פלמ"חים: התגלתה גופת לוויתנית על החוף

גורה לוויתנית מתה נסחפה היום לחופי הארץ, ועל פי מצבה נראה כי מדובר בלוויתנית צעירה מאוד שאורכה ארבעה מטרים. "עצוב ומרגש בו־זמנית לראות מין כל כך נדיר בחופינו, ובמצב כל כך שלם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 21/07/21 17:42 יב באב התשפא

פלמ"חים: התגלתה גופת לוויתנית על החוף
צילום: ד״ר אביעד שיינין, עמותת דלפיס

החום הנורא של הקיץ והשעמום של החופש הגדול מביאים למראות בלתי רגילים בחופי ארצנו.
היום (ד') התגלתה גופת גורה לוויתנית בחוף פלמ"חים. התופעה, הידועה בשמה הרשמי בתור החפת לוויתנים, מתארת עליית יונקים ימיים מן האוקיינוס אל החוף. 

ד"ר מיה אלסר מעמותת דלפיס, מציינת כי הגופה היא הפרט החמישי ממין זה שעולה לחופי ישראל מאז החל מחקר היונקים הימיים בארץ. "ההחפה ייחודית מכמה סיבות", היא מסבירה, "לווייתני הראשתן חיים לרוב במים עמוקים, ולכן גופותיהם לא מגיעות בדרך כלל לחוף, ואם הן מגיעות, זה בדרך כלל במצב ריקבון מתקדם. ריקבון כל כך מתקדם, שהדרך היחידה לדעת שחלקי גופה שהגיעו לחוף ג'אסר א־זרקא באביב 2018 היו של לווייתן ראשתן, הייתה בעזרת דגימת DNA שנלקחה משאריות השומן שהגיעו לחוף". 

ד"ר אלסר ממשיכה לספר כי "לווייתן הראשתן הוא לווייתן השיניים הגדול ביותר. אורכה הממוצע של נקבה נע בין 8 ל-10 מטרים, אבל אורכו של זכר בוגר עשוי להגיע גם ל-15 מטרים". 

אורך הגופה שנסחפה היום לחופי פלמ"חים היא ארבעה מטרים, ושיניה של הגורה עדיין לא בקעו. ולכן, בעמותת דלפיס מעריכים כי היא צעירה מאוד. זוהי הגורה השנייה שמגיעה מתה לחופים מאז שנת 1996.

לדברי ד"ר אלסר, "עצוב ומרגש בו־זמנית לראות מין כל כך נדיר בחופינו, ובמצב כל כך שלם".

רק לפני כמה חודשים, נסחף לוויתן מת לחוף ניצנים. פקחים של שמורת הטבע והגנים הבחינו בגופת לוויתן בדרום שמורת ניצנים,והתברר כי מדובר בגודל של 10 מטרים. סיבת מותו של הלווייתן נחקרת וכעת בוחנים האם יש קשר לזיהום הזפת בחופי ישראל בתקופה האחרונה. שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר כי אירוע זיהום הזפת הינו "אירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

צילום: ד״ר אביעד שיינין, עמותת דלפיס