שאל את הרב

על התערבות ה בהיסטוריה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/01/24 18:56 ג בשבט התשפד

שאלה

בשאלתי ארצה לדעת את התערבות ה,בחיינו

אזי כך ,לאור ה 7 באוקטובר,לא נפסקו בי אותם המחשבות, נחשפתי לסרטונים ותמונות באמת מזוויעים שלא ראיתי דרך קיימת לתרץ אותם

יום אחר יום יהודים עוברים גלגל סבל בלתי פוסק,שכבר הופך לשגרה, ולכן ארצה לדעת כך

כתוב "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך" ,הרי שאדם שמכבד את הוריו מובטח לו אריכות ימים,אין הדבר זה נראה בלפחות בחלק מן הנרצחים.

אז יאמרו,הרי הם במקום סכנה , אזי לכוחות הרעים יותר השפעה,האומנם? הרבה מהנרצחים שהו בביתם ולא הלכו למקומות מסוכנים,אזי כל מקום הוא סכנה? היכן שמירת ה,ואם בקבלה על כל שכר ועונש קיימת בחירה שווה,ההיכן המקום השקול בו האדם יוכל לחטוא ,שכך מן כוחות הקדושה באיזור יסלח לו על חטאיו? והיכן הבחירה של האדם ממנו נלקחה הבחירה? ואם איש בחטאו יומת למה ילדים נקטפו כפרי בשל?ובכלל איזה חטא קיים בעולם הנסתר הזה ,שיצדיק אכזריות כזו כעונשו?

ואם כבר , איכה נביא ישראל, הרי יש האומרים שנחזור לישראל תחזור הנבואה,וכן כתוב שנבואה לא נשכחה מן החכמים,ועל נביא המחויבות לספר את נבואו ,כסיפור יונה,משמע אין נביא היום,ועל אחת כמה וכמה בדור הנחשב כדור חוטא.

ואם זוהי מלחמת מצווה,אשר חתן בחופתו

יוצא,היכן העדה החרדית בעניין,זוהי מצווה מן התורה.

ועל זאת ,מאסתי בשואל אין היודע,לכן היכן התערבות ה בכל,כי אם נאמר שמרבית דרך ניסים היא כדרך הטבע,רוב הניסים שקרו,נראו כסטטיסטיקה ותו לא,ובאיזה מקום וזמן ה כן ישמור על האדם,

.ואם זוהי אינה אלא כדרך האדם ,א יהיה מקום בו אדם מוגן מכל פגע ומחלה ,ושם האדם יברך את ה,האם הוא ימות?

יש לי עוד הרבה שאלות שכנראה נחסכתי,ונעלמו מעיני,אך זהו רקע טוב,

אשמח לתשובה ואסמוך עליך, ושיהיה לנו ימים טובים מאלה

תודה,ושבת שלום

תשובה

שלום וברכה

אחד מיסודות האמונה העמוקים ביותר, שהתנ"ך כולו מבשר אותו, הוא שהקב"ה הוא גם א-לוהי ההיסטוריה, והעולם מתנהל בהשגחתו. השגחתו זו אינה מבטלת את חשיבות מעשה ידי אדם, את הבחירה החופשית שיש לאדם, ואת העובדה שבשל קיומה של הבחירה החופשית הזו יכולים בני אדם לעשות את הגרועים שבמעשים.

אין לנו כלים לחצות את הקו המפריד בינינו ובינו, ולדעת על כל אירוע מה המרכיב של הבחירה החופשית האנושית, מהו המרכיב של התערבות הקב"ה, מה המשקל של כל מה שאדם עושה, וכדו'. בימים שבהם שורה נבואה בישראל – זה תפקידה העיקרי, גם לבאר את האירועים וגם לבאר מה היחס בין מעשה ה' ומעשה האדם (כתבתי על כך ספר שלם: https://bit.ly/3vxzerb). לצערנו, אין אנו חיים בתקופת הנבואה, ואין אנו זוכים ליכולת לחצות את הקו הזה.

איננו יודעים גם את כל החשבונות. לאדם המכבד את הוריו מובטחים דברים הרבה, אולם על דברים אחרים מובטחים לו דברים קשים. מהי הדרך בה ריבונו של עולם פועל כדי להביא לידי ביטוי את שתי התנועות האלה – אין אנו יודעים. אשמח אם תקרא את המאמר הבא: https://did.li/iiurl/

ועל כן, הדרך בה אני בוחר היא להחליף את השאלה לשאלה אחרת: המאורעות שבאו עלינו – מה הם מסוגלים לחולל בי, ולאן אני יכול לקחת אותם, מתוך ניסיון לפענח ממה שאני מסוגל להבין את הכיוון הכללי שצריך ללכת בו. זה מהלך רוחני מעורר מאוד, ויש בו כדי לתת מענה חלקי לשאלות הקשות שאתה שואל.

ואם תרצה להמשיך ולדון בהן – בשמחה.

כל טוב

כתבות נוספות