שאל את הרב

תשלום ללא מע''מ

חדשות כיפה הרב דוד פנדל 10/07/06 21:03 יד בתמוז התשסו

שאלה

בס"ד

שלום!

אני עובדת בשנתיים האחרונות במרפאה פרטית כמזכירה. יש משהו שמפריע לי מאוד, והוא שיש מטופלים מסויימים שמשלמים ב"מזומן"- כלומר "שחור", ללא מע"מ, ואנחנו פשוט מוחקים אותם מהיומן כאילו לא היו(כדי שלא יהיו עדויות בספרים לדבר כזה). אני אישית מנסה להימנע מזה, אבל זה לא ממש יוצא כי בעלת הבית הרגילה מטופלים מסוימים לשיטה הזו וגם למזכירה שנמצאת במרפאה רוב הזמן(אני שם רק פעמיים בשבוע) אין שום בעיה עם זה, והמטופלים רגילים. אני לא יכולה כבר לקחת תשלום רגיל ממי שאומר לי ששילם ללא מע"מ בפעם הקודמת, אני נקלעת למצב מעיק שאני שונאת להיות בו.

בנוסף יש עוד דברים דומים:

מטופלים שמבקשים לחלק להם את הסכום של פגישה אחת לשתי קבלות ולרשום על אחת מהן שהיא מתאריך אחר, כדי שיקבלו החזר מהביטוח על שתי פגישות.

או שמבקשים לרשום על הקבלה את שם ההורה במקום שם הילד, כיוון שרק ההורה מבוטח במקום מסוים ויכול לקבל החזר עבור הטיפול.

זה לא היה מפריע לי כל כך אם לא הייתי יודעת שההלכה בנושאים האלה הולכת לפי חוקי המדינה, וזה מן הסתם לא חוקי.

אני טועה? מה אני יכולה לעשות במצב כזה?מצד אחד אני לא רוצה לעזוב את המקום, ולא מדובר בנורמה אלא במקרים ספציפיים, ומצד שני אין לי חלילה שום עניין לעבור על ההלכה.

מה לעשות???!

אשמח להבהרה של ההלכה בכל העניינים האלה!

בתודה מראש!תזכו למצוות!!!

תשובה

איסור "לפני עיוור לא תיתן מכשול" קיים כאשר מכשילים אדם בעבירה. אמנם אם האדם יכול לעשות את העבירה בכל מקרה גם ללא סיוע, כגון אצל מזכירה אחרת, אז אין איסור "לפני עיוור" שהוא איסור תורה, וישנו איסור חכמים לסייע בידי עוברי עבירה (שו"ע יורה דעה סימן קנ"א סעיף א'). לכן בנוגע למ"ע, אם את מקבלת תשלום ללא מע"מ בכך משום סיוע לעבירה (כי בעיקרון המע"מ יכול להיות משולם ע"י המעביד), אבל אם מוחקת את הטיפול מהיומן הרי את מסייעת לעבירה בידיים וזה אסור!
בוודאי שאסור לך לכתוב שמות של ההורים במקום הילדים כי בכך את שותפה לעבירה בידיים- גזל מחברת ביטוח.
הרב בר-אלי

כתבות נוספות