צפיתי בפרק של "בואו לאכול איתי" ובפעם הראשונה הבנתי חרדים

הפרקים האחרונים של בואו לאכול איתי שיקפו בצורה מושלמת את המצב במדינה: עוד לפני שחרדים פותחים את הפה, אנחנו כבר מדביקים להם תווית של שמרנים חשוכים. מה שדובי עבר בתכנית היה מזעזע לא פחות מהאמירה ההומפובית

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 17/08/23 12:45 ל באב התשפג

צפיתי בפרק של "בואו לאכול איתי" ובפעם הראשונה הבנתי חרדים
דובי, בואו לאכול איתי, צילום: כאן 11

"בואו לאכול איתי", שעלתה לאחרונה עם עונה חדשה בכאן 11, היא בהחלט לא תכנית בישול, אלא תכנית אירוח. מלהקי התכנית לא בוחנים את כישורי המטבח של המתמודדים כי אם את האישיות המעניינת שלהם, החריגה, המשעשעת, זו שתביא הכי הרבה רייטינג ותספק הכי הרבה ממים לרשתות. התכנית הקטנה כבר הצליחה להוציא כמה כוכבים שהמשיכו הלאה, ביניהם קייסי זפטה, אודליה סוויסה, ואפילו אורן חזן.

נשפט על פי מגזרו מהשנייה הראשונה שנכנס בדלת

זו הסיבה שבשבוע ירושלים בחרו ללהק לתכנית זקנה חסרת טקט עם דעות שמרניות, מדענית בלונדינית שאומרת הכל בפנים, סטלן ירושלמי עם ספות מלוכלכות, חרדי גרוש מבית שמש ואישה נחמדה וקצת מטורללת. השבוע מדינה שלמה הזדעזעה מהאמירה ההומופובית של יעל מגילה, שטענה, "אני חושבת שגיי ולסבית זה מגעיל", ולא הסכימה לחזור בה גם לאחר שהותקפה. אלא שבפרקים האחרונים נאמרו אמירות מחרידות לא פחות, שלא זכו לגינוי או זעזוע ברשתות.

דובי, המתמודד החרדי והמתוק, נשפט על פי מגזרו מהשנייה הראשונה שנכנס בדלת. טל, המארחת הראשונה, עיקמה פרצוף למראה בגדי השחורים והכובע על ראשו. עוד לפני שהספיק להוציא מילה מהפה, ניהלו המשתתפים שיחה שלמה מאחורי גבו - כשגבו ממש לצידם. יעל קבעה מיד שאסור לו להסתכל עליה ולא חיכתה לתגובתו, רגע אחרי היא דנה עם המארחת לגבי מקומות הישיבה בטענה שאסור לדובי לשבת לידה, וכל הוויכוח ביניהן התנהל כשהן לא מאפשרות לו להוציא מילה ולהביע את עמדתו.

צילום: כאן 11

היא לא הייתה מוכנה לקבל אף תשובה שהציע

אם זו הייתה רק יעל המרגיזה אולי הייתי מבליגה, הרי על כל נושא בעולם יש לה דעה פוגענית או אמירה מעליבה, אבל מי שנטפלה לדובי הייתה בעיקר טל. מהפרק הראשון היא לא הפסיקה להציק לדובי עם שאלות ובעיקר לקבוע עבורו מי הוא ומה הוא. "אני עוד בוחנת אותו", היא הכריזה, כאילו זה דבר לגיטימי להגיד על מי שיושב מולך. יעל אולי טענה שלדובי אסור להסתכל עליה, אבל חדי העין ישימו לב שטל אפילו לא מסוגלת להסתכל ישירות על דובי כשהיא פונה אליו, ומכוונת את האמירות לחלל האוויר.

פרק אחר פרק טל המשיכה לטעון שדובי מרגיש לה לא אמיתי והתעקשה להבין מה ההגדרה של "חרדי". "אני רוצה שהוא יגיד שקשה לו", היא התעקשה, לא מוכנה לקבל אף תשובה שהציע. טל, שמייצגת חלק גדול מאוד בציבור החילוני, מוכנה לקבל את דובי ולהכיל אותו - כל עוד הוא יוכיח לה שהוא רוצה להיות כמוה. את הגרסה המסורתית של החרדי בלי הסמארטפון היא לא באמת מוכנה לקבל, אבל אם הוא רק יבטיח שקשה לו, שהוא נמשך לעולם החילוני ושקשה לו בלי לימודי ליבה, היא תסכים לקבל אותו בחיבוק.

צילום: כאן 11

לראשונה בחיי הבנתי איך מרגיש חרדי

בהמשך היא התעקשה להביך אותו בשאלות על יחסי המין שהספיק או לא הספיק לקיים במהלך נישואיו הקצרים, וגם כאן דובי המשיך לענות בסבלנות. רק ביום האירוח השלישי הסכים דובי להודות שהוא מרגיש ששופטים אותו על פי הטייטל שלו ולבקש שיראו בו מעבר. טל סירבה לקבל את הדברים: "או שאני ממש מקובעת או שיש שם חוסר אמת", היא טענה. יקירה, את בהחלט מקובעת.

כמי שניזונה לא מעט מהתקשורת וגדלה בציבור דתי לאומי בלי אף קרובי משפחה או שכנים חרדים, גם אני נוטה ליפול לסטיגמות. גם לי יש את התבנית של החרדי המצוי עם המשפחה הענקית והטלפון המיושן. אך לראשונה בחיי, הצפייה בפרקים של "בואו לאכול איתי" עזרה לי להבין איך מרגיש חרדי בכל מקום שהוא מגיע אליו. כמו שהסבירה לו טל, דובי מסתובב עם מדים. כמוהו אלפי חרדים ברחבי הארץ, שהלבוש השחור-לבן שלהם מגדיר אותם הרבה לפני האישיות שלהם. עוד לפני שהם פותחים את הפה אנחנו קובעים עבורם שהם חשוכים, שמרנים, משתמטים ובעיקר שונים מאיתנו.

הגיע הזמן שנתחיל להתייחס אליהם כמו לאנשים רגילים

דווקא בתקופה עם כל כך הרבה שנאה בעם, שחלק גדול ממנה מופנה כלפי הציבור החרדי, הפרקים של "בואו לאכול איתי" חייבים לעורר שיח בציבור. הציבור הגדול והמתייפייף שאוהב לדבר על קבלת השונה ועל הכלה נתקל בצביעות כשזה מגיע לציבור החרדי. חייבים לקבל את כולם, חוץ מחובשי הכובעים. הגיע הזמן שנספיק לאמץ "חרדי מחמד" כמו יענקי מ"האח הגדול" או ננה הלפרין מ"בנות ברק" ונתחיל להתייחס אליהם כמו אנשים רגילים - חלקם נחמדים, חלקם בלתי נסבלים, אבל כולם בני אדם. כן, גם יעל המעצבנת.