שאל את הרב

התדמית שלנו בעולם: איך להחזיר לעצמנו את השם הטוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/03/23 04:12 כט באדר התשפג

שאלה

שלום

אשאיר את שמי חסוי אני בת 16 ושואלות בשביל חברה.

אחרי פורים יצא לי לדבר עם חברה טובה מהשכבה ששיתפה אותי בפורים שלה.

בפורים שלה היא שתתה ממש ולא היתה במודעות היא הלכה למסיבות עם חברות וגם היתה במסיבה שהרבה מהנוער היו בה, במסיבה עצמה ומה שקרה שמה זה שההתנהגות מהצד הייתה נראת זולה ולא מכבדת וזה השם שנוצר עליה אפילו שזה לא היא וזה היה ככה בגלל ששתתתה וניהיה שם רע.

אני יסביר לך על חברה שלי ועל החברות ביננו, חברה שלי היא לא הדוסית האולטימטיבית או האולפניסטית עם הקליפס בשיער שנפלה לאלכוהול ועשתה שטויות.

כבר לפני המסיבה שמו אותה בסוג של תבנית שהיא הצחלה ערסית זאת עם האקס שמעשנת לפעמים

והמסיבה סוג של נתנה לזה אישור וחותם שזה נכון

אבל היא נשמה כל כך טובה בוגרות אנחנו בכלל לא אותו סגנון אבל היא בין האנשים שאני לומדת מהם מלא אי אפשר להסביר את זה

מה שראו מבחוץ במסיבה זה לא איך שהיא מבפנים

השם שנוצר עליה זה אפילו באמת לא היא

בשיחה שלנו באמת היא אמרה לי בכאב שהיא פשוט הרסה לעצמה את השם, לא שאכפת לה מה חושבים עליה פשוט זה מה שהיא שידרה במסיבה וזה כואב לה.

תאמת זה התחיל להעסיק אותי כל העיניין של השם נזכרתי שפעם שמעתי שאחד הדברים שהכי קשה לעשות בחיים זה להחזיר את השם הטוב

זה בכלל אפשרי? איך בכל זאת אפשר שכן שיסתכלו ויראו כמו שאני רואה אותה?

תשובה

שלום יקרה.

אני מרגישה שאני חייבת לפתוח בכך שהאכפתיות שלך כלפי חברה שלך מאוד נגעה בי. את מתארת כאן סיטואציה שקרתה שעשויה להשפיע על "השם הטוב" של חברתך, אבל את רואה בה צדדים אחרים ונפלאים – ואני חושבת שבאכפתיות הזו שלך ובהערכה שלך כלפיה יש דברים גדולים וטובים, שיכולים רק לעזור לחברה שלך ולתמוך בה.

אולי כדאי שנתחיל במה זה בכלל "שם טוב"? למה הכוונה?

שם של אדם הוא באמת דבר שהולך לפניו, מסוף העולם ועד סופו. ואיך נוצר שם טוב? מתוך הערכה של האדם לעצמו ושל הזולת לאדם, לפועלו, למעשיו, לתכונות אישיותו.

חשוב להגיד שרק אירועים קיצוניים, כדוגמת פשיעה חס וחלילה, מכתימים את שמו של אדם בצורה שעלולה להיות מאוד קשה אחר כך לנקות. לעומת זאת, אירועים והתנהלות כללית בחיים, ובייחוד בשלב ההתבגרות – כפי שאת בדיוק מתארת – נתפשים כדבר בר חלוף. אז אולי בסמוך לאירוע אנשים נוטים להסתכל על ההתנהגות כקלוקלת או לא ראויה, אך עם הזמן (וזמן משכיח הרבה צרות) יש לסביבה פחות ופחות עניין להיזכר ולהזכיר זאת.

שם של אדם, או תדמית, זה דבר שהולך ונוצר, נבנה עם השנים. ואני לא סתם מדגישה את זה, מכיוון שביצירה הזו של שם, יש תקווה גדולה שתמיד אפשר לשנות ולהתפתח אחרת.

לדעתי, עדיף להתרכז בעתיד ולא בעבר (כמו שאומרים, לא בוכים על חלב שנשפך (: ). אני מציעה להסתכל על זה מזווית חיובית. איך יוצרים "שם חדש" טוב יותר, בוגר יותר, מודע יותר?

לנסות להחזיר את "השם" שהיה, לעתים מדובר במלחמה אבודה מראש שמסבה הרבה תסכול. לעומת זאת, תהליך של יצירה, בנייה, התחדשות מעודדים תחושות סיפוק והערכת העצמי וכן הערכה מצד החברה.

אז איך להתמודד עם המצב?

קודם כל, אני חושבת שכדאי להתרכז בדברים הנפלאים ובמידות הטובות שיש לחברה שלך שהיא מזהה את עצמה בהן. ואם היא לא מזהה, אז כדאי לחשוב עם עצמה מה הן הנקודות הטובות שלה, ואיך הן פוגשות אותה היום, שתחזק אותן לעצמה. כדאי לכל אדם להתהלך בעולם בתחושה שהוא אדם טוב, שמעשיו טובים, שיש לו הרבה מה להציע לעולם ולאנשים שבקשר איתו. תדמית היא דבר שנבנה ובניגוד אולי למחשבה, שהיא כביכול תלויה רק בחברה, זה לא המצב. היא הרבה תלויה באיך האדם קודם כל תופס את עצמו ואת התנהגותו, מעשיו ומידותיו וכן איך הוא משקף אותן החוצה.

וזה מתחבר לנקודה הנוספת שלי, איפה את יכולה להיכנס לתמונה? את הרי מעידה ומספרת על המידות הטובות שלה וכמה את לומדת ממנה כחברה, ואני חושבת שזה מדהים שלחברה שלך יש אותך. אני מציעה שתדברי איתה על הדברים, תתמכי בה, תעזרי לה לראות את הנקודות הטובות שבה. התדמית שלנו היא השתקפות של כל מיני אנשים שנמצאים בסביבה שלנו – ואת חלק מהסביבה שלה ולכן יכולה גם להשפיע על העניין, ועל איך היא מרגישה.

כמו שכתבתי למעלה, יצירת שם הוא תהליך שלא אורך יום ולא יומיים. צריך לתת לעצמנו את הזמן לבנות ולהבנות ובמקביל גם לסביבה להכיר אותנו על חלקינו היפים והנאים, הישנים והחדשים, וגם על חלקינו הפחות מוארים. ולכולנו, ללא צל של ספק, יש כאלה. כל סוד הקסם ביצירת קשר ובהערכה בין שני אנשים הוא לדעת את המעלות והסגולות ואת החסרונות ועדיין לאהוב, לכבד ולהעריך את הצד שני. נשמע שאת האהבה וההערכה הזו יש לגמרי בינכן �(:

יקרה, אני מקווה שעזרנו, ואם תרגישי צורך להמשיך ולהתייעץ, מוזמנת בשמחה רבה. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה: makshivim.org.il/ask-away, ובמיוחד במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

אריאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות