדים הכניסו הנאצים לשימוש שיטה חדשה, "הומנית יותר" של הרג בגז ציקלון בה. יהודים הגיעו למחנה בראשית 42'.

המחנה הורחב מספר פעמים ונרשמו בו כ- 405,000 אסירים. על פי האומדנים השונים נרצחו לפחות 1,600,000 בני אדם ובכללם כ- 1.5 מיליון יהודים בשנים בהם פעל המחנה משנת 1940 ועד שנת 1945.


http://www.youtube.com/v/a6jnawYwm3E&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
כשראיתי לראשונה את אושוויץ': הנאצים והפיתרון הסופי, בפאתי פולין בדרך לאושוויץ' רעדתי כולי. כשש שעות צפינו בסדרה זו שהעמיקה את ידיעותינו לקראת המקום שאנו בדרך אליו. מחנה ההשמדה אושוויץ' הפך בפי רבים למילה נרדפת לחורבן, יגון ומוות. אושוויץ' הפך סמל למיקרוקוסמוס של המדינה הנאצית ולדוגמא "חיה" של השקפותיו המעוותות של היטלר. בעזרת שישה פרקים בלבד מביא ה- BBC תיעוד נדיר שכולל עדויות רבות, שחזורים וניתוח של הדברים שאירעו במחנה. בסדרה מראיינים פושעי מלחמה רבים שנותרו חיים עד עצם היום הזה וכן פולנים רבים שהיו במחנות באותה תקופה. הצטערתי שהעם היהודי לא קיבל מספיק במה בקטגוריות הללו והסדרה עוסקת בעיקר בפשעים שנעשו לאנושות ולאו דווקא ליהודים. (בדומה מאוד למוזיאון אושוויץ' שם מטושטש הפשע שנעשה דווקא לעם היהודי). הסדרה מומלצת לאנשים המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם על מחנה ההשמדה הגדול ביותר. כדאי לחלק את הצפייה לפרקים.
מידע חינוכי:

הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה
איכות קולנועית