ביקורת הסרט המוזר על עולם השידוכים החרדי הוא חיקוי נאמן למקור שעושה את העבודה

הקהל הוכיח שהסרט בחורים טובים שווה צפייה. מתקתק, מצחיק ועם משחק נהדר. אם תחושו לעיתים חוסר נוחות קל, אל דאגה. לא מדובר בקולנוע החרדי הנאמן למקור שהתרגלנו לראות על המסך. עדיין, כל כך שווה צפייה ועירית קפלן היא מלכה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/09/22 17:20 ג בתשרי התשפג

הסרט המוזר על עולם השידוכים החרדי הוא חיקוי נאמן למקור שעושה את העבודה
צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

שום דבר לא ישתווה לסופלה שוקולד בתור קינוח. חמים, עסיסי, נימוח וטעים. אין חלופה אמיתית ועדיין אפשר למצוא הנאה איכותית גם בעוגת שמרים או עוגיות שוקולד צ'יפס. הסרט "בחורים טובים" של הבמאי ארז תדמור בהחלט עומד בקטגוריה השנייה. חיקוי נאמן למקור אבל עושה את העבודה. כך יעיד קהל הצופים, שהפך את הסרט להכי נצפה מאז עלייתו. 

הפריחה הקולנועית והטלוויזיונית על העולם החרדי רק צומחת ועולה בשנים האחרונות. רבים זיהו את הפוטנציאל ובינתיים נראה שהצופה הישראלי הממוצע נחשף לא פעם ולא פעמיים אל סצנת הדייטים הקסומה של בני ובנות המגזר. הצופה הישראלי כבר צרך כל כך הרבה תוכן בנושא, עד שהוא מסוגל לזוז באי נוחות למרבה טריקים מסוימים על המסך בסרט החדש ולמלמל לעצמו, לא ככה. אין מצב שזה ככה. 

התסריט שכתבו חוה דיבון וארז תדמור מציג את סיפורו של ברוך (מאור שוויצר), תלמיד ישיבה מפוספס שמשמש כיד ימינה של מלכי (עירית קפלן), השדכנית מספר אחד במגזר החרדי. כשברוך פוגש במוטי (עמית רהב) יפה התואר, אשכנזי ממשפחה טובה והתלמיד הכי מצטיין בישיבה, הוא מתחיל להניע אותו לעבר עולם השידוכים. ברוך בטוח שמדובר במשימה הכי קלה לשדך למוטי כלה ראויה, אבל המצב הולך ומסתבך כשמוטי מתאהב נואשות בנחמי (ליאנה עיון), חברתה הטובה של אחותו הקטנה, שידוך אסור ובלתי אפשרי בקרב הקהילה הסגורה.

צילום: צילום מסך מתוך הטריילר "בחורים טובים"

סרט כיפי ומתוק ששווה את הרגעים המוזרים שבו 

על פניו הסיפור מצוין, עומד בפני עצמו, וגם נאמן למקור. אבל, באין מילה אחרת לתאר זאת, הוא, ובכן, מוזר. התנהלות הדמויות במקרים מסוימים רחוקה מלהיות ריאליסטית, ולא מתקבלת בהבנה אפילו במסגרת מתיחת הגבולות המובנית של סיפור מומצא. אחסוך לכם ספוילרים, מה גם שאני מעודדת לצפות בסרט ולו לשם ההנאה שבדבר כי למרות הכל הוא באמת כיפי, מתוק וקליל, רק אציין מראש, אל תאמינו לכל דבר שאתם רואים. רוצה לומר, התרגלנו לסופלה איכותי, ולפעמים מבאס מעט לגלות עוגייה או עוגת שמרים, נימוחה ככל שתהיה. מבאס אבל עדיין כדאי. 

מי שמצליח להציל את התסריט ברגעיו המוזרים אלו השחקנים המצוינים שעל המסך. שחקנים ושחקניות מעולים, מוכשרים, מצחיקים, זורמים, אמינים ואפשר להמשיך ברשימת המחמאות בעוד פסקה לפחות. הכל נכון. וכמובן, גולת הכותרת, השוקולד שבעוגייה, הדובדבן שבקצפת, האגוז שבתוך הפררו, עירית קפלן האחת והיחידה. אני רוצה שהיא תופיע בכל סרט שאי פעם אצפה בו, ואם אפשר שהיא גם תגיש את חדשות הערב, אני אשמח. 

צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

קומדיה רומנטית שהיא חובה עבור מי שרוצה לגלות חיים של אחרים

הבמאי ארז תדמור סיפר שדווקא בתור מי שגר ברמת גן, בני ברק היא עיר שהוא לא ממש רצה להכיר. "לא עברתי בדרכי קיצור כדי לא לראות את העיר הזאת, אולי בגלל הערכים שסבי ניצול השואה הביא למשפחה, להתרחק ככל שאפשר מהחברה הזאת, כי הוא איבד את אלוהים עוד ביערות בפולין". 

לדבריו, מדובר בעולם מדהים. "בני ברק ברוקלין הקטנה לגמרי, עולם השידוכים שנמצא שם ושדכנים שעושים משא ומתן עם הורים לנערים ונערות שמתקרבים לגיל חתונה, החקירות של ההורים וגם החקירות של השדכנים, להראות את כבוד המשפחה ואת המחיר שאנשים משלמים אם לא הולכים לפי החוקים. כל אלה רגעים פיקנטיים שנותנים פיסות חיים עם הרבה רגש והומור".

תדמור צודק. הקומדיה הרומנטית החדשה שהפיק יקי רייסנר עמוסה בהומור וברגש. היא אמנם רחוקה מלהיות הקולנוע החרדי שהורגלנו אליו, ועדיין, מדובר בסרט חובה עבור כל מי שרוצה לגלות חיים של אחרים, לצחוק ביחד איתם על עצמם, לבכות, וגם כמובן להתאהב. רוצו לראות. 

בחורים טובים | במאי: ארז תדמור | בבתי הקולנוע