ראיון כך הפכנו את אקי אבני לרב צבאי סרוג: היוצרים של "שישו ושמחו" בראיון מיוחד

היוצרים של הסדרה החדשה שעלתה בתאגיד השידור הציבורי מספרים בראיון מיוחד לכיפה על ההשראה, למה הצילומים היו כל כך מאתגרים וגם, מה עבודת ההכנה שנדרשה מהשחקנים, "אקי אבני נפגש עם תת אלוף ידוע שאנחנו לא יכולים לומר את שמו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 24/05/22 11:20 כג באייר התשפב

כך הפכנו את אקי אבני לרב צבאי סרוג: היוצרים של "שישו ושמחו" בראיון מיוחד
שישו ושמחו, צילום: איציק פורטל, מתוך "שישו ושמחו", כאן 11

ביום שני האחרון עלה לשידור הפרק הראשון בסדרה החדשה של כאן 11, "שישו ושמחו", המציגה את סיפורה של מקהלת הרבנות הצבאית. נחומי הוא חייל דתי ותמים, שמשרת במקהלת הרבנות הצבאית. חלומו להיות הסולן של המקהלה עומד להתגשם, אבל אז מוצנח במקומו סולן אחר, דודי, כוכב היוטיוב החרדי. נחומי המדוכא רוצה לעזוב את המקהלה, אבל הרב הצבאי הראשי, גיבור ישראל עם שתי ידיים ביוניות, לא מוכן לשחרר אותו.

שני היוצרים, סיגלית ליפשיץ ושלום הגר שכתבו וביימו את 11 הפרקים, מספרים על העבודה מאחורי הקלעים. הם מתגוררים בירושלים, שלום נשוי +3, בוגר ישיבת חורב, ישיבות הסדר, בית הספר לקולנוע סם שפיגל ואוניברסיטת תל אביב. סיגלית נשואה +1, למדה באולפנה בערד, שירתה בשירות לאומי ולמדה גם במכללת אמונה ובבית הספר לקולנוע סם שפיגל. השניים כבר עבדו יחד בעבר על הסרט הקצר "סלסול". 

סיגלית ליפשיץ ושלום הגר

סיגלית ליפשיץ ושלום הגר צילום: אביחי באבו

החומרים של הרבנות הצבאית יוצרים משהו מיוחד 

"שעת נעילה", "כיפת ברזל", "פרופיל 64" וגם "תאג"ד", הקהל הישראלי כבר צפה בכמה וכמה סדרות צבאיות שהוקרנו על המסך הקטן, ובמענה לשאלה האם יש מקום לעוד סיפור צבאי, סיגלית משיבה: "ראית פעם משהו על הרבנות הצבאית? מישהו עשה משהו על מין חיל שהוא שעטנז מיוחד במינו שיש כאן אצלנו? אגב, גם בארצות הברית יש כמרים ורבנים צבאיים. וכמובן, שכאן יש גם מחזמר. החיבור שמתאפשר רק בזכות החומרים של הרבנות הצבאית יוצר משהו מיוחד". 

שלום: "ז'אנר של סדרות צבא תמיד יכול להמציא את עצמו מחדש, אנחנו משתמשים בז'אנר מוכר אבל אופן השימוש שלנו הוא חדשני, גם בסיפורים שאנחנו מספרים וגם בדמויות.

איך הגיע הרעיון לסדרה שטרם דובר עליה?

סיגלית: "לפני עשור פנו אלינו מקשת וביקשו רעיון לסדרה. חשבנו ואז שלום הציע את מקהלת הרבנות הצבאית. שנינו נדלקנו מיד כי שנינו גדלנו על המקהלה. בתור ילדים ונערים דתיים אנחנו תמיד מחפשים משהו קרוב אלינו ופתאום יש מקהלת בנים שעליה אפשר לומר, היא משלנו. אז אהבנו אותם, והבנו שהם גם קצת מצחיקים. הרגשנו שיש בו המון מקום לקומיות ושנינו אוהבים לכתוב קומדיה, וככה הכל התחיל".  

עשר שנים עברו מאז שהרעיון עלה ועד שהוא יצא לפועל. במהלך השנים הם המשיכו לעבוד ביחד אבל הרצון ליצור משהו על להקת הרבנות הצבאית תמיד היה ברקע. כאשר הסדרה קיבלה אור ירוק מהתאגיד הם ישבו לכתוב ובסך הכולל העבודה היומיומית והמורכבת על הסדרה נמשכה שלוש שנים. אפילו הקורונה, ששיתקה את העולם, לא עיכבה אותם. הצילומים התקיימו במהלך אחת ההפוגות בין גלי התחלואה והסגרים רק יצרו מיקוד שדווקא סייע לכתיבה. 

שחקנים שמגלמים דמויות דתיות מספרים תמיד איך לקחו אותם לאכול חמין בבני ברק, גם אצלכם זה קרה? 

סיגלית צוחקת: "אצלנו הם דווקא אכלו מרור. עשינו המון חזרות והשתדלנו להפגיש אותם עם אנשים שיתנו להם רקע על העולם. אקי אבני, שמגלם את הרב הצבאי הראשי אלחנן ויזנר, נפגש עם תת אלוף ידוע שאנחנו לא יכולים לומר את שמו. הוא גידל זקן, הלך למכון כושר ובנה את עצמו אבל הרגיש שהוא לא מוכן עדיין, דווקא בחיבור שבין העולם הצבאי לעולם הדתי". 

השילוב של ראש ישיבה ואיש צבא יוצר טיפוס אחר לגמרי 

שלום: "רצינו דמות שמשלבת גם את הצבא וגם את הרבנות. ראש ישיבה ואיש צבא אלו דברים שונים, אבל השילוב יוצר טיפוס אחר לגמרי. מצד אחד יש בו את הנוקשות הצבאית, החיילות, המקצועיות והמנהיגות ומנגד הדמות של הרב מביאה משהו יותר רך, מכיל ואבהי. לכן חיפשנו מישהו שיוכל לענות על הצרכים האלה. כשאקי יצא ממפגש ההכנה הוא כבר הבין את הדמות שלו". 

גם השחקן נווה צור שמגלם את הדמות הראשית עבר הכנה מיוחדת. הוא יודע לשיר, אבל סיגלית ושלום מספרים ששירה חזנית זה כבר תחום אחר לגמרי והוא היה צריך ללמוד את הטכניקה. "המעבד המוזיקלי שלנו, יובל סטופל, שידך לו חזן, ונווה למד איתו במשך תקופה לשיר שירה חזנית עד שפתאום זה יצא ממנו, יום אחד עמד מולנו שחקן עם קול של חזן מלפני 200 שנה". 

אקי אבני בסדרה

אקי אבני בסדרה צילום: איציק פורטל, כאן 11

זו סדרה מוזיקלית, אבל יש בה גם קומדיה מעולה ודרמה, איך הייתם מגדירים אותה? 

שלום: "כשאנחנו מנסים להגדיר את הסדרה אנחנו מדברים על קומדיה מוזיקלית" סיגלית: "בחודשים האחרונים התחלנו לחשוב אם זו קומדיה או דרמה. הפרק הראשון קומי בעיקרו למרות שמת שם מישהו, אבל בהמשך יש פרקים עם אירועים דרמטיים ואפילו כואבים ואפלים. הקומדיה תמיד נשמרת, כשאנחנו באמת מעמיקים במשהו אנחנו לא צוחקים עליו, אנחנו כואבים עליו אז אולי זה קומדיה כואבת". 

השניים מבקשים להזכיר גם את הצלם איציק, שהוא "שד משחת שנותן את כל כולו. הוא לא ויתר אף פעם על האיכות ועל החלומות שלנו. צילמנו בתנאים לא קלים ובמעט ימים, ככה זה סדרות בארץ, צילמנו כל פרק בשלושה ושליש יום שזה למעשה מעט מאוד לכזאת סדרה מורכבת עם שירים". 

הלוקיישן המרכזי היה ליד ניצן, בבניין המקורי שהיה ארמון של שייח' ערבי מהאזור שבנה בית לכל נשותיו וילדיו וחי שם. כשהשחקן אלברט אילוז הגיע לארץ ממרוקו עם משפחתו שיכנו אותם בבית הזה ובצילומים, מעידים השניים, הוא התרגש לחזור לבית הראשון שלו בארץ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן