שאל את הרב

האם אוננות היא האיסור החמור בתורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/11/22 03:13 ג בכסלו התשפג

שאלה

שלום, הנושא נידון רבות אבל רציתי להבין את הנקודה, מסיבה הפשוטה שהיא נוגעת לרוב הציבור שלא שומר תורה ומצוות, וכל כך קשה להתמודד איתה, בייחוד בדור שלנו.

קראתי הכל בנושא, אז בקצרה, אפנה את תשומת לבכם לשני השאלות שלי:

1) שפיכת זרע לבטלה היא איסור מדרבנן. אך לפי רבנים זהו האיסור החמור ביותר (!) בכל התורה, כפי שמובא במקורות בקבלה.

כיצד ייתכן שמעשה כזה אשר מתואר כחמור מכולם לא מובא במפורש בתורה כמצוות אל תעשה? לא משנה מאיזה מקור חיצוני לתורה או הסיפור המובא בצורה הנוגע לאיש בשם אונן, מאוד קשה להאמין שזהו איסור כל כך חמור כאשר אין מצווה מפורשת בתורה, זהו עניין בסיסי ביותר, על אחת כמה וכמה כשהדבר מוגדר כחטא הכי חמור בכל התורה כולה.

2) איך המצב כיום אפשרי? איך מצפים מאנשים חילוניים לעשות את הצעד הראשון בתהליך החזרה בתשובה כאשר בפתח הדלת אומרים להם כדי אותו מעשה שבו עושים שלפי מחקרים רובם המכריע(!) נופל בו (כל אחד בתדירות שונה) הוא החטא הכי חמור בכל התורה כולה!

איך אני אמור להרגיש שאני יודע שעפ"י שאני נופל פחות, אין לי שום סיכוי לחדול מכך לחלוטין? אני מגייס את כל כוחותיי לעניין ועושה על שביכולתי, אבל כל מה שחוויתי לפני כן לעולם לא ימחק לי מהמחשבה.

הפסקתי לעשות תשובה על העניין כי מה התשובה שלי שווה כשאני חוטא מפעם לפעם? (אין מספיקין).

אינני רוצה שישתמע מדברי חלילה ערעור על דברי חכמינו הגדולים, אבל כל כך קשה לי ולדור שלי להתקרב לקב"ה כשנאמר לנו שזה הדבר הכי חמור שיש, אפילו יותר מבעילת אשת איש ח"ו!

אבל אני באמת מתכוון לשאלה שלי, קשה לי לקבל את הטענה שזהו חטא, ואף החטא החמור ביותר, כשהוא אפילו לא מובא בצורה מפורשת בתורה. אני מאמין בכל ליבי שכשמדובר בעניין כל כך משמעותי ודחוף, הקב"ה היה מעביר לנו ציווי שגם פשוטי העם יבינו, ללא ביאורים נחוצים.

תודה רבה.

תשובה

לשואל היקר שלום רב

אני אחלק את התשובה שלי לשנים, לשאלה העקרונית ביחס לפגם הברית ולשאלה המעשית לאדם המכונה 'חילוני'.

ביחס לשאלה העקרונית, השאלות שלך נכונות מאד, ובשביל להבין אותם ננסה לחשוב על משל דומה, שיעזור לנו בהבנת הענין. נניח ואדם יודע שאיזה מעשה מסוים מאד מעצבן את אשתו. נניח והיא מאד מתעצבנת שהוא משאיר את שקית פח הזבל ליד הדלת, והוא פעם אחת כועס עליה ונמאס לו והוא בכוונה משאיר את השקית. זה בודאי מאד מאד מעכיר את היחסים. כאשר נשאל - האם זה חטא חמור? הוא לא פגע בה חס ושלום, לא היתה כאן אלימות בשום צורה, לא לקח ממנה שום דבר, אבל ברמה הפנימית, הזוגית, לעשות בכוונה משהו שבן הזוג שלך מאד שונא - זה חטא מאד חמור.

באותו כיוון צריך להבין את מה שכתבת לגבי זרע לבטלה. זה בכלל לא ברור שזה מדרבנן, אבל אתה צודק לגמרי שהוא לא מפורש בתורה, וזה משום שהחומרה שלו היא 'פנימית', הוא פוגע בקשר הפנימי של האדם עם בורא עולם. תורה שבכתב מתייחסת בקשר החיצוני של האדם עם בורא עולם - לשמור שבת, לאכול כשר, ואלו דברים מאד חשובים, אבל תורת הנסתר מתייחסת לקשר הפנימי של האדם עם בורא עולם והיא מלמדת אותנו שלמרות שמבחינה 'חיצונית', החטא הזה אינו כה חמור, והרי ודאי שלנאוף עם נידה זה יותר חמור בהקשר הזה, אבל מבחינה פנימית לחטא הזה יש חומרא מיוחדת. לסיכום: יש צורות שונות לבחון חומרא של חטאים, כפי שיש צורות שונות לבחון פגיעות בין אדם לחבירו. במובן מסוים חטא הברית הוא הכי חמור, אבל בודאי שיש מובנים אחרים בהם חטאים אחרים הם הכי חמורים.

חשוב להדגיש, כמו שרמזתי לזה במשל, שבודאי אי אפשר להשוות אדם שחוטא בזה מתוך זלזול והליכה סתמית אחרי היצר, ואדם שמנסה ככל יכלתו שלא ליפול ולא להכשל ובסוף נופל. בודאי שאי אפשר להסתכל עליו סתם כך בתור 'אדם שחוטא בחטא הכי חמור בתורה'.

עד כאן לגבי השאלה המהותית. לגבי השאלה המעשית - אתגר ההתקרבות של אנשים שלכאורה הם רחוקים הוא אתגר גדול. אני לא חושב, וגם רבותי לא חושבים כך, שבגלל שיש צד שחטא זרע לבטלה הוא הכי חמור בתורה, לכן חוזר בתשובה צריך להתחיל להקפיד דוקא על זה. קודם כל צריך לבנות את המסגרת החיצונית - להתרגל להקפיד על שבת, על כשרות, על תפילה וברכות, ובעזרת ה', עם הזמן לראות איך מתמודדים בצורה יותר נכונה עם ענין 'זרע לבטלה'.

שתי הערות קטנות לסיום.

קודם כל, תחום הצניעות רחב מאד, יש ענין של שמירת העיניים, שהוא מאד מאד חשוב, ויש ענין של שמירת נגיעה ועוד. גם אם לא מצליחים שלא ליפול בזרע לבטלה, עדיין מאד חשוב להשתדל להקפיד על ענינים אחרים בתחום הצניעות

דבר שני, מה שרמזת ש'אין מספיקין בידו לעשות תשובה' - זה נאמר רק לגבי מי שחוטא בכוונה ומתוך זלזול. מי שיצרו גובר עליו, בודאי שהוא לא נקרא 'אחטא ואשוב'.

בהצלחה רבה, והכי חשוב לזכור כמה הקב"ה אוהב בעלי תשובה וכמה הוא שמח בכל התגברות ומאמץ הכי הכי קטן של בעלי תשובה - ככל שנזכור את זה ונשמח בזה כך כל העבודה תהיה הרבה יותר קלה.

מוזמן מאוד להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

טוביה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות