שאל את הרב

חילול שבת / "הדחה" לחילול שבת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 18/08/22 13:33 כא באב התשפב

שאלה

כבוד הרב שלום רב,

יש לי הצעה תעסוקתית שחיכיתי לה הרבה זמן אך עלה במחשבתי הספק שמעצם העיסוק, חס ושלום יש סיכוי ש"אדיח" או אסייע ללקוחות לחלל את השבת הקדושה, חס ושלום, או שאני נחשב כמחלל שבת.

למען הסר ספק בשבת קודש איני עובד מכל המשתמע מכך.

רציתי לדעת האם העבודה בתור סוכן נסיעות ותיירות עם אופי אופרטיבי, כלומר במסגרת התפקיד שלי אני בונה חבילות נופש ותיירות ללקוחות ומתאים להם - טיסות, נסיעות ,אטרקציות , הסעדה בהתאם לצורכיהם, בקשותם ואישורם כמובן- האם עצם העיסוק והבניית חבילה שיש בה עשיה בשבת גורמת לי לחלל את השבת ומכך יש איסור בלעסוק במקצוע שכזה?

מה הדין לגבי סוכן נסיעות שמתבקש לסגור טיסה בשבת ללקוח? האם גם פה יש איסור או שזה שונה בגלל שבתפקיד הראשון אני הוא זה שמרכיב את החבילה?

ראוי לציין שאני שכיר והמשרד הוא זה שמכתיב את אופי חבילות הנופש שהוא מעוניין לשווק ללקוחות, והלקוחות מחליטים האם זה מתאים להם מכל הבחינות- מועדים, יעד, שעות,מחיר וכו, אך לי יש את המנדט לסגור את הנושא מול הספקים, את היעדים ואת החבילות עצמן...

תודה רבה ובשורות טובות

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם יש מקום לחלק בין הסוכן הראשי לסוכן משני. לגבי מי שבונה את חבילות החופש נראה שהוא מסייע לידי עוברי עבירה. אולם הסוכן המשני שמסכם עם הספקים הגויים את האוכל וכדו' גם זה לא ראוי לעשות, ויש רק להקל בשעת הדחק גדולה, אבל בסוכן רגיל שיכול למצוא עבודה אחרת - עדיף.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות