שאל את הרב

לא תוסיף ולא תגרע, רפורמיות והרב קוק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/02/23 08:47 ל בשבט התשפג

שאלה

שלום הרב

תמוה לי נושא הצמחונות אצל הרב קוק- בעוד הרעיון עצמו של ההתפתחות המוסרית הוא נעלה ביותר, האם אין כאן הוספה וגריעה בדברי תורה, שעוברים על לא תוסיף? במה הדבר שונה מרפורמיות? יתרה מזאת, כשהרב קוק מדבר בנבוכי הדור על ההיתר לאכילת בשר הוא טוען כי ההיתר עצמו איננו אידיאלי, אלא נבע ממצבם המוסרי של האנושות באותה תקופה, דבר שניתן להשליך גם על אשת יפת תואר, (אולי גם ההיתר לנשוא כמה נשים?), ועוד מצוות בתורה. יוצא מזה אם כן, שיש מספר היתרים בתורה, אם כי מעט, שאינם בגדר אידיאל, אלא בגדר ״שאיפה״ לאידיאל. האם אין הדבר עומד בניגוד מוחלט ללא תוסיף? האם לא נובע מזה שהתורה הולכת ומתפתחת, דבר שישמע כמו כפירה בקרב חוגים אורתודוקסיים? חשוב לי לציין שאני מאוד אוהב את רעיונותיו של הרב קוק, אך עדיין לא מובן לי איך הוא יכול לומר זאת מבלי להתנגש באיסור של לא תוסיף. אציין גם שהשאלה הגדולה שעומדת בפני מכאן היא- באמת, במה הדבר שונה מרפורמיות?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

השאלה שאתה עוסק בה אינה קשורה לרב קוק דווקא. היא קשורה להלכה כולה. אין תחום בהלכה שאין בו התפתחות לאורך הדורות – לכיוונים שונים. דוגמה קטנה לדבר: כבר בתחילת מסכת סנהדרין אנו מוצאים כי "כדי שלא תינעל דלת בפני לווין" הכריעו חכמים להוריד את הדרישה מדאורייתא שיש צורך בג' מומחים לרמה של שלושה הדיוטות. זו דוגמה ששאלתך הייתה מגדירה אותה כרפורמה ממש. דוגמאות לדבר נמצאות אין ספור.

גם לגבי ההתפתחות המוסרית – קשה למנות את מספר בעלי התוספות, וכמובן המאירי, שכתבו שהגויים של היום "מתוקנים בנימוסים", בשל ההתפתחות המוסרית, ועל כן חלק מדיני הרחקה מן הגוי המופיעים בגמרא אינם רלוונטיים לגביהם.

ואפילו בדוגמאות שכתבת: האם אתה מכיר פוסק הלכה כלשהו שמתיר בימינו אשת יפת תואר ? גאולת דם ? אמה העבריה ?

לאמור: השאלה חורגת משאלת הרב קוק ועוסקת בהקשרים רחבים הרבה יותר.

לפני שנים רבות כתבתי חיבור קצר שנקרא :"בין משכן לעגל –בין רפורמה להתחדשות דתית" (https://bit.ly/3yO1yFy). הוא עוסק בשאלה הגדולה שאתה שואל. בקיצור ניתן לומר שהתפיסה הרפורמית כלל אינה חלק מהדיון בשל העובדה שהם עצמם מגדירים את התורה כמקור השראה ולא כמקור סמכות, לאמור: הם לא שואלים מה הקב"ה ציווה, אלא מה הם החליטו לקחת ולממש מתוך הציווי האלוהי. זה לא קשור כלל וכלל לעולם ההלכה, ולכן אין בדוגמאות שלעיל רפורמה כלל.

ואם תרצה להמשיך בדיון – אשמח.

כל טוב

כתבות נוספות