שאל את הרב

תיאטרון ואומנות ביהדות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/10/01 17:58 יא בחשון התשסב

שאלה

האם אנחנו צריכים לעסוק בתיאטרון מתוך יהדות או שעדין לא הגענו לרמת רוחניות מפותחת מספיק?!

לכאורה - מה הבעיה לעסוק בדרמה, העניין הוא כמה דברים:

קודם כל, בדרמה יוצאים הרבה כוחות נפש מאוד חזקים והתמודדויות עם יצרים, שלא צריכים לצאת, אלא להתמודד איתם על דרך הצנע, אבל בתיאטרון קשה מאוד לשים גבולות ולומר - עד כאן, ועוד שהאומנות דוגלת בחוסר גבולות והיהדות בפירוש לא. כך שללמוד משחק, במקום דתי אך שהמורים חילוניים - יוצר בעיה. מצד שני, אי אפשר להזניח את הנושא, להפסיק ליצור מורות דתיות לדרמה או הצגות בנושאי יהדות, ויש כאן אידיאל גדול - ליצור את האומנות הראויה, שמקדשת את ה' יתברך, וזהו בנפשנו (לפי דברי הרב קוק במאמר הדור)!!

תמר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לתמר שלום,
שאלת שאלה מעניינת ויפה: האם צריכים כיום לעסוק בתיאטרון, אומנות יהודית או שמא העולם התורני סותר לגמרי את היסודות של עולם האומנות, התיאטרון, ואין מקום לפתח תיאטרון דתי?
שאלתך יוצאת לאוויר בזמן המתאים, שכן בשנים האחרונות עוסקים בכל נושא האומנות והתורה בהרחבה ע"י אנשי מקצוע ורבנים.
הרב קוק נשאל בעבר על סתירות בין תורה למדע, כיצד צריך להתייחס אליהם ולפתור אותם?
הוא ענה שמי שמעמיק מאוד במדע, וגם מעמיק מאוד בתורה יראה ש99% של הסתירות נפתרות מאליהן, ואת האחוז הנוסף ניתן בקלות לפתור.
גם בעניין האומנות ניתן לומר עיקרון זה, שאם נעמיק מאוד בעומקה של תורה ובכוונותיה, ומצד שני נבין את עומק האומנות בשורשה (ולא רק כמו שיש אנשים שמנסים להציג אותה) נראה שלא רק שאין כל סתירה אלא ישנה השלמה נפלאה. ולא במקרה המילים 'אומנות' ו'אמונה' נובעות מאותו שורש: כמו שהאומן המקורי עניינו לחשוף את כל נימי נפשו ומחשבותיו מן הכח אל הפועל, מתוך הבנה שהקב"ה הטביע בו את נימי הנפש הללו, ורצונו של הקב"ה הוא שיצאו אל הפועל, כך גם בעל האמונה הגדולה צריך לשאוף להוציא את נימי נפשו ונשמתו החוצה בגדלות ובטהרה ולהיפגש עם רבש"ע.
אלא שכל הוצאה לפועל של מערכות רגש ונפש עדינות ודקות צריכות הדרכה מדויקת ומפורטת. כיון שנושא זה שייך לאותם נושאים שבהוצאה נכונה ובעיתוי המתאים ובתנאים הנכונים שלהם אל הפועל הם "מעלים ומקדשים" את האדם, ובהוצאה לא נכונה ובעיתוי לא מתאים הם עלולים "להשפיל" את האדם למצב שפל וגרוע אפילו יותר מבע"ח (כפי שרואים לעתים שבשם "האומנות הטהורה" מגיעים שחקנים להתנהגות בזויה ושפלה).
מבחינה אמיתית גם האומנות אינה דוגלת בחוסר גבולות, אלא בהוצאה טבעית של מערכות הנפש הפנימיות, וכל ההגבלות בענייני הצניעות שמטילה התורה על האדם במחשבה, במעשה וביצירה, אינם מדכאות את כוחותינו אלא אדרבא הם יכולים לפתח את חוש יצירתו "בתנאים הנכונים ביותר" ולהוציא ממנו את כל הקיים בו בקדושה.

"אל תיקרי חרות אלא חירות אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה".
קשה: הרי אדרבא התורה מגבילה מאוד את האדם בחייו המעשיים?
תשובה: זוהי הגבלה בריאה ונכונה שמגמתה לחשוף את כל הרצון הפנימי האמיתי של האדם היהודי שכולו תורה (על זה צריך להרחיב בנפרד), וגם בעניין האומנות - כל ההגבלות שהתורה מגבילה בתחומי הצניעות השונים הקשורים למקצוע זה, מגמתם לחשוף את כל התוך הפנימי האמיתי המקורי היצירתי שיש באדם - "בקדושה". את הצדדים היותר עמוקים ואמיתיים אצלו. אך כאשר אין הדרכה נכונה של תורה, הרי האומנות נראית כסגידה מכוערת ליצרים של האדם ולצדדי אישיותו הנמוכים והגסים.
לכן מן הראוי כן לפתח את לימוד האומנות על כל גווניו השונים: כתיבה, שירה, ספרות, ציור, תיאטרון וכדו' ע"י מקום מתאים באווירה רצינית ותורנית וע"י הדרכתם של רבנים המכירים נושא זה לעומקו.
וכאשר עם ישראל מתנער מהקבר הארוך שהיה בגלות במשך כאלפיים שנה, ולאט לאט מתעורר ומחזיר את כוחותיו השונים שהיו לו בעבר ושואף להיות כבראשונה "כאור לגוים", רצוי מאוד שגם את כח האומנות הגנוז באומה עוד מימי בצלאל בן אורי בן חור שה' מילא אותו ברוח אלוקים ברוח חכמה תבונה ודעת, נוציא אל הפועל בקדושה באמונה מתוך רוח אלוקים שנחה עלינו בעת הזאת.
"עתידין בתי תיאטראות ובתי קרקסאות להפוך לבתי מדרשות" (כלשון חז"ל) , לא רק במובן הטכני שיהיו מקומות גדולים שיתכנסו בהם ללימוד תורה, אלא גם באופו העמוק יותר, שאותם בתי תיאטראות יתקדשו ויטהרו ע"י העמקה והבנה בתורה בתוך בתי המדרשות, בתורה כזאת שכוללת את כל כוחות החיים.

נ.ב. להשלמת התמונה רצוי לעיין באגרות הראי"ה חלק א' אגרת קנח, האיגרת של הרב לבית הספר לאומנות בצלאל.

בברכה
גולן, חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות