שאלה
שלום הרב,
אני בת 16 לומת בכיתה י' באולפנה.
האולפנה שלנו דוגלת ב"בחירה חופשית" אי לכך ובהתאם לזאת אין חובה להתפלל מה שיוצר מצב שבבקרים נמצאות 2-3 בנות בכיתה ומתפללות.
ההנהלה שמה לב לעובדה המצערת והחלה במסע הרפתקאות לתפילה- שלא תהיה "משעממת" חלילה, אז אחת מהאנטרנטיבות שהאולפנה מציעה זאת "תפילה יצירתית" שבה מתפללים בשירה עם ליווי גיטרה...
שאלותיי הן א) האים מבחינה הילכתית אין עם זה בעיה?
ב) מה דעתך בנושא?
תשובה
בס"ד
באופן כללי התפילה בלווי כלי נגינה היתה מאוד מקובלת בזמן בית המקדש. שם היו שרים ומתפללים בלווי כלי שיר וזמר וכך נכתב רובו של ספר תהילים.
האמת היא שבהרבה פעמים כשמנגנים שירי נשמה ואומרים את מילות השיר – זה למעשה תפילה. וזו תפילה עם כלי נגינה. אבל כיון שזו לא "תפילה של חיוב" לא ראו בזה בעיה.
בימינו יש מעט הסתייגות מזה כיון שהריפורמים הכניסו עוגבים וכלי שיר לבתי התיפלה שלהם בתור חיקוי למה שעושים הנוצרים. הם התחילו בניגון בימי חול, עברו לניגון בשבתות על ידי גויים, אחר כך ניגנו על ידי יהודים ורמקול וחילול שבת על מנת להתפלל ביתר דביקות.
לכן היתה הסתייגות מתפילה בלווי כלי נגינה מחשש זה יתפתח לשלילה כמו שהיה אצל הריפורמים בתחילתם.
אבל היום החשש הזה ירד במיוחד בארץ ישראל כשאנחנו לא כל כך מרגישים את אימתם של הריפורמים מוטלת עלינו. היום יש קהילות שהחלו לשלב כלי נגינה בהלל של תפילת חול המועד או ראש חודש.
ליד ביתי יש מנין כזה, מנין של חסידי קרליבך שעושים כן בקדושה ובטהרה גדולה והשירה שלהם היא שירת קודש.
אני מתפלל עליהם שלא יארע דבר תקלה על ידם כיון שהם באמת אנשים יקרים וחשובים ורק רצון ה' מול עינהם.
***
מה אני מציע לך?
לעשות את ההכנה לתפילה על כלי נגינה.
שירי נשמה ודבקות.
מילים מתהילים ומהתפילה.
אחר כך התפללי מתוך אותה התעלות. כשמתעלים נכון – מגיעים למצב שלא צריכים יותר כלי נגינה. בחינה של שבת קודש בתוך ימי החול.