שאל את הרב

שמירת עיניים הברית,אתרי אינטרנט

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 19/12/05 19:25 יח בכסלו התשסו

שאלה

שלום אני בן קצת יותר מ22 ... שזה כבר אמור להיות די רציני ישש לי בעיה חמורה כל פעם שאני נתקל במראות לא צנועים אני לא מצליח לרסן את עצמי וזה לא נגמר רק פה כשאני בבית אני נכנס המון לאתרים ופורומים של סקס .... כל פעם אני מציב לעצמי יעד לעשות משו כדי להתחזק - לדוג: עד לתאריך מסויים אני לא מאונן לפעמים זה עובד ולפעמים לא אבל הבעיה הגדולה היא שכל הזמן אני חוזר לסורי אני כבר לא יודע מה לעשות אני מבקש על זה כל הזמן בתפילה מקב"ה וזה עדיין לא עוזרניסיתי כל מיני שיטות וזה עדייןן לא עוזר איני יודע כבר מה לעשות האמת שאני לא כזה מיואש אבל אני כל פעם נופל מחדש וזה מתסכל מאוד....

יש לי רצון להפסיק עם זה אני יודע שזה חטא חמור אבל עדיין לא מצליח להפסיק הבעיה הרצינית היא שאני די צריך את המחשה ומלא פעמים שאני לידו איכשהו אני מגיע לאתרים אסורים שכאלה כל פעם ברמות אחרות אבל בסך הכל הם די בעייתיי אשמח לקבל פתרון רציני ואמיתי לבעייתי המתסכלת!!!!!!!!!!

תשובה

בס"ד
שלום רב!
התרשמתי מפנייתך האמיצה בנושא כל כך אישי, שברור לי שנדרש אומץ על מנת לחשוף אותו, ומידה של כנות ורצון להתגברות והתמודדות מול היצר.

כאשר אתה מסתכל על החטא לאחור אתה מרגיש כאב וממילא מתוסכל משום שהחטא מכאיב, שזו הרגשה שבסיסה חיובית אך הצד השלילי שבה שהיא מייאשת את האדם וגורמת לו לחשוב שהוא רק נופל ולא מתקדם, לכן אדם צריך לבחון את עצמו אל מול סרגל לראות גם במה הוא כן התקדם, לבדוק האם המרחקים בין הנפילות גדלו, ובזה להתעודד להמשך העבודה על עצמו בהמשך.

יש פה תוכנית פעולה שאיננה מחליפה את התמודדות עם היצר עם נותנת כלים לכך:
אתה צריך לבחון את עצמך האם יש דברים מסויימים חיצוניים שיכול להיות שהם מהווים הגורמים לגירוי כגון האם כאשר אתה עייף או להפך כאשר אתה מלא מרץ ואנרגטי, או האם זה תלוי במצבי רוח למשל כאשר אתה מתוסכל או כאשר אתה כועס וכדו'
אם תוכל לברר לעצמך אלו דברים פוגמים ביכולת השליטה שלך על התאוות, הרי שתוכל להתמודד איתם ולהקטין אותם וממילא ההגה יהיה בידך.
לדוגמה יכול להיות שאדם מסויים חוטא בחטא זה משום שהוא מלא מרץ ואזי הוא מוציא זאת בצורה של חטא שבאותה מידה יכל לרוץ ולהוציא אנרגיה.
עוד היבט המשפיע בחלק מן המקרים הוא ההיבט החברתי, לעיתים לצד החיובי (להתחבר לאנשים שמשרים אוירה של קדושה וכו').

תבחן את עצמך – אלו מצבים מבחינתך הם אל חזור כאשר אתה מצוי ליד האינטרנט או טלויזיה, וממילא תיקח מרחק ליתר ביטחון.

במקביל צריך לבדוק מדוע מצבך הנפשי היום ישנו מקום לחטא כזה, אולי במסגרת בה אתה חי כיום חסרים לך תחביב או פעילות מסויימת שממלאת את זמנך, וממילא אם חסרון זה יתמלא, השלווה תחזור אליך וכלל לא יעלה על ליבך לחטוא או לחפש עיסוקים אחרים.

יש להעיר שלבעיה כזו רצוי לגשת לאיש מקצוע וזה משום שיש לו כלים מקצועיים לטפל אף בבעיות כאלו, ואל לאדם לחשוש כיוון שמדובר באיש מקצוע אלא יזכור שלאדם מקצועי יותר ניסיון וכלים בנושאים מסויימים מאשר לרבנים וכדו'.

לסיכום: בבעיה זו אתה לא לבד, אך לא באופן שאתה מצוי בו, אך עצם העובדה שהבעיה במהותה אינה מאפיינת רק אותך צריך לעודד ולהראות ישי מקום לתקווה.
עוד צריך להוסיף שהרבה יצאו אף ממצבים כאלו, והצליחו!
תהיה חזק ואל תשבר, תחשוב על כך שגם בחז"ל אנו רואים שלא היו אנשים כלל ללא יצר אלא היה והצליחו להתגבר "כל הגדול מחברו יצרנו גדול הימנו" – ה' נתן לכל אחד כח לעמוד כנגד יצרו רק הוא צריך למצוא את הדרך להתמודד.
מקווה להצלחה בהתמודדות!!
נשמח לתגובה karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות