ביקורת ראיתי את הסרט "עקרה" ולא הצלחתי להפסיק לבכות

זוג צעירים חרדים בצפת מתמודד עם הפתעה מבעיתה שמאיימת על מערכת היחסים ביניהם. הסרט החדש של הרב מרדכי ורדי עוסק בקדושים מסוכנים, רבנים חומלים וגם זוג משודכים. הכינו את הממחטות | זהירות מספוילרים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/07/22 12:47 כז בתמוז התשפב

ראיתי את הסרט "עקרה" ולא הצלחתי להפסיק לבכות
צילום: אורי אקרמן, "עקרה"

אישה טובלת במקווה על גב משאית בשכונת רמות בעוד הערב יורד על ירושלים. זה הפריים שנצרב בי מהקרנת הסרט "עקרה" של הרב מרדכי ורדי אמש (ב'). במסגרת פסטיבל הקולנוע בירושלים הוקרן הסרט העלילתי הראשון של הרב ורדי על משאיות הקולנוע בשכונות והוא היה מהמם וקשה ושובר לב ואפילו מצחיק. 

הסרט מביא את סיפורם של פייגי ונפתלי, זוג חסידי ברסלב שגרים באותו בית עם ההורים בצפת. הם נשואים ארבע שנים ולא מצליחים להביא ילדים. נפתלי טס לאומן בערב ראש השנה, ובתזמון מפתיע מגיע אורח תמהוני. רבי אליהו שמו. אין לו משפחה, לדבריו, והוא נע ונד. הוא מציע לפייגי ישועה ותיקון באמצעות השופר, תיקון שיביא לה בן זכר עוד השנה. 

צילום: אורי אקרמן, "עקרה"

מה לעשות, ואת התיקון הגדול הזה יש לעשות רק במיטה של פייגי, בחצות הלילה של ראש השנה, בסיטואציה קשה ופוגענית בלי מקום לפרשנות. לא פעם אחת רציתי לקום וללכת במהלך הסרט, ולא רק בגלל גבי הכואב מהמחצלת הלא נוחה. למרות שעל המסך אין סצינות גרפיות, אלימות או מיניות, התחושה הקשה שמלווה את הדמויות נדבקת גם לצופה. החמות, שמתגלית כדמות חיובית דווקא, מגלה את הנעשה, ומתחננת לפייגי שמכסה את ראשה בשמיכה: "אבל מה קרה פייגי, תגידי לי מה קרה". רציתי גם אני להצטרף אליה ולשאול שוב ושוב, מה קרה לך פייגי? מה. קרה. לך. 

בעניינים של הלב דרוש יותר מפסק הלכה

אותו לילה מניע את העלילה של הזוג האומלל. האם באמת מדובר באונס, יתהו הרבנים בבית הדין, ואם היא לא רצתה, למה היא לא התנגדה? ואם היא התנגדה, למה היא לא צעקה? "הייתי משותקת", תסביר אחר כך פייגי הנבוכה לבעלה ההמום, שלא מבין. בית הדין מחליט שמדובר באונס, ומתיר את האישה לבעלה. אבל נראה כי בעניינים של הלב דרוש יותר מפסק הלכה. היחסים בין בני הזוג מתדרדרים ועל פני השטח צפות ועולות שאלות על אמונה וקבלת עול ההלכה, עד לסיום הגדול שטומן בחובו הפתעה מעוררת אימה. 

"מעבר להכל, יש כאן סוגייה אנושית אוניברסלית שלא בהכרח רלוונטית למגזר החרדי", הסביר הרב ורדי בשיחה עם הקהל לאחר ההקרנה. הוא סיפר כי הרעיון לסרט מתבשל אצלו כבר 15 שנה, מאז שהיה סטודנט לתואר שני בקולנוע באוניברסיטת תל אביב. מדובר בסיפור אמיתי שהתרחש בהונגריה במאה ה-19 ולקוח מספרות השו"ת. השאלה מה יעלה בגורלו של הזוג לאחר מכן התגלגלה לרב בגרמניה, והוא, בפסק הלכה נועז, קבע כי מדובר באונס גם אם האישה לא התנגדה. באותו פסק הלכה נעזרו הרבנים בארץ ישראל שנים אחר כך, כדי להתיר את הנפגעות של עזרא שיינברג

הרב ורדי במהלך הצילומים

הרב ורדי במהלך הצילומים צילום: רעיה ורדי טבול

שיחות על שידוכים מספקות אתנחתא קומית ומשעשעת

"למה? למה? למה?", כך צועקת פייגי ביער. למה זה קרה לי? למה זה מגיע לי? והצופה יתהה בלב, למה זה מגיע לנו? מה יש בעולם שמזמן כל כך הרבה צער ושברון לב ממעשים אנושיים של אחרים. הרב ורדי לא מהסס להציף את הסוגייה הלעוסה הזו שנידונה שוב ושוב בלי תשובה אמיתית, למה דברים רעים קורים לאנשים טובים? 

אבל לא רק רוע יש בסרט "עקרה", אלא גם מעשים אנושיים וחומלים שבוחרים להתמודד עם הרוע הזה. צעיר וצעירה החוזרים בתשובה ונפגשים עם החמות לצורך מציאת שידוך מספקים אתנחתא קומית ומשעשעת, אם כי מעט נטולת הקשר לטעמי. אל תפספסו את הנרי דוד החוזר בתשובה עם חיבה יתרה לבלונדיניות ואת יאנה יוסף שרוצה "בחור כמוני". 

אני לא מבינה מספיק במוזיקה כדי לתאר את פס הקול של הסרט, אולם כן ביכולתי להודות שמדובר היה בצלילים נעימים ומפחידים בו זמנית, שהפעילו את הרגש ומנעו ממני את היכולת להתנתק מהסיפור. תנועות המצלמה עדינות, ומדי פעם משולבים שוטים יפהפיים של צפת הקרה והעייפה. השחקנים מילי עשת ויואב רוטמן עושים עבודה מצוינת בגילום הדמויות המורכבות שלהם, ואפילו מצליחים לא להפריז ברגש ולהפוך אותו לזול מדי. הרב ורדי לא מצליח לענות על השאלה למה יש רוע, אולם הוא כן מצליח להוכיח כי באמצעות תופעות של חמלה ואנושיות ניתן להתמודד איתו, ואיך לפעמים הבחירה לא לדעת היא זו שמרפאת את הכל. תבורך הבורות. 

"עקרה" | תסריט ובימוי: הרב מרדכי ורדי | 8.9 בבתי הקולנוע